puntjes vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

puntjes vervangen

Bericht: # 80959Bericht Michelke »

Hallo,

zaterdag heb ik gepland voor het eerst zelf de contactpuntjes te vervangen.
Nu heb ik al eens grondig (misschien niet grondig genoeg) op het forum gekeken, maar kon geen echte aanwijzingen vinden.
Is het echt zo eenvoudig als, oude eruit, nieuwe erin, en dan met voelermaatje afstellen? Kwestie van 'n paar schroefjes los?
Graag duidelijke tips, of 'n stappenplan.
Ik heb trouwens een Ducellier ontsteking.

Groet
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 80960Bericht brecht »

heb je een werkplaatshandboek?

In de mijne staat het namelijk heel duidelijk beschreven. Zo niet kan ik het wel voor je inscannen, zal sneller gaan dan dat verhaal hier zelf te typen.

Maarehh nr 1: het is inderdaad simpel.
Maarehh nr 2: waarom punten vervangen? wat zijn de klachten?
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 80961Bericht Michelke »

ok,

ik heb ook even naar het grote boek gekeken. en op pag. 260 staat inderdaad hoe je dit moet doen. klinkt redelijk simpel. alleen....

Hoe moet ik de contactpuntafstand stellen? dat staat er niet echt duidelijk. Het gaat in 't boek over het ontstekingstijdstip, maar dat is toch niet de contactpuntafstand?
Hoe doe ik dit dus, en wat moet die afstand zijn bij mijn 956 cc blokje? Of hoef ik de afstand niet te stellen?

groet
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 80963Bericht Willem de Zwijger »

Om het onstekingstijdstip goed te zetten heb je eigenlijk een stroboscoop nodig. Hiervoor met je het hele ontstekingshuis verdraaien.
Voor de contacthoek (hangt samen met afstand tussen de puntjes)eigenlijk ook (een stroob met contacthoekmeting dan), maar daar kun je ook een voelermaatje van 0,3 - 0,4 mm gebruiken.
Maar wellicht dat inventieve lieden hier het ontsteektijdstip ook zonder stroob goed krijgen ?
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 80967Bericht Michelke »

ok, duidelijk,
maar moet ik de contacthoek opnieuw instellen als ik mijn puntjes vervang. Die is nu, met de 'oude' puntjes toch goed?

groet
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Bericht: # 80968Bericht Vincenti »

Nee, en ja dus.
6TL77
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 80969Bericht brecht »

psies, als de rijeigenschappen nu goed zijn zal de contacthoek ook goed zijn. Die verzet je niet als je punten vervangt en hoef je dus ook niet achteraf te stellen. Alleen afstand van de puntjes moet je stellen.

Mits het nu goed staat wel te verstaan. Vandaar ook een beetje mijn eerdere vraag: waarom ga je punten vervangen: zijn er klachten zoja: welke
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 80972Bericht Michelke »

ik vervang ze preventief. Samen met andere delen van het ontstekingssysteem.
Motor loopt heel mooi, alleen soms wat onregelmatig stationair, maar dat kan meerdere mogelijkheden hebben.
Contacthoek laat ik dus mooi staan.
Puntjes vervang ik dan, maar hoe stel ik dan de afstand?

groet
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 80973Bericht brecht »

Dat stond toch in je boek? kijk ff of je het kan vinden, anders scan ik het in vanavond.

In het kort:

motor in 3e of 4e versnelling zetten, motorkap open, deksel ontstekingshuis open, auto heen en weer duwen zodat de motor gaat draaien en je de punten open en dicht ziet gaan. Dit doen tot punten maximaal open staan, die afstand meten met voelermaat, indien nodig afstellen door borgschroef vaste contactpunt los te maken en deze te verdraaien.
Jan
Berichten: 238
Lid geworden op: do aug 01, 2002 2:00 am

puntjes vervangen

Bericht: # 80978Bericht Jan »

Mis ik iets van het nokje wat goed moet staan!!
Staat in je boek Brecht denk dat dat het belangrijkste is!!

Brecht zegt In de mijne staat het namelijk heel duidelijk beschreven. Zo niet kan ik het wel voor je inscannen, zal sneller gaan dan dat verhaal hier zelf te typen.
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 80979Bericht Neeelz »

Ehm, Ik begrijp het verhaal van Brecht wel en de vraag van Jan niet!
Brecht schrijft toch dat de punten maximaal open moeten staan? Dan is toch de afstand tussen het contactpunt en de ronddraaiende, enigszins vierkante "nok" toch als het goed is 0,4 mm?
Of mis jij iets anders jan?
Een quatrelle is het wel!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 80980Bericht brecht »

Ik begrijp het ook niet helemaal, scan het vanavond wel...
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 80987Bericht Hugo »

Wat is het verschil tussen contacthoek en ontstekingstijdstip?

Wanneer gebruik je een contacthoekmeter en waneer een stroboscoop?
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 80989Bericht brecht »

Om het leesbaar te houden zijn het wat grote bestanden geworden, dus maar wat thumbnails hier. Zo moet het haast lukken lijkt me

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kan zijn dat jij een ander ontstekingshuis hebt, maar ik geloof dat de punten wel overal hetzelfde zijn. gewoon goed kijken bij het loshalen, dan weet je ook weer hoe het in elkaar moet. Toch?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 80999Bericht Willem de Zwijger »

Michelke schreef:moet ik de contacthoek opnieuw instellen als ik mijn puntjes vervang. Die is nu, met de 'oude' puntjes toch goed?
Moeten is een groot woord, theoretisch wel maar praktisch misschien niet. De contacthoek is grof gezegd de maat voor de hoek die nok in je ontstekingshuis draait waarbij de puntjes op elkaar blijven. Dit valt niet helemaal 1 op 1 te vertalen in de afstand tussen de puntjes als die maximaal open staan. De maximale afstand tussen de puntjes hangt af van de slijtage van de puntjes zelf, alsook van het kunststofblokje wat aan het bewegende puntje zit en tegen het draaiende nokje in je onstekingshuis loopt. Als dat blokje slijt verloopt ook het onsteektijdstip. Dus als je het zuiver wilt doen moet je na het vervangen van puntjes zowel de afstand tussen de puntjes (liever nog de contacthoek) als het ontsteektijdstip afstellen. Maar in de praktijk loopt die motor ook wel als de boel wat onzuiverder staat, dus je kunt het rustig proberen met alleen de afstand tussen de puntjes te stellen. Loopt het dan knudde, kun je altijd nog op zoek naar een (man met) stroob.
Plaats reactie