Nieuwe contactpunten, maar start niet - R4 GTL

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Nieuwe contactpunten, maar start niet - R4 GTL

Bericht: # 147439Bericht Sjon1991 »

Helaas, het is gisteren voor de allereerste keer gebeurd. De R4 heeft me laten staan. Altijd startte ze in no-time, maar toen ik gisteren naar huis wilde sloeg ze ineens niet aan. Met vriendelijke omstanders geprobeerd haar aan te duwen, maar ook dat ging niet. Helaas kwam alle pech tezamen, geen telefoon bij me, familie een eind weg en net nu geen gereedschap bij me. Toen met een geleende telefoon de ANWB maar gebeld. Jammer genoeg had ik mijn plannen om lid te worden nog niet doorgezet en daar mocht ik nu leergeld voor betalen. € 204,- euro armer en 3 kwartier laten kwam een welbekende gele Touran om de hoek.

Ik was benieuwd. Tenslotte heeft de ANWB van '73 tot '82 ook R4 gereden en lijkt het me voor een wegenwachter ook leuk om eens een Viertje te zien i.p.v. een rijdende computer. Niet dus. Ik citeer: ''Wat een vreselijk hok. Je snapt zeker niet dat je daar ook nog aan moet sleutelen om te kunnen rijden? Weet je wel dat ze vroeger ook al vaker stil stonden dan dat ze reden? Onbetrouwbaar hok wat onder je reet wegroest.'' Een gezellig gesprek over oude auto's bleef dus uit xD

De beste man was even aan het zoeken en kwam er toen achter dat de soort van veer van de contactpunten gebroken was. Hij had een eigen uitvinding, soort superbobine, bij zich die constant stroom gaf waardoor ik naar huis kon rijden in een stotterende auto.

Nu heb ik misschien toch niet helemaal goed opgelet bij zijn technische verhaal, nog beduusd van zijn commentaar op mijn Renaultje. Ik heb er zojuist nieuwe contactpunten in gezet en afgesteld op 0,4 mm, maar hij geeft geen kik. Alles draait vrolijk rond, maar hij slaat niet aan. Wat kan het zijn? Van alles natuurlijk. Maar alles deed het altijd perfect tot de gebroken veer.

Meneer van de ANWB raadde mij een 123 ontsteking aan. € 100,- leek me een mooie prijs, maar € 300,- is me een beetje teveel van het goede.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Nieuwe contactpunten, maar start niet - R4 GTL

Bericht: # 147441Bericht deutz »

Kijk eens of je bobine een vonk produceert, de bobine kabel uit de verdelerkap halen en het koperen
eindstukje ong. een halve tot een hele cm van een metalen deel (van de motor bv)houden en dan
even iemand laten starten.
Je moet zelf de auto met je andere hand niet vasthouden mocht de bobine een vonk geven!
Doet hij wel vonken dan het koolstiftje in de verdelerkap controleren.
Ik zie wel een berichtje als het allemaal lukt (of niet!)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Nieuwe contactpunten, maar start niet - R4 GTL

Bericht: # 147442Bericht BVDP »

Treurig verhaal :( ; zowel dat je 4 stuk is als de wegenwachter die geen interesse heeft voor een stukje geschiedenis. Het lijkt wel het begin van een kerstverhaal. Ook daar komt een tegenslag meestal niet alleen maar komt het uiteindelijk toch wel weer goed en dat zal met je 4 ook wel zo zijn :wink: .
Wat me intrigeert is de oplosing die de ANWB bood. Als de veer van je contactpunten stuk is blijven je contactpunten open staan. Het is mij een raadsel hoe je dan nog een vonk kan krijgen met wat je noemt 'superbobine'. Voor zover ik weet moet de primaire stroom door een bobine onderbroken worden om op de secundaire spoel je hoogspanning te krijgen. Iemand een idee wat dit concreet is die superbobine?
groeten, Bart
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Nieuwe contactpunten, maar start niet - R4 GTL

Bericht: # 147443Bericht Sjon1991 »

Bedankt voor de reactie! Vanmorgen meteen geprobeerd en er komt geen vonk van de bobine kabel. Dus waarschijnlijk zal de bobine zijn beste tijd gehad hebben? Helaas heb ik geen bobines meer op de plank liggen om het te testen.

Haha, net een kerstverhaal ja! Het maakt het nog gekker als je bedenkt dat bij alle drie de auto's die ik nu heb gehad, ik 3 maanden na aankoop een smak geld mocht betalen omdat ze me lieten staan. Heel toevallig. Gelukkig daarna nooit meer problemen gehad. :)

Ik had even moeten vragen hoe die superbobine werkte. Het was een eigen uitvinding van hem, hij was ook de enige wegenwachter die zoiets bij zich had, zei hij. Het zag eruit als een normale bobine (kwam uit een D Kadett) met een extra kastje eraan. Deze gaf uit eigen bobinekabel een constante stroom in de verdelerkap en maakte er een soort van elektronische ontsteking van, zei de man. Eenmaal thuis bleef de motor gewoon lopen toen ik de sleutel uit het contact trok. Aparte gewaarwording :lol:
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Nieuwe contactpunten, maar start niet - R4 GTL

Bericht: # 147445Bericht deutz »

Is een wazig verhaal van die wewa, maar de oorzaak heb je waarschijnlijk al te pakken!
Bobine van een ander merk auto kan ook wel.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Nieuwe contactpunten, maar start niet - R4 GTL

Bericht: # 147447Bericht Rudolf2 »

Maar zo vreselijk duur is een nieuwe nou ook weer niet...
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: Nieuwe contactpunten, maar start niet - R4 GTL

Bericht: # 147449Bericht Erik »

Bosch blauw zijn goede bobines. Ik dacht een euro of 40. Dus best ok. Staat van bobinekabel wel ok? Kijk als die ook niet goed zijn krijg je op jan zijn verhaal ook geen vonk :D
Project rodeo6b schiet op.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Nieuwe contactpunten, maar start niet - R4 GTL

Bericht: # 147452Bericht dick holtrop »

daarvoor deed de bobine het toch gewoon, ik denk dat je contactpunt contact maak met de buitenkant van het ontstekingshuis,

normaal moet dit met een rubbertje onderbroken zijn

groet dick

dus het draadje van het contactpuntje, maakt contact met het huis, waar ook de condensator aan vast zit.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Nieuwe contactpunten, maar start niet - R4 GTL

Bericht: # 147460Bericht Sjon1991 »

Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties!
Na het werk meteen weer aan de gang gegaan en het ontstekingshuis uit elkaar gehaald. Even later pruttelde het Viertje weer als tevoren. :D Wat bleek, het klopte bijna wat Dick zei. Bij mij zit geen rubbertje maar een kunststof plaatje. Die zat netjes op z'n plaats. Alleen het boutje met vierkant kopje waar het draadje van het contactpunt aan zit, zat iets scheef en viel daardoor niet tussen de gleufjes. Toen die weer op zijn plaats zat deed alles het weer als vanouds.

Bedankt voor de uitleg! Nu heb ik weer wat meer geleerd over de ontsteking en kan ik weer R4 rijden :)
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: Nieuwe contactpunten, maar start niet - R4 GTL

Bericht: # 147466Bericht plakjes »

Die contactpuntveer is bij mijn f4 ook een keer gebroken, de contactpunten waren toen twee weken eerder vervangen :(
Daarna trouwens nooit meer last van gehad.
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: Nieuwe contactpunten, maar start niet - R4 GTL

Bericht: # 147470Bericht kneul0 »

Vaak last gehad van een gebroken contactpuntveer.
werd er gek van , daarom maar overgestapt op de 123 onsteking.
hierna nooit meer stil gestaan.
Plaats reactie