Vonk tussen contactpunten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Vonk tussen contactpunten

Bericht: # 173400Bericht JelleP »

De condensator zit er naar mijn weten om te voorkomen dat de contactpunten teveel vonken bij het onderbreken. Nu staat mij bij dat de werking van de condensator te controleren is door de contactpuntjes te lichten (met een tandenstoker o.i.d. ivm isolatie) terwijl het contact aan staat. Een klein oranje vonkje = ok, een fellere blauwwitte vonk = niet ok.

Nu valt mij het volgende op: mijn contactpunten geven altijd een opvallend wit vonkje, en ik zie hierbij geen verschil bij aan- of afgekoppelde condensator. Ik heb dit getest met maar liefst vier verschillende condensatoren, varierend van nieuw origineel Ducellier uit het doosje tot een oude merkloze die eigenlijk niet goed op deze stroomverdeler past. Ook heb ik deze combinaties geprobeerd met 2 verschillende bobines: een blauwe Bosch bobine (veel gebruikt voor elektronische ontsteking) en de originele Joegoslavische ISKRA bobine. Dit alles geen verschil, en daarbij: de auto rijdt voor zover ik weet naar behoren. Een defecte condensator geeft een vreemd, vaak zelfs onrijdbaar gedrag van de motor.

Graag jullie mening/ervaringen hierover, ik leer graag bij!
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Vonk tussen contactpunten

Bericht: # 173438Bericht Okido »

Beste Jelle,

Je hebt jezelf een mooi practicum opgelegd en naar wat ik lees zorgvuldig uitgevoerd.

Het empirisch gegeven is dan ook alle 4 de condensators zijn heel of alle 4 de condensators zijn stuk of het verschil is niet waar te nemen door de vonkbeschouwing.

Misschien kan je eens een condensator weglaten en kijken of er verschil waar te nemen is?

Groet Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Vonk tussen contactpunten

Bericht: # 173457Bericht JelleP »

Mijn waarnemingen van de vonk zijn inderdaad nogal nattevingerwerk. De vonk verschilt qua kracht ook per keer, al is het wel elke keer een fel blauwwit geval. De condensator loskoppelen lijkt hierin geen verschil te maken, maar misschien moet ik nog eens gaan kijken in de schemering en kijken of ik het vast kan leggen.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie