Stroboscoop afstel vraagje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Stroboscoop afstel vraagje

Bericht: # 171306Bericht tox »

Even afstelvraag voor de zekerheid. Als je voor de auto staat en je kijkt op de afstel merktekens op het koppelingshuis, dan is van voren gezien toch linker merkteken het BDP en de streep iets naar rechts 6 gr. voorontsteking (en nog eentje verder naar rechts dan 12gr.).
Als ik nu afstel met de stroboscoop (vacuümslang los) en deze vooraf instel op 6 gr. voorontsteking, moet dan het merkteken op het vliegwiel in lijn liggen met het BDP merkteken op het koppelingshuis (linker streepje) of juist het middelste merkteken rechts ervan (6 gr.)??
En is het bij jullie ook zo, dat het lastig te zien is omdat het merkteken op het vliegwiel best heen en weer schommelt? Graag hoor ik jullie reactie.

gr. Michiel
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Stroboscoop afstel vraagje

Bericht: # 171322Bericht Bertje »

Billancourt of Cleon motor? Draairichting is anders...

Als je de 1e of 4e bougie eruit draait en het blok in de versnelling rond duwt totdat de zuiger bovenaan staat, dan kun je mooi zien hoe het vliegwielstreepje uitlijnt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Stroboscoop afstel vraagje

Bericht: # 171357Bericht tox »

't Is een Cleon (GTL Clan 1992). Linker merkteken is BDP. Mijn vraag is dan als ik nu afstel met de stroboscoop (vacuümslang los) en deze vooraf instel op 6 gr. voorontsteking, moet dan het merkteken op het vliegwiel in lijn liggen met het BDP merkteken op het koppelingshuis (linker streepje) of juist het middelste merkteken rechts ervan (6 gr.)?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Stroboscoop afstel vraagje

Bericht: # 171365Bericht Bertje »

Ik weet niet hoe een stroboscoop met voorontstekingsafstelling werkt. Als in, ik weet niet hoe dat ding weet hoeveel eerder hij moet vuren; dan moet-ie ook het toerental meten of zo. Ik zou dat ding op 0 zetten en dan het streepje van 6 graden voorontsteking op het baktussenhuis aanhouden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie