Velleman kapot

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Velleman kapot

Bericht: # 140852Bericht harbourseal »

Vandaag onderweg naar mijn werk. Horten en stoten. Ik kon mijn F6 nog net parkeren en toen deed hij helemaal niets meer.
Starten ging al iets minder en op de snelweg de laatste tijd ook dat horten en stoten. Leek op slechte benzine aanvoer/ valse lucht.
Dus een flesje Wynns om de benzine toevoer schoon te maken en nog een om het water in de tank te verdrijven. Dat leek allemaal best wel te werken tot vandaag.

Na mijn werk eens serieus onder de motorkap gekeken. Bobinekabel los gehaald en mijn collega even laten starten.@#$#@%^%& :evil: Geen vonk.

Wat doe je dan? Dan bel je de ANWB. Ondertussen verder krakende hersens.
ANWB arriveert en hoort het verhaal aan. Trekt de verdelerkap ven de verdeler af en vraagt om te starten.
Ja meneer idd geen vonk. Die man krijgt ook nog een optater van de bobine die dus wel prima werkt. Maar wel een vonk met het contact aan en onderbreken met een schroevendraaier.

Hoofdbrekers (ehh).

Ik knarste ook nog verder (ehh) Meneer van de ANWB, misschien is het de Vellemankit. ??????? De wat zegt u.
Nou dat kastje daar op het schutbord.

Misschien moeten we gewoon de condensator en de negatieve draad van de bobine weer op de juiste plek aansluiten.

En ja hoor na wat gezamenlijk gesleutel eerst even niets, maar na de tweede keer starten wel een goede vonk.

Verdelerkap weer gemonteerd en gaan met die banaan.

ANWB man was iets teleurgesteld een gepikeerd leek het.
Maar goed ik kon in ieder geval wel naar huis rijden.
Helaas wel een ritje met een bloedmooie vrouwelijke collega verpleegkundige misgelopen.

Ook merk ik nu erg veel verschil in trekkracht de motor reageerde veel directer op gas intrappen.

De hamvraag nu.
Komt het vaker voor dat zo'n Vellemankitje zomaar de geest geeft?

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140857Bericht Rudolf2 »

Ehhh, doe eens een zoekfunktie...

Volgens mij is er met enige regelmaat een weigerachtige Velleman. Mijn voorkeur blijft dus wel uitgaan naar de 123-ignition...

Rudolf
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140861Bericht RVIER »

@ Rudolf

zoekfunctieresultaten vallen (oioi) nogal mee. Zie meer problemen met de 123 (eigenlijk over de 123-mens interactie).
Ik blijf verbaasd over de kwaliteit van de Velleman, die als enige voorwaarde voor een vonk heeft dat de puntjes open moeten gaan :-) de punt afstand is geheel onbelangrijk.

@ HB-seal
- heb je er mogelijk een sportbobine (zonder voorschakelweerstand) aangehangen waardoor mogelijk de primaire schakelstroom te hoog is geworden? Ik wil de VK overigens wel een keer doormeten, ben ok benieuwd wat het is.
Overigens had je vroeger electronische ontstekingen met daarop een schakelaar. Als de electronica het liet afweten kon je hem zo terugschakelen naar conventionele onsteking (zonder schroeven). Ze reed ik eens s'nacht's over de snelweg in een onweersbui. Na een enorme weerlicht en dito knal gaf de (gevoelige?)electronica de geest. Jammer was alleen dat ik de auto uit moest om de schakelaar om te zetten :-( en alsnog erg nat werd.
- Je maakt ons met de beschrijving van het gevolg van de storing wel erg nieuwsgierig :D


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140863Bericht harbourseal »

@ Rvier Nee er zit geen sportbobine in. Ik zal de Velleman deze week nog even demonteren en door (laten) meten. Zelf ben ik ook benieuwd.

@ Rudolf2 Op de zoeker idd meer positieve dan negatieve inbreng over Velleman kitjes.
Het is een simpel en goedkoop ding. Dat helaas ook kapot kan gaan. Dat kan met de 123 ook.


Ik houd jullie op de hoogte.
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140864Bericht Willem de Zwijger »

Ik had een elektronische ontsteking (met hetzelfde principe als Velleman, dus de puntjes blijven werken maar dan bij lagere stroom) van Ruud Wind, die gaf het jaaaaaren geleden op terwijl hij op de brug stond voor de APK! Toen waren de monteurs slim genoeg om zelf de boel in de originele staat terug te brengen zonder mijn hulp.

Ik heb trouwens zeer onlangs een Velleman kitje voor de ruitenwisserintervaltimer zien overlijden: het was droog toen plotseling de ruitenwissers begonnen te vegen, gevolgd door een branderig luchtje. Bij analyse bleken de koperbanen op de pcb verbrand te zijn. Nieuwe gekocht (13 Euro), -gesoldeerd en aangesloten, werkt weer.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140866Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik ben aan het vierde Vellemankitje toe in onze F6, gemiddeld elke winter moet ie vervangen worden want dan issie weer overleden... kunnen misschien niet goed tegen de kou
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140873Bericht Tweety »

Velleman kitjes zijn mooi, maar ik heb bij de laatste inbouw standaard een relais-array bij gemonteerd om met 1 schakelaar de Velleman kit te kunnen omzeilen. Uit ervaring is namelijk gebleken dat ANWB monteurs die dingen als eerste de schuld geven (ook als dat niet de oorzaak is) en niets doen totdat dat ding er tussenuit is. Al dat gesoldeer onder de motorkap is ook altijd lastig dus vanaf nu neem ik 3 relais (ik heb van de kleine grijze van 10A a E3.95) die ik liefst nog in hetzelfde doosje monteer (kan je ook gelijk een doosje van een tientje kopen) en schakel op die wijze heen en weer (kan je dat ook gelijk uitsluiten). zo'n ANWB-er sloopt vaak toch al meer dan die repareert (beer)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140876Bericht harbourseal »

@ tweety Ben wel benieuwd hoe dat er uitziet met die relais. Heb je foto's?

Morgen even met de dialyse technici eens kijken wat er nu kapot is aan de Velleman. Meteen maar een nieuwe bestellen en een doosje erbij om hem echt beschermd te monteren.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140877Bericht Tweety »

Ik heb geen foto's zou natuurlijk naar beneden kunnen lopen om er een paar te maken, maar 't ziet er niet zo spanned uit... 3 relaitjes naast elkaar gemonteerd op een printplaatje.. bedradingsschema moet voor de meeste mensen niet zo'n punt zijn. aarde en spanning met een schakelaar naar alle drie. onderbreking van de condensator, onderbreker naar 1 relais met of velleman of 3de relais zelfde pootje waarvan het andere pootje van de velleman kit komt en de hoofdpin naar de bobine gaat. met de schakelaar kan ook de voeding naar de velleman aan of uit gezet worden... zoiets misschien moet ik het nog ff tekenen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140884Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, een tekeningetje graag...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140889Bericht Tweety »

http://i45.tinypic.com/35kkgp3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

hebik het zo goed gedaan... de aansluiting op de velleman heb ik niet genummert , leek me logisch....
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140892Bericht Tweety »

Ik zat nog 's te kijken en denk dat 't met 2 relais eigenlijk ook wel kan.. maar ach. Kleine noot nog probeer bijna alleen gesoldeerde verbindingen te gebruiken en laat de condensator gewoon aarde maken op het ontstekingshuis.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140895Bericht harbourseal »

Heb vandaag een nieuw Vellemankitje gekocht. Met daarbij een simpele flipschakelaar waarmee ik simpel over kan schakelen van de Velleman naar de de condensator. En weer terug. Eens kijken hoe dat werkt.

Ook even de kapotte Velleman uit elkaar gehaald en alle componenten doorgemeten Het is de grote transistor die kapot is gegaan. Alle andere delen zijn nog goed inclusief de print.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140898Bericht RVIER »

@ tweety,

ik was vandaag bij de elektronicaboer en die had 4 voudige electrische onafhankeleijk wisselschakelaars.
Daarmee kun je dus 4 draden in 2 standen verschillend verbinden. Scheelt weer 3 relais :-). Zal het eens proberen.
Mogelijk is het nog verstandiger om in plaats van de de oude situatie een tweede Velleman te koppelen.
heb je voor 20 euri een dual, hot swappable, 50% redundant, electronic ignition device

@Harbourseal
1) de grote transistor is een TIP 162, kun je zo kopen koste 1,50 oid
2) met alleen een schakelaar voor de condensator ben je er niet. Je moet ook nog de draad van de B- losmaken van de Velleman en weer verbinden met de onderbreker. En de draad aan de onderbreker moet je ook weer losmaken van de Velleman.

succes
fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140899Bericht Tweety »

@ fons en anderen, het grote voordeel van een relais is dat het makkelijker grote vermogens aankan en wat minder snel stuk gaat, ook wat makkelijker te isoleren enzo, wel ietsje duurder dat wel. andere aanrader blijf wat mij betreft een goed doosje waar alles inpast ipv een noten bakje ofzo... (ehh)
een tweede velleman kit vind ik eigenlijk een beetje te ! d'r staat in de handleiding van dat ding ook stel eerst de ontsteking goed af liefst met nieuwe puntjes, nou dan moet dat 't dus gewoon doen...
Plaats reactie