voorontsteking GTL eerste serie
Geplaatst: ma feb 11, 2019 9:17 pm
Dag allemaal,
Ik heb een R4 GTL uit het vroege jaar 1979. Met de 1100 cc met 34 pk. Ontsteking met vacuüm-vervroeging. Ben vanwege onregelmatige stationair loop met de ontsteking bezig. Puntjes op 0.4 mm en vacuüm werkt zoals hoort.
Ik heb twee probleempjes: Als de ontsteking op cilinder 1 wijst( loodrecht t.o.v. het blok) dan is er geen enkel afstellingsstreepje/sleufje te zien op het vliegwiel. Dat zit er wel, maar niet in de buurt van het BDP/ontstekingsmoment van cilinder 1 (grenzend aan de transmissie) Ik vermoed dat het vliegwiel ooit in haar 40 jarige carrière niet correct is terug gemonteerd. Dus hoe bepaal ik nu het juiste ontstekingsmoment? De verdeler staat zoals gezegd ongeveer loodrecht op het blok en de Renault start snel en loopt nu redelijk goed. Heb haar op het gehoor afgesteld maar als je draaiend aan de verdeler het hoogste toerental bereikt staat de ontsteking vaak wat te laat naar ik heb begrepen. Dat brengt mij op de vraag of ik 10 of 6 graden voorontsteking moet aanhouden. En is dat ook ( die 6 graden) de afstand tussen de twee grote afstelstreepjes op het koppelingshuis? (zie foto in onderstaande forumvraag/heb geprobeerd deze afbeelding te kopiëren) Kan ik dat doen door de zuiger van de eerste cilinder in het bovenste dode punt te zetten, de stand van het vliegwiel te markeren en deze dan 6 graden terug te draaien? Blok draait rechtsom als ik het goed heb, dus het nieuwe merkteken op het vliegwiel op 6 graden (de afstand tussen de twee merktekens?) naar links aanbrengen?
http://i.imgur.com/jzraK0D.jpg
Ik heb een R4 GTL uit het vroege jaar 1979. Met de 1100 cc met 34 pk. Ontsteking met vacuüm-vervroeging. Ben vanwege onregelmatige stationair loop met de ontsteking bezig. Puntjes op 0.4 mm en vacuüm werkt zoals hoort.
Ik heb twee probleempjes: Als de ontsteking op cilinder 1 wijst( loodrecht t.o.v. het blok) dan is er geen enkel afstellingsstreepje/sleufje te zien op het vliegwiel. Dat zit er wel, maar niet in de buurt van het BDP/ontstekingsmoment van cilinder 1 (grenzend aan de transmissie) Ik vermoed dat het vliegwiel ooit in haar 40 jarige carrière niet correct is terug gemonteerd. Dus hoe bepaal ik nu het juiste ontstekingsmoment? De verdeler staat zoals gezegd ongeveer loodrecht op het blok en de Renault start snel en loopt nu redelijk goed. Heb haar op het gehoor afgesteld maar als je draaiend aan de verdeler het hoogste toerental bereikt staat de ontsteking vaak wat te laat naar ik heb begrepen. Dat brengt mij op de vraag of ik 10 of 6 graden voorontsteking moet aanhouden. En is dat ook ( die 6 graden) de afstand tussen de twee grote afstelstreepjes op het koppelingshuis? (zie foto in onderstaande forumvraag/heb geprobeerd deze afbeelding te kopiëren) Kan ik dat doen door de zuiger van de eerste cilinder in het bovenste dode punt te zetten, de stand van het vliegwiel te markeren en deze dan 6 graden terug te draaien? Blok draait rechtsom als ik het goed heb, dus het nieuwe merkteken op het vliegwiel op 6 graden (de afstand tussen de twee merktekens?) naar links aanbrengen?
http://i.imgur.com/jzraK0D.jpg