Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148325Bericht Sjon1991 »

Mijn R4 GTL doet het eigenlijk altijd perfect, maar de ontsteking wil nog wel eens roet in het eten gooien. Met als gevolg een ANWB lidmaatschip die pas weer benut moest worden.

Mede daardoor heb ik een 123 ontstekingsunit besteld. Deze is vandaag geleverd en ik wil hem morgen graag inbouwen. Eerst de handleiding maar eens doorgelezen, klinkt allemaal duidelijk.
Alleen het gedeelte ''Voordat u de oude ontsteking verwijdert'' geeft nog vragen.
Het ontstekingshuis is namelijk al eens uit de auto gehaald, waarna de auto nog is verplaatst. De verdelerkap met bougiekabels zitten nog wel aan de bougies en hangen er los bij.

Dit zijn de punten in het 'hoofdstuk' waar ik over twijfel:

3. Verdraai de motor in de normale draairichting, totdat de rotor wijst naar de markering voor cylinder #1. Controleer tevens of de merktekens voor de statische afstelling overeenkomen. Verdraai de motor nu niet meer!
4. Controleer de ontstekingsvolgorde van de cylinders.


Hoe kan ik er nu voor zorgen dat het motorblok op het juiste moment staat om het 123 ontstekingshuis te plaatsen? Aangezien ik er nu geen ontstekingshuis in heb zitten om de rotor naar de juiste markering te laten wijzen. Overigens, wat is de markering voor cylinder 1?

En hoe kan ik de ontstekingsvolgorde van de cylinders controleren?

Sleutelen aan mijn auto's vind ik een heerlijke tijdsbesteding, maar met de ontsteking heb ik nog weinig ervaring. Ik hoop dat iemand mij er meer over kan vertellen en ik morgen weer een fijn lopend 4tje heb :)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148326Bericht harbourseal »

Hoi Sjon,

De ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2 rechtsom met de klok mee voor een gtl

Zet het merkteken op het vliegwiel op de juiste plaats tussen de merktekens in het koppelingshuis.

Houdt de 123 verdeler zo dat de draadje allemaal naar het rechter binnenscherm wijzen in de richting van de bobine.

verdraai de rotor zo dat hij of naar de linker hij naar of de linker raamhoek of naar de rechter koplamp wijst met het koperen stripje dan stat hij op cilinder 4 of op cilinder 1

check met een lampje hoe de gaffelhouder op het nokkenas staat naar binnen schijnen in het gat dus. En houdt de gaffel onder aan de verdeler in dezelfde positie zonder de rotor te verdraaien.
zet hem erin en volg verder de handleiding
succes, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148327Bericht Sjon1991 »

Hoi Robert,

Hartstikke bedankt voor de snelle en duidelijke reactie! :D
Ik heb er weer vertrouwen in en ga er morgen snel mee aan de gang.
Het resultaat zal hier wel langskomen.

Merci bien!
Sjon
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148333Bericht Sjon1991 »

Helaas.. het wil toch niet zoals ik voor ogen had.
Het advies van Robert en de handleiding gevolgd en de 123 geplaatst.
Zit er netjes in zoals beschreven stond. Maar jammer genoeg wil hij nu niet aan slaan.
Startmotor draait levendig rond, bobine geeft een goede vonk naar de verdelerkap, maar verder gebeurd er niets :( Ik ga de stappen maar eens opnieuw uitvoeren. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

edit: Iets aan het draaien geweest en hij slaat aan! Zwaar geluid, alleen vol gas, daarna slaat hij meteen weer af. Hmm.. nog maar verder zoeken.

edit 2: Driemaal is scheepsrecht hoopte ik. Maar helaas zit er nog geen leven in de Cléon. Alles voor de 3e keer nagelopen, en voor zover ik weet zit het goed. Bougies schoongemaakt, bougiekabels vervangen en vonk van de bobine gecheckt. Het beestje wil niet. Heeft iemand een gouden tip voor het probleem? Of is er iemand in de buurt van Nijkerk (Gelderland) die dit wel werkend kan krijgen?
Ik zag dat Wind Classics in Gaanderen het ook doet, maar da's ook geen afstand om het 4tje even heen en weer te slepen.
Nu maar even stoppen voordat het frustrerend wordt. Volgende keer beter :)
renald kwartel
Berichten: 122
Lid geworden op: do dec 29, 2011 10:36 pm

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148337Bericht renald kwartel »

sjon



stap 1 terug naar de basis
kijk in het gat waar de verdeler in moet en zet even de oude terug
de mee nemer op het asje van de verdelerhuis moet wel goed in de uitsparing
zitten in het motorblok.deze zit namelijk uit het midden!

stap 2
zoek het juiste punt op.
dat doe je door even het kleppendeksel er af te halen.
zet nu cil 4 op tuimelen (bij distributie) , nu moet de rotor naar de eerste cilinder wijzen
nu moet ook het merkteken op vliegwiel gelijk staan met het tegenover liggende vaste merkteken
Nu staat de motor in de juiste stand.
je kan nu de ontstekingshuis wisselen.

stap 3 plaats de 123 in de uitsparingen in het gat van het motor blok
en let wel weer op de uit het midden staande meeneem nokjes.
Nu de beschrijving lezen van de 123.
zet het klemmetje even iets vast
zet de bougie kabels nu over en begin natuurlijk bij 1e cilinder
1342 is de ontstekings volgorde
de eerste cilinder bevind zich dan bij het vliegwiel.

Ik denk dat je er wel uit gaat komen
waarschijnlijk heb je iets omgedraaid.
Succes!
Ronald
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148398Bericht Sjon1991 »

Ronald, bedankt voor je reactie!
Afgelopen weekend lukte het niet, vanavond weer vol goede moed aan de slag.
Maar ik loop weer tegen een probleempje aan.. :

Eerst het kleppendeksel eraf gehaald. Altijd weer leuk om te zien!
Afbeelding

Daarna cilinder 4 op tuimelen gezet.
Afbeelding

Het merkteken van het vliegwiel staat nu inderdaad gelijk met het merkteken op het koppelingshuis.
Afbeelding

Maar.. de rotor wijst nu niet naar de eerste cilinder, maar naar de bobine. Hoe kan dat? En is daar een oplossing voor? De verdeler zit er in ieder geval goed in. Dubbel gecheckt :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148399Bericht harbourseal »

Hoi sjon,
Zo staat hij goed hij wijst nu naar het ontstekingspunt van de eerste cilinder. Het merkteken op het vliegwiel mag nog iets naar beneden. Hij staat nu te vroeg.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148400Bericht Sjon1991 »

De moedeloosheid begint toe te slaan :(

Ik heb het merkteken nog iets omlaag gezet, de rest weer gemonteerd en aangesloten. Maar nog steeds wil die niet.. *zucht* Alles meerdere malen gecheckt, en ik kan niets bedenken wat ik vergeten kan zijn.
Vreemd..
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148401Bericht R4F6GTX Automaat »

Sjon1991 schreef: Maar.. de rotor wijst nu niet naar de eerste cilinder, maar naar de bobine.
Als je de verdelerkap erop zet wijst ie daarin wel naar cyl 1. Hoe is je verdelerkap?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148402Bericht Sjon1991 »

Nogmaals nagekeken, en ja, hij wijst naar cilinder 1. Op de verdeler zit een nieuwe Ducellier verdelerkap die, zo te zien, geen mankementen heeft.
renald kwartel
Berichten: 122
Lid geworden op: do dec 29, 2011 10:36 pm

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148403Bericht renald kwartel »

Hoi Sjon,

Dat is wel raar
Mijn vraag is dan
doet hij het wel met je oude ontstekings huis?
Zit de motor goed aan de massa? massa strip ?
heb je spanning op je 123 ontsteking?
Hoe is de staat van de bobine?
zwarte draad aan de min van de bobine en de rode aan de plus van de bobine.

Ronald
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148405Bericht Tweety »

Ozzie saying ''Shiny billie won't make ya good cuppa !''
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148409Bericht RVIER »

heren,

Bij een 4 slag motor draait de nokkensas per TWEE omwentelingen EEN keer rond.

voor het afstellen van het onstekingstijdstip moet je het merkteken op het vliegwiel zichtbaar zijn EN cilinder van cilinder 1 moeten beide kleppen dichtstaan!

Je hebt dus 50% kans dat hij goed staat als het merkteken zichtbaar is.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148428Bericht Sjon1991 »

Raar probleem ja!

Ik kan hem helaas niet met het oude ontstekingshuis testen. Onderhand al een paar weken geleden is de condensator los geweest en weer vast gezet. Helaas bleek het schroefje waar hij mee vast gezet is niet de originele. De motor begon steeds meer te stotteren toen ik 's avonds van m'n werk naar huis reed. Onderweg gestopt en toen ik op de tast in het donker naar de ontsteking greep, viel het schroefje van de condensator eruit. Natuurlijk juist die middag al m'n gereedschap e.d. uit de auto gehaald, dus de ANWB mocht komen :-? Die zag dat het schroefdraad in de aluminium behuizing uitgesleten was, dus schroefje van die maat paste niet meer. En schijnbaar was een deel van het schroefje in het ontstekingshuis gevallen, vandaar het hevige gestotter. Hij wilde daar ook niet in het donker om 22:30 nog aan gaan prutsten, dus hij heeft me naar huis gesleept en me de tip gegeven om met kneedbaar staal het gat te dichten en nieuw schroefdraad te tappen. En natuurlijk het stukje schroef onderuit de behuizing te halen.

De R4 heeft sindsdien niet meer gelopen. Aangezien ik al langer aan een 123 ontsteking zat te denken, leek dit me een mooie gelegenheid. Niet wetende dat hij daarna ook nog geen zin zou hebben om aan te slaan :wink:

Er zit spanning op de 123 ontsteking, en de bobine was bijna nieuw toen ik de auto een halfjaar geleden kocht. Hij geeft in ieder geval nog een goede vonk af.
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148429Bericht kneul0 »

Lukt het ook niet als je het met zijn tweeen doet.
de ene starten en de andere tegelijkertijd de onsteking verdraaien tot hij start.
daarna met stroboscoop op tijd zetten.

Ik heb het bij ruud windt laten doen en dat zag er heel simpel uit.
hij trok de oude eruit nieuwe erin en starte gelijk was alleen nog op tijd zetten met stroob.

groet leon
Plaats reactie