Stroboscoop afstelling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Stroboscoop afstelling

Bericht: # 141149Bericht tox »

Hallo,
Na het monteren van een elektronsche 123 ontsteking loop mijn motortje (1108cm, GTL) al redelijk. Nu wil ik mbv de stroboscoop de timing perfect afstellen. 't Is lang geleden dat ik dit gedaan heb (15 jaar!).
Als het goed is, is het rechter merkteken op het koppelingshuis het bdp. Dus als ik 6 gr. voorontsteking wil en dat kan ik op mijn geleende stroboscoop instellen met +6gr. zou bij juiste afstelling het merkteken op mijn vliegwiel gelijk moeten vallen met het rechtse merkteken op het koppelingshuis. Heb ik het goed?
Als ik het mij verder goed herinner, moet het 'op tijd' zetten gebeuren met de vacuumvervroeging losgekoppeld, maar moet dat ook in het geval van een 123 ontsteking?
En moet het met stationair toerental of kan het toerental ook wat verhoogd zijn? Graag jullie reactie/ advies.

Groet Michiel
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Stroboscoop afstelling

Bericht: # 141155Bericht Willem de Zwijger »

Volgens mij is het bdp niet rechts maar links (gezien vanaf de voorkant van de auto dus, de kant van waaraf je er normaal gesproken naar kijkt).
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Stroboscoop afstelling

Bericht: # 141161Bericht dick holtrop »

een 123 ontsteking stel je toch af op het dode bovenste punt? daarna doet de 123 ontsteking de rest?

je wilt dus controleren of de 123 ontsteking wel juist is gekalibreert?

normaal zet je de motor op bdp daarna draai je de 123 ontsteking tot de led gaat branden!.
in het 123 apparaat zit de juiste instelling voor bv een 4 gtl.

ik snap niet goed wat je dan met een stroboscoop wilt?

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Stroboscoop afstelling

Bericht: # 141164Bericht tox »

De stroboscoop is wel degelijk belangrijk. Zoals jij het beschrijft stel je inderdaad de timing statisch af. Weliswaar globaal. Exact afstellen dient met stroboscoop te gebeuren (dynamisch). De 123 doet inderdaad bijna alles, alleen het tijdstip dient ingesteld te worden door de verdeler te draaien. Onderstaand de reactie van Ruud Wind, waar ik de 123 gekocht heb.

In de rijrichting gezien is het rechter merkteken inderdaad het BDP.
De benodigde voorontsteking is dan 6 streepjes naar links, of in dit geval met deze stroboscoop
op 6+ , op BDP.
De vacuüm slang moet ook bij de 123 ontsteking los en het toerental moet ongeveer 700 toeren zijn.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Stroboscoop afstelling

Bericht: # 141170Bericht Willem de Zwijger »

tox schreef: In de rijrichting gezien is het rechter merkteken inderdaad het BDP
Dus dat klopt met mijn bovenstaande opmerking, want als je er voor staat kijk je tegen de rijrichting in.
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Stroboscoop afstelling

Bericht: # 141171Bericht tox »

Precies! En ik ben van het andere merkteken uitgegaan. Nu weet ik weer hoe het dus zit. Ideaal zo'n forum! Bedank voor de reacties.

Groet Michiel
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Stroboscoop afstelling

Bericht: # 151611Bericht Rutger-peer »

Omdat er verwarring over bestaat, is elk streepje op het koppelingshuis nou 1 graad (voorontsteking) of staan ze ergens anders voor?


Om mijn eigen vraag te beantwoorden:

Kluwer zegt:

Merkteken hoort voor de GTL 12 mm voor het linker (als je tegen de rijrichting in kijkt) streepje te staan (5-7 graden voorontsteking). Voor de F6 is dit 6 mm omdat die 2-4 graden voorontsteking heeft.

De streepjes vertegenwoordigen dus geen graden (want zo uit mijn hoofd beslaan die streepjes bij elkaar sowieso meer dan 12 mm).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Stroboscoop afstelling

Bericht: # 151618Bericht Bertje »

Een GTL vliegwiel heeft een diameter van zo'n 23 cm. De omtrek komt dan op 23 x 3,14159 = 72,3 cm. 1 graad komt dus overeen met 72,3 / 360 = 0,2 cm, dus 2 mm.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie