versnellingsbak eruit halen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
ed stoelinga
Berichten: 8
Lid geworden op: za jan 12, 2002 2:00 am
Locatie: Bergum

Bericht: # 1351Bericht ed stoelinga »

De oliekeerring van mijn motor lijkt lek te zijn, er ligt in elk geval iedere dag een plasje olie onder en dat komt op die plek eruit. Het schijnt dat je de bak er alleen uit kan halen en de motor kan laten zitten. Scheelt in elk geval weer een hoop werk. Klopt dit of hheeft iemand er ervaring mee??
eigenaar van een R4F6 combi uit 1984
Gast

Bericht: # 1355Bericht Gast »

poe volgens mij moet dat net kunnen , maar je moet zowiezo volgens mij de radiateur loshalen..
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 1364Bericht Goof »

het is maar de vraag wat makkelijker is, want alleen de bak eruit halen kan alleen onder langs en dan moeten ook, net als anders, je aandrijfassen eruit, en je moet die plaat onder je bak verwijderen, je auto omhoog zetten, de hele hap losmaken en ga zo maar verder. Bovendien lijkt het me niet echt makkelijk om je bak weer aan de motor te hangen en die as weer in de koppeling te manouvreren. Als je er alles uit haalt, kun je overal goed bij en eventueel meteen je koppeling vervangen en dergelijken. De keus is aan jou, maar ik wist het wel, ik ging mijn motorsteunen niet op die manier belasten, lijkt me niet gezond.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gast

Bericht: # 1369Bericht Gast »

tja je kan beter je motor eruit halen :smile: is bijna net zo veel werk..
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 1398Bericht Folkert »

Voor dat je aan het sleutelen gaat: Is het de krukaskeerring of de nokkenaskeerring??? Voor het vervangen van de nokkenaskeerring hoeft er vrijwel niets uit je auto gesloopt worden!! Als het toch de verkeerde is, dan adviseer ik ook om het hele blokje ff op de werkbank te zetten, zodat je de krukaskeerring goed op zijn plek kunt plaatsen.... Bovendien is het dan beduidend makkelijker om de bak er weer op te krijgen..
Gast

Bericht: # 1409Bericht Gast »

duidelijk :smile: success met sleutelen!
Menno
Berichten: 41
Lid geworden op: zo dec 16, 2001 2:00 am
Contacteer:

Bericht: # 1430Bericht Menno »

Het is wel te doen hoor, los de bak verwijderen, en niet echt moeilijk. Aandrijfassen los, uitlaat los, en de nodige slangetjes en dergelijke los. Je kunt de bak dan aan de voorkant los halen, en de hele motor voorover kantelen. Als je de bak van van de motor losschroeft, kun je 'm onder de voorbalk door zo uit de motorruimte trekken. Ik geloof dat ik de radiateur zelfs had laten zitten. Wel is het wijs om even de olie uit je bak te halen, je moet de bak namelijk kantelen omdat je anders met de schakelstang in de knoop komt.

Succes
unger
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mar 11, 2009 10:25 pm
Locatie: Pretoria

Bericht: # 104674Bericht unger »

Hallo Goof!
Elke keer als jij je een koppeling vernieuwt haal je dan meteen de hele motor er maar uit? :)
Jeroen.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 104713Bericht jbeekmann »

Om even voor m'n beurt te spreken: Die koppeling hoef je niet zo vaak te vervangen hoor, dus dat 'elke keer' is meer 'die ene keer'.
Blokkie eruit is niet heel veel meer werk. Koelsysteem aftappen komt erbij en een paar draadjes losnemen komt erbij, dat is alles.
Dat weegt volgens velen op tegen het vele gevloek dat vrijkomt bij het pielen om alle bevestigingsbouten van de bak los te halen, het blok veilig te kantelen, de bak er onderlangs uit te frommelen en vooral de bak er onderlangs weer op te frommelen.
Als je er ervaren in bent en weet dat je niets anders hoeft te doen dan bijvorbeeld een koppelingsplaat vervangen is onderlangs overigens wel een snellere manier.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie