123 keer niks

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

123 keer niks

Bericht: # 139058Bericht zwergje »

Tot mijn vreugde heeft de club de F6 overgenomen, die ik van Boke had overgenomen.
Klassiek geval: heel fijn karrentje, maar te veel rottigheid aan de onderkant voor de hoeveelheid tijd en geld, die ik er voor heb, apk bijna op.
Hoop dat het een loper wordt, geen sloper, maar in elk geval is het slakkehuisje in de best mogelijke handen achtergelaten, en zelfs als het een sloper wordt, technisch altijd naar volle tevredenheid gefuncioneerd, motor, bak ect.

Maar nu het volgende.
Aangezien ik er een nieuwe 123 ontsteking en bobine in had gezet, heb ik die natuurlijk verwisseld met de ontsteking van mijn andere F6, Spaans met verhoogd dak.
Traditionele ontsteking en bobine op Bokes oude F6 gezet, loopt als een tierelier.

123 in de spanjaard gefrot, met de led-lampje-functie op "grofweg goed"gezet, NIKS .
Alles nagelopen, klooien met de timing, honderd keer opnieuw gedaan, bougies op vonk gechekt, er is brandstof, alles goed, maar lopen ho maar, alleen wat knallen hier en daar, grrr :evil:.

Arme Michiel ( heeft het al zo druk) voor het karretje gespannen, heeft toch zeker 20 minuten staan proberen,
ook zonder resultaat.

Uiteindelijk een methode van Chiel gekregen: merkteken vliegwiel zichtbaar in het vakje, zo, dat cylinder 1 op BDP staat (checken met een schroevendraaier in bougiegat). rotor van de verdeler moet dan naar cylinder 1 wijzen.

Inderdaad staat cylinder 1 vliegwielkant keurig op BDP, als het merkteken van het vliegwiel op 0 graden (meest linker streepje) staat.
Maar de rotor wijst in dat geval niet naar cylinder 1: wel bijna recht naar het blok, of 180 graden de andere kant op.

Wat kan hier aan de hand zijn?
Het enige, dat ik kon bedenken, is, dat, tijdens het verwijderen van de oude verdeler, het wieltje waarin die aangreep, is blijven plakken even, en op een andere positie is teruggevallen???

Is dat mogelijk?
Zijn er nog andere mogelijkheden?
Hoe pak ik het aan?
Hoe los ik het op?

bij voorbaat dank!

Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op wo sep 05, 2012 8:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: 123 niks

Bericht: # 139064Bericht Marcel77 »

Tijdens de club BBQ heeft Jan in mijn GTL ook een 123 gemonteerd.
Eerste start gebeurde er niks,na bougie 1 op pos.4 te zetten (en de rest natuurlijk ook omgezet) starte de 4 direct.

Moet nog wel ff 'fine getuned' worde maar ik ben dik tevreden.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 123 niks

Bericht: # 139066Bericht RVIER »

He gisse boys,
Uiteindelijk een methode van Chiel gekregen: merkteken vliegwiel zichtbaar in het vakje, zo, dat cylinder 1 op BDP staat (checken met een schroevendraaier in bougiegat). rotor van de verdeler moet dan naar cylinder 1 wijzen.

Inderdaad staat cylinder 1 vliegwielkant keurig op BDP, als het merkteken van het vliegwiel op 0 graden (meest linker streepje) staat.
Maar de rotor wijst in dat geval niet naar cylinder 1: wel bijna recht naar het blok, of 180 graden de andere kant op.
dit lijkt me een klassieker. Bij een vierslagmotor staat de zuiger van cilinder 1 (vliegwielzijde!!) twee keer in de bovenste stand en op het merkteken!
1) een keer met de inlaat open en de uitlaat juist dicht (hij heeft dan juist de uitlaatslag gemaakt en start met de inlaatslag. Daarna begint dan de aanzuigslag.
2) de tweede keer met beide kleppen dicht, dit is het einde van de compressieslag.
In deze tweede slag moet hij gaan vonken!
Dus beide kleppen dicht en zuiger in de bovenstse stand en op het merkteken

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: 123 niks

Bericht: # 139067Bericht Willem de Zwijger »

Ik geloof dat ik uit bovenstaande moet concluderen dat het aandrijfasje van de 123 dan 180 graden verdraaid zou moeten staan. Maar dat zit toch exentrisch?
De bougiekabels omzetten is natuurlijk een stuk smpeler. Als 1 en 4 omgedraaid worden moeten 2 en 3 toch ook? Anyway, daar kun je even mee spelen.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: 123 niks

Bericht: # 139070Bericht deutz »

Om fons aan te vullen: dus de vierde cil. de kleppen op tuimelen!!
Het plakkende tandwieltje aan de verdeler: de wonderen zijn de wereld nog niet uit!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: 123 niks

Bericht: # 139081Bericht Rutger-peer »

Als je weet wanneer je cilinder 1 moet worden ontstoken, dan moet je gewoon zorgen dat je de bougiekabel van die cilinder aan het puntje van de verdelerkap monteert waar de rotor op dat moment naartoe wijst. Welke kant dat dan op is is niet van belang. De rest van de bougiekabels kun je dan gewoon aansluiten in de normale ontstekingsvolgorde.

Wat betreft het asje van de ontsteking; daar zitten 2 puntjes onder aan maar die zijn inderdaad een beetje excentrisch. Let er dus op dat je deze er goed in steekt. Doe je dit niet, dan merk je dat aan dat je ontsteking heen en weer gaan zwabberen als je de motor wilt starten. Dan moet je m er dus even uit trekken, het asje 180 graden draaien en m er weer in steken.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: 123 niks

Bericht: # 139092Bericht Marcel77 »

Op welke stand heb jij de 123 gezegd?
Zowel stand 1 & 2 zijn voor de GTL volgens de papieren.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 123 niks

Bericht: # 139136Bericht zwergje »

Rutger-peer schreef:Als je weet wanneer je cilinder 1 moet worden ontstoken, dan moet je gewoon zorgen dat je de bougiekabel van die cilinder aan het puntje van de verdelerkap monteert waar de rotor op dat moment naartoe wijst. Welke kant dat dan op is is niet van belang. De rest van de bougiekabels kun je dan gewoon aansluiten in de normale ontstekingsvolgorde.

Wat betreft het asje van de ontsteking; daar zitten 2 puntjes onder aan maar die zijn inderdaad een beetje excentrisch. Let er dus op dat je deze er goed in steekt. Doe je dit niet, dan merk je dat aan dat je ontsteking heen en weer gaan zwabberen als je de motor wilt starten. Dan moet je m er dus even uit trekken, het asje 180 graden draaien en m er weer in steken.
Bovenste verhaal is een fijne tip, dank je.
Het excentrische asje zit goed.
Vraag was, waarom de rotor niet naar cilinder 1 wijst, als die in bovenste dode punt staat ( merkteken vliegwiel staat nu op 0 graden voorontsteking).
Inderdaad leek het asje onder de verdeleras, waarin deze aangrijpt ( dit asje zit dus los in je blok onder het gat waar de as van je verdeler in gaat) niet op de juiste plek te zitten, aangezien de rotor met cylinder 1 op BDP, merkteken vliegwiel op 0 graden, naar bijna recht naar het blok wees, of 180 graden ervanaf.
Dat lijkt toch bij het verwijderen van de oude verdeler te zijn gebeurd, aangezien dit daarvoor niet speelde.

Het verstellen van de positie van dit asje, blijkt heel simpel: als je de rotor met de klok mee draait, en de verdeler zachtjes omhoog trekt, glijdt het asje eigenlijk als vanzelf naar de volgende positie, aangezien het aangrijpt op een schuine raderkrans in het blok, waar het, door de druk, keurig overheen glijdt.
Daardoor een fluitje van een cent, om de rotor op genoemde BDP van cylinder 1, naar die cylinder toe te laten wijzen.

Overigens lijkt de oorzaak gevonden: het centrale contactpunt midden in binnen in het kapje, dat contact moet maken met het middelpunt van de rotor, is afgesleten. Had ik meteen moeten zien :oops: .

De curvestand van de verdeler heb ik op 5 gezet, aangezien ik een 1100 met 45 pk ipv 34 in deze auto heb, lijkt dat de betere curve, hoewel hierover nog onduidelijkheid bestaat.

Zaterdag heb ik tijd om een nieuw kapje te regelen, ga ervanuit, dat dat het is.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: 123 keer niks

Bericht: # 139146Bericht Rutger-peer »

Niet om flauw te doen... maar het maakt toch helemaal niet niet uit waar het rotortje naartoe wijst? Als je de kabels maar gewoon zo aansluit dat het goed zit. Als het rotortje naar het rechter voorwiel wijst op het moment van ontsteken van cilinder 1, dan sluit je op dat puntje de bougiekabel voor cilinder 1 aan en dan volg je de ontstekingsvolgorde...
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: 123 keer niks

Bericht: # 139147Bericht R4F6GTX Automaat »

Het maakt in zoverre uit dat je de verdeler niet helemaal rond kan draaien wil je niet met bv het vaccuumpotje tegen het blok aan komen maar in principe maakt het inderdaad niet zoveel uit wat de stand is...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 123 keer niks

Bericht: # 139155Bericht zwergje »

Kapje wordt een beetje gek verhaal:
Autotechnica in Amsterdam zegt hem niet te kunnen leveren ( die van mijn oude auto pastte ook, van een gewone ontsteking), Leen APK wil 46.90 euro inclusief zenden!

Iemand een idee waar ik een nieuwe verdelerkap kan kopen voor mijn 123 ontsteking, voor een normaal bedrag?
Ik zit in Amsterdam, maar kan iets natuurlijk ook laten sturen.

Bij voorbaat dank

Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 123 keer niks

Bericht: # 139158Bericht Tweety »

R4F6GTX Automaat schreef:Het maakt in zoverre uit dat je de verdeler niet helemaal rond kan draaien wil je niet met bv het vaccuumpotje tegen het blok aan komen maar in principe maakt het inderdaad niet zoveel uit wat de stand is...
Vacuum potje ..? op een 123 ??
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 123 keer niks

Bericht: # 139159Bericht Tweety »

zwergje schreef:Kapje wordt een beetje gek verhaal:
Autotechnica in Amsterdam zegt hem niet te kunnen leveren ( die van mijn oude auto pastte ook, van een gewone ontsteking), Leen APK wil 46.90 euro inclusief zenden!

Iemand een idee waar ik een nieuwe verdelerkap kan kopen voor mijn 123 ontsteking, voor een normaal bedrag?
Ik zit in Amsterdam, maar kan iets natuurlijk ook laten sturen.

Bij voorbaat dank

Serge
van welke gewone ontsteking paste die ? wat was erook weer mis met 't andere kapje.... stifje ofzo of had ik dat niet goed gelezen...?
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: 123 keer niks

Bericht: # 139162Bericht Marcel77 »

Kreeg bij mijn 123 nog 2 losse kappen erbij. Heb er dus nog 2 over.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: 123 keer niks

Bericht: # 139165Bericht Le Car »

Kap voor een 123 is gewoon een normale De orginele ducelier kappen zijn idd erg duur maar een imitatie facet oid werkt prima.
RP techoparts op Tussenmeer heb ik gister nog een opgehaald.
Kom anders even een oppikken in Zaandam of Amsterdam.
Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Plaats reactie