Pagina 1 van 3

Ontsteking vragen R4 GTL

Geplaatst: wo okt 12, 2016 2:53 pm
door Elleirim
Beste liefhebbers,

Wij hebben een 1985 1100 R4GTL en daar zit een Zenith carburateur op Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu is het zo dat de auto bij een beetje continu gas echt stottert en hobbelt, hij reageert amper op de luchtschroef en nu heb ik de carb eraf en hem opengehaald om hem schoon te maken.

2 vragen,
1: is dag gat aan de zijkant standaard? (Denk het niet?)
2: de houder van de hoofdsproeier gaat los, maar omdat er een koperen pijpje in zit, kan ik hem niet demonteren?
Wie weet raad....

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: wo okt 12, 2016 6:00 pm
door Bertje
1) Is niet standaard. Afdopboutje zou ook best wel eens de luchtstroom in de venturi en dus de werking van de carb kunnen beïnvloeden.
2) Lekker laten zitten. Sproeiers doorblazen is voldoende.

Motor loopt slecht/ Zenith carb demonteren

Geplaatst: do okt 13, 2016 2:51 pm
door Elleirim
Bertje bedankt!

Heb die rare bout er maar een stukje ingedraaid en vastgemaakt met loctite, zodat het geen obstructie blijft....

Net de kleppen gecheckt, ontsteking nogmaals gesteld op het linkse streepje stationair en zonder vacuum.

De auto staat nu te stampen ipv te stotteren als ik een klein beetje gas geef????

Ik heb het idee dat hij beter loopt en reageert als ik de vacuumvervroeger los trek...., maar als ik aan het slangetje zuig reageert de motor daar wel op, ook voel ik dat de carb lucht zuigt.

Hij klapt als een gek als ik op de motor afrem.....waar kan ik evt een andere vervroeger kopen? ( Femsa)

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: do okt 13, 2016 3:53 pm
door Elleirim
Nieuwe slang van carb naar vacuum en slaat nu direct af als ik die aansluit....wordt er een beetje gestoord van.... als de vacuumslang eraf is, loopt hij best netjes, maar zodra erop loopt hij echt kl.te....als ik aan het slangetje zuig voel ik een tik in het ronde ding bij de verdeelkap waar de slang op gaat en kan ik niet blijven zuigen, dus lekt niet?

Zou bijna :'Hellupie' gaan roepen....bij deze dus!


PS: ontsteking moet toch gesteld worden met vacuum los en stationair?

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: do okt 13, 2016 11:40 pm
door Tweety
Kijk 's naar het veertje wat op het stangetje wat het membraam met het contact puntje verbindt misschien moet dat een tikkie strakker. stel evt de ontsteking voorlopig op gevoel, Je was toch met de carburateur bezig ?

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 12:00 am
door Elleirim
Hoi, dank voir je reactie!
Ik was met de carb bezig omdat ik vermoedde dat het daarin zat...maar nee dusm, jij bedoelt het veertje wat onder het zwarte deksel zit?

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 12:20 am
door Tweety
dat hangt waarschijnlijk van het type ontsteking af. Bij een Ducellier zit er aan het vauumpotje een staafje wat via een hefboompje de daadwerkelijke vervroeging van het ontstekings tijdstip teweeg brengt het staafje zit aan het membraam vast en aan de andere kant aan bij het hefboompje zit een veer die stebaar is op spanning (via de flens) dat beinvloed de mate van vacuum vervroeging. Als deze veer te los zit krijg je teveel vervroeging. Wel tof dat 't membraam niet stuk is. 't zit behoorlijk binnenin de onsteking, bij de contactpuntjes, als je de hele onsteking doet sluit je wel een paar andere oorzaken uit natuurlijk, ik zou zeggen nieuwe puntjes zelf doe ik dan ook maar niewe verdeelkap en rotor, die dingen zijn niet zo duur..Aftelling van de onsteking is wel een heel hoofdstuk.
8)

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 12:31 am
door Elleirim
Het is een Femsa ?? Kan dat?
Punten, rotor, kap, bougies en kabeks zijn allemaal 2000km en 3mnd oud..., mijn vrouw(die er dus mee rijdt, had het er steeds over dat hij op constante snelheid zo hotterde en stotterde, vandaar dat al deze dingen al vernieuwd heb.
Heb vanmiddag om een 'schoon' beeld te krijgen zelfs het Velleman kitje weer verwijdert

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 7:46 am
door Hanz
Slechte bobine?

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 10:24 am
door Tweety
of pingelen maw iets te vroeg onstekingstijdstip of te arm mengsel bij hogere toeren. evt grotere sproeier. Je zou ook 's euro 98 kunnen proberen of het ontstekingstijdstip iets later. Ook 't omgekeerde, namelijk gebrek aan ucht zou kunnen, maar een redelijk vers luchtfilter zal je waarschijnlijk ook al geplaats hebben.

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 12:01 pm
door Rik H.
Misschien handig om de voorgeschiedenis erbij te hebben:

viewtopic.php?f=2&t=17092
en
viewtopic.php?f=2&t=17140&p=162152#p162152

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 4:21 pm
door Elleirim
Dank jullie wel!

Vers luchtfilter zit er ook in ja, vroeger, zlater, heb nu alles geprobreerd.

Net weer even geprutst en neig toch om ergens een andere ontsteking op de kop te tikken....hij doet gewoon heel vreemd!

1: afstellen zonder vacuum aangesloten, dan zit het vliegwiel op het linkse streepje, maar zodra ik de vacuumslan erop aansluit....dan hoor je een fractie van een seconde een hoger toerental en vervolgens slaat de auto af!

2: afstellen mèt vacuum, dan ook het meest linkse streepje aangehouden.....als ik dan gas geef en hem op zeg maar 2000tpm houdt, dán staat de auto te stampen alsof ik iedere seconde het gas intrap....terwijl ik de gasschuif op 1 stand hou......ik heb dit nog niet eerder meegemaakt, dit kan dan toch onmogelijk aan de bobine liggen?

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 5:02 pm
door Boss
Heb je de condensator al vervangen?

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 5:57 pm
door Elleirim
Nee, die nog niet.....maar is het een serieuze kandidaat in deze?
Kan dat deze klachten geven? Ik bedoel het wel of geen vacuum verschil?

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 6:11 pm
door Mark4GTL
condensator kun je testen. Vanaaf as t schemert/donker is even de auto starten ZONDER verdelerkap etc erop.

Zie je een lichtshow waar die niet hoort dan is die echt klaar en overleden.

En misschien de meest voor de hand liggende vraag... heb je het al eens met een andere carb geprobeerd; dit ook ivm die vreemde schroef/bout.