Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding

Bericht: # 173671Bericht R1126 Beige Sahara »

Er is al geschreven dat de huidige benzine dusdanig anders van kwaliteit is, dat het ontstekingsstijdstip uit de boekjes niet meer zou funktioneren.

Casus: 782 cc, Zenith 28IF zonder vaccuumvervroeging, inhouden zonder choke, stationair verslikken om de x-aantal slagen, weinig vermogen tenzij er flink gas gegeven werd. Zoveel mogelijk geprobeerd eventuele valse lucht te lokaliseren en te vermijden.

Volgens de boekjes moet de ontsteking afgesteld worden op 4 graden voor het BDP. Het CO% was af te stellen tot ongeveer 4%. Maar in dat geval dus genoemde problemen.

Ik heb nu het ontstekingstijdstip op gevoel vervroegd, totdat de motor mooier loopt. Alle problemen praktisch verdwenen. Maar het CO% komt nu uit op 7-8% en is niet meer terug te schroeven.

Wie heeft hier ook mee geexperimenteerd en heeft wellicht de juiste balans gevonden?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding

Bericht: # 173672Bericht Bertje »

R1126 Beige Sahara schreef: di aug 20, 2019 12:18 pm
Casus: 782 cc, Zenith 28IF zonder vaccuumvervroeging, inhouden zonder choke (...)
Over inhouden zonder choke is jaren geleden een heel topic vol geschreven: viewtopic.php?f=35&t=10352

Het komt erop neer dat de hoofdsproeier voor moderne bezine aan de krappe kant is. Het mengsel is dan dus te arm, wat verklaart dat de motor beter loopt met wat meer choke (en dus wat minder lucht).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding

Bericht: # 173692Bericht R1126 Beige Sahara »

Leerzaam topic!
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding

Bericht: # 173694Bericht marcGTL.BE »

Met een goed werkende vaccuumvervroeging is het probleem toch opgelost?

ik hanteer 8° vervroeging
Met de introductie van de E10 brandstof en het verdwijnen van de super 95 ben ik moeten overstappen naar super 98.
Met de nieuwe brandstof kreeg ik de motor niet mooi draaiend.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding

Bericht: # 173697Bericht Le Car »

Als je de CO niet normaal krijgt moet je verder zoeken is dan iets niet goed.
98 of 102 benzine helpt niet.

Co moet probleemloos op 1% te krijgen zijn.
Zit vaak in toch in de carb en kleppen stellen helpt soms ook.

Check ook of de CO stelschroef nog goed is qua lengte/uiteinde.
Breekt soms ook of en dan zoek je je rot.

CO ook even meten op half last. Dan moet hij echt lager worden tov stationair.
Denk aan 2,5% bij 900 rpm en 0,8% bij 3000 rpm.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding

Bericht: # 173767Bericht R1126 Beige Sahara »

Zou die genoemde 1% ook haalbaar moeten zijn bij de oudere modellen?
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding

Bericht: # 173776Bericht R1126 Beige Sahara »

Enig idee waar nieuwe co-mengselschroeven te verkrijgen zijn voor de Zenith 28?
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding

Bericht: # 173832Bericht RVIER »

Het resultaat van het afstellen van het stationair mengsel is afhankelijk van de stand van de gasklep.
De gasklep moet zo ver mogelijk dichtstaan.
De beginsituatie is dat je de co-schroef geheel indraait en daarna 3 slagen uitdraait.
Na het starten (en warmdraaien) draai je de gasklep zover open dat de motor 650 toeren draait.
deze stand is bijna altijd goed

Je stelt het mengsel eventueel nog verder bij door bij 1100 toeren, de mengselschroef langzaam te verdraaien zodat hij het uiteindelijk de meeste toeren maakt, daarna weer met de gasklepschroef terugdraaien naar 650 toeren

succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding

Bericht: # 173836Bericht R1126 Beige Sahara »

Is 650 touren (omwentelingen per minuut?) niet een beetje weinig?

Ik kan me zelfs voorstellen dat dit (te?) lage tourental de distributieketting niet ten goede komt.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding

Bericht: # 173839Bericht deutz »

Is wel wat laag, ik houd het op 850 toeren bij warme motor.
niet geschoten is altijd mis!
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding

Bericht: # 173843Bericht R1126 Beige Sahara »

Is het gat in het koperen busje, waar de co-mengselschroef in valt, (ook) conisch? Net als het puntje van de mengselschroef?

Indien niet conisch, dan zou je een afgebroken puntje er van buitenaf met een 1 mm boortje uit kunnen tikken...

Indien wel conisch, dan zul je eerst het koperen busje uit de carburateurvoet moeten halen...
Plaats reactie