klein vonkje bij bougie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
bartprins
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 9:24 am

klein vonkje bij bougie

Bericht: # 168347Bericht bartprins »

Hallo,

graag jullie aandacht voor het volgende : bij het afstellen van het ontstekingstijdstip heb ik als voorbeeld een , ik denk, engels youtube filmpje gebruikt, waarbij nadat je het vliegwiel in de goede positie hebt gezet, je het verdeler huis draait totdat de puntjes opengaan en dat een beste vonk, bij de puntjes, gaf.
Toen ik dat bij mij deed was die vonk minimaal en heb toen via dit forum gezocht naar mogelijkheden om de bobine te testen : ik heb in de centrale draad van de bobine die normaal naar de verdeler toegaat een bougie gedaan en daarna de contactpuntjes geopend : ik kreeg op de bougie (nieuw en goede afstand) wel een vonk, maar minimaal klein en in mijn beleving ook niet altijd, klopt dit wel, of is er iets met de bobine, de contact puntjes en condensator zijn nieuw. Ik kan de auto nog niet echt starten en was benieuwd of de grote van de vonk(en kleur) iets zou zeggen over de werking van de bobine.

alvast bedankt Bart
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: klein vonkje bij bougie

Bericht: # 168351Bericht JelleP »

Heb je behalve het ontstekingstijdstip ook de contactpuntsafstand afgesteld? Bij een te grote afstand staan de puntjes steeds te kort dicht en heeft de bobine minder tijd om zich op te laden.
Ik heb in Haarlem nog wel wat reservebobines liggen die je mag lenen. Weet niet waar je woont. Sowieso zijn ze niet enorm duur en vind ik het zelf wel fijn om een reserve te hebben.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: klein vonkje bij bougie

Bericht: # 168355Bericht Bertje »

De contactpunten horen ook maar nauwelijks te vonken. Als ze dat wel doen branden ze snel in en wordt het dus tijd voor een nieuwe condensator (uhm)

Die testbougie van jou moet je wel met z'n schroefdraad goed aan de massa leggen. Als je hem losjes op het motorblok leg zul je af en toe wel en af en toe geen massa hebben, en dus af en toe wel en af en toe niet een vonk.

Los daarvan is het ontstekingssysteem van een R4 over het algemeen gewoon goed. Heb je reden om aan de werking te twijfelen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
bartprins
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 9:24 am

Re: klein vonkje bij bougie

Bericht: # 168358Bericht bartprins »

ik dacht altijd dat van de bougie een grote stevige vonk afkwam en viel het me tegen dat de vonk zo klein is, ik ga gewoon verder en kijk wel , als ik zover ben of hij wil starten.

groeten bart
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: klein vonkje bij bougie

Bericht: # 168359Bericht harbourseal »

Bart, vertel eens waarom je de motor niet kunt starten.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: klein vonkje bij bougie

Bericht: # 168360Bericht Bertje »

bartprins schreef:ik dacht altijd dat van de bougie een grote stevige vonk afkwam
Hoe de vonk eruit ziet bij een losse bougie zegt niet persé heel veel over hoe die eruit ziet bij een paar honderd graden en 10 bar :)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: klein vonkje bij bougie

Bericht: # 168368Bericht RVIER »

Bij lopende motor is de primaire bobine spanning 14,4 volt en wordt de spanning vervolgens zeer snel onderbroken. Dat zorgt vermoedelijk voor een grote inductiespanning en daarmee een grotere vonk

Bij hogere druk neemt de ontsteekspanning overigens toe
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
bartprins
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 9:24 am

Re: klein vonkje bij bougie

Bericht: # 168397Bericht bartprins »

hallo,

Motor gestart en loopt , nu nog de benzine pomp aan de gang krijgen en verder afbouwen , als dan het zout van de weg is kan ik op weg!

bedankt voor alle input en tot het volgende probleempje.

Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: klein vonkje bij bougie

Bericht: # 168399Bericht Bertje »

Fijn!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie