welke condensator?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

welke condensator?

Bericht: # 158377Bericht Hanz »

Ik zie dat in de diverse topics vaak wordt gerefereerd aan het vervangen van de condensator. Ik heb dat nog nooit gedaan (blunt) en mijn viertjes rijden nog steeds gewoon. Ik dacht wel baat het niet dan schaadt het niet, laat ik mij eens te buiten gaan aan een nieuwe.
Maar... op de oude kan ik geen enkele referentie vinden naar de capaciteit, en ook de lokale Brezan heeft geen idee wat ik nodig heb. Met het onderdelenboek in de hand kom ik wel verder maar nog niets gevonden.

Dus: kan iemand mij vertellen hoe nauw het luistert of je precies de juiste condensator hebt? Of maakt het allemaal niet zo uit, zolang er maar een op zit?
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: welke condensator?

Bericht: # 158378Bericht Raoul »

Hallo,

Kijk op de site van R quatre .nl en dan raak je er wel wijs uit;daar kan je je motortype terugvinden en de benodigde ondedelen.
Ik heb geen bindingen met dit bedrijf,maar heb er al onderdelen besteld en werd goed geholpen.
Vriendelijke groet.

Raoul
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: welke condensator?

Bericht: # 158379Bericht Tweety »

bij de Brezan horen ze 't gewoon te weten..
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: welke condensator?

Bericht: # 158380Bericht Hanz »

Brezan is helaas en uiteraard sterk in nederlandse / franse viertjes. Zodra ik aankom is de eerste vraag naar motorinhoud en bouwjaar. Dan komen ze voor mij altijd uit op een 0.8 motor (845cc), terwijl ik weet dat mijn originele 0.8 motor (852cc) allemaal andere onderdelen heeft. Verder zijn ze trouwens ontzettend behulpzaam in het zoeken naar alternatieven, maar het werkt gewoon niet altijd zo goed.

Maar ter zake, weet iemand dus of het nou uitmaakt wat voor condensator je monteert? Als ik zoek op het Renault nummer 0857113300 dan kom ik op tal van pagina's met vermeend gelijkwaardige onderdelen (bijvoorbeeld http://infopart.org/renault-0857113300-part" onclick="window.open(this.href);return false;), maar liever dan af te gaan op dit soort sites wil ik weten wat het verschil in capaciteit is tussen al die condensatoren. Kan je bijvoorbeeld voor alle viertjes volstaan met dezelfde?
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: welke condensator?

Bericht: # 158381Bericht Raoul »

Hallo,
Als ik het goed heb?? dan werd de 852 cc motor ingebouwd in Spaanse en Portugese uitvoeringen,niet??
Er bestaan boeken met gegevens, maar die zijn enkel in het Frans.
Maar als je weet welke verdeler er op je wagen staat; Ducelier,Bosch of Femsa en ook de nr van die verdelers dan moet je toch kunnen vinden welke condensator de juiste is.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: welke condensator?

Bericht: # 158382Bericht Tweety »

lijkt me wel ja, 't nummer van de verdeler is waarschijnlijk niet nodig, wel het merk zou je zeggen, maar zelfs dat denk ik niet, die dingen verschillen niet zoveel van mekaar, 't zijn kleine energie opslag units, en de minimum maat is natuurlijk wel van belang, en het maximum voltage enzo, maar ze nemen vaak een wat grotere die ruim het voltage aankan, sterker nog, hoe de ontsteking precies werkt is voor dit electronisch onderdeel totaal niet van belang, d'r kunnen eventueel per auto nog wat verschillen optreden mbt de bobine ed. ze zijn wel wat aan slijtage onderhevig, na verloop van tijd wordt de opslag capaciteit kleiner. Het doel van de condensator is te voorkomen dat er in de ontsteking zelf al een vonk overslaat. het overvoltage wordt daar te plekke door de condensator opgenomen, en daarna weer aan het systeem terug gegeven.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: welke condensator?

Bericht: # 158393Bericht R4F6GTX Automaat »

ik dacht dat het allemaal niet zo nauw kwam. ik heb de condensator van mijn R4 tijdelijk op onze 1943 GMC CCKW gehangen en het werkt eigenlijk best wel goed... (de GMC is omgebouwd van 6 naar 12 volt)
als je een condensator uit elkaar haalt zijn het als het ware allemaal opgerolde stukjes aluminium folie...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: welke condensator?

Bericht: # 158397Bericht jandoe1000 »

Volgens mij is het voltage van het electrische systeem irrelevant voor de condensator. Als je een setje nieuwe contactpuntjes koopt is dat vaak inclusief condensator. Een voltage wordt daarbij niet aangegeven. Een niet goed functionerende condensator geeft allerlei vreemde effecten die het goed functioneren van de ontsteking verstoren. Regelmatig vervangen voorkomt dat. Specificaties zijn mij niet bekend. Ik heb een voorraadje van Ducelier liggen. Werkt op alle viertjes die ik heb, ook die met een ontsteking van SEV Marchal.
Plaats reactie