wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 133998Bericht dick holtrop »

http://www.hot-spark.eu/webshop/" onclick="window.open(this.href);return false;

zie bij ducelier
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134004Bericht harbourseal »

Gisteren iets dergelijks gezien op het internet, maar voor veel meer geld.
voor 60 euro wil ik die gok wel wagen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134024Bericht hans vooijs »

Lijkt mij niet veel geld voor een dergelijk systeem, vergelijkbaar systemen zijn duurder.
Pas op je ontsteking moet wel in goede staat zijn mechanische en vacuumvervroeging moeten wel goed functioneren anders is er geen voordeel te behalen.
hans
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134026Bericht hans vooijs »

De vonk wordt gemaakt door de bobine, zolang de contactpunten gesloten zijn loopt er aan de primaire zijde een stroom die is: 12V : 3 ohm = 4 ampere als nu de contactpunten openen ontlaad de bobine de energie aan de secondaire zijde. Van belang is ook de laadtijd of anders gezegd de tijd dat de contactpunten dicht staan.
Die combinatie bepaald de sterkte van de vonk, lang verhaal kort ombouw met een "elektronische ombouwsetje" wil nog niet zeggen dat je auto beter start of zuiniger wordt. Enige voordeel: niet elke keer nieuwe contactpunten hoeven kopen maar voor 60 euro kan je heel veel puntjes kopen................
hans
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134029Bericht Rudi »

Dus... een Velleman, 123ignition en Hot Spark werken niet perfect zonder de 'perfekte' afstelling en dan is er nog de vraag of de motor beter/zuiniger loopt.
Dan doe ik het met mijn 1:14/1:12 zomer/winter en contactpunten helemaal zo slecht nog niet!

Enig pluspunt is dan te behalen in de vergroting van de sproeier.
En natuurlijk de beheersing van je rechter voet en tijdig schakelen.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134030Bericht deutz »

Velleman heeft als voordeel dat je condensator buiten spel gezet wordt, dus het inbranden van je
contactpunten is verleden tijd!! ze gaan dus veel langer mee, bij mij al ong. 25000km.
En ze zijn nog prima, zelfs met deze kou gewoon starten en aanslaan.(op LPG!)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134045Bericht Bertje »

Condensator wordt helemaal niet buiten spel gezet, de Velleman kit heeft een eigen condensator...

Het verschil is dat niet de gehele primaire stroom door je contactpunten hoeft, maar een kleine stuurstroom die de primaire stroom aan/uit zet.

@Fons: lijkt erop dat we ons prototype dus niet verder hoeven uit te werken, maar dat iets dergelijks inmiddels gewoon te koop is!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134052Bericht RVIER »

@bertje,
@Fons: lijkt erop dat we ons prototype dus niet verder hoeven uit te werken, maar dat iets dergelijks inmiddels gewoon te koop is!
Er zijn veel onstekingen te koop maar de Halleman was natuurlijk bedoeld voor de duurzamen onder ons, die nog iets willen repareren.
Ziet er erg compact uit en kan kennlijk toch 4 amp sturen. Heeft geen koelplaat of ze moeten daar de voetplaat voor gebruiken. Voordeel is dat de het mechnische deel van de hall gever gereed is.
Misschien wel handig om er direct een bobine bij te bestellen.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134065Bericht deutz »

Bertje, ik bedoel dus de org. condensator!!! volgens mij snapte jij dat wel! (nono)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134070Bericht Bertje »

deutz schreef:Bertje, ik bedoel dus de org. condensator!!! volgens mij snapte jij dat wel! (nono)
gr.Jan.
Dan nog klopt het niet dat de punten gespaard worden OMDAT de condensator niet gebruikt wordt. Hoe slechter de condensator (lagere capaciteit), hoe meer de punten zelf ook een vonk gaan trekken en hoe sneller ze dus inbranden. Stel dat je ontsteking dus zou kunnen lopen zonder condensator (dat kan dus niet), dan zou dit dus maximale inbranding geven.

Maar goed, denk dat we het in essentie eens zijn: de conventionele ontsteking heeft last van slijtage, een conventionele ondersteund door een Velleman kit minder en als je zo'n Hot Spark ding inbouwt heb je in principe helemaal geen slijtage meer (uhm). En deze gehele discussie staat dan weer los van de bedrijfszekerheid.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134071Bericht Bertje »

RVIER schreef:
Heeft geen koelplaat of ze moeten daar de voetplaat voor gebruiken.
Denk dat ze dat doen, ja. Er zit een of ander pastaatje bij dat je op de voetplaat moet doen voordat je het ding op z'n plek schroeft.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134085Bericht hans vooijs »

Een velleman set is ook niet "dass gelbe von Ei" zoals onze oosterburen dat zeggen, nogmaals de vervroeging wordt mechanisch en met het vacuum gemaakt en vaak zijn de veertjes moe en het vacuumsysteem lek.
Dan is elke ombouw naar " electronische" ontsteking een slechte investering, als je een echte goede vonk wilt hebben moet je een laagohmige bobine monteren bv. 1,5 ohm dan wordt de primaire stroom 12V:1,5=8 Ampere!
Een verdubbeling van het vonkvermogen, mooi maar 8 ampere kan een contactpunt+condensator echt niet schakelen! Dus een vol-electronische ontsteking die ook nog eens de laadtijd van de bobine regelt, wat vergeten wordt dat de laadtijd van de bobine van grote invloed is op de vonkspanning en omdat de contacthoek van contactpunten maar beperkt is kan de punten/velleman ontsteking de electronische ontsteking nooit verslaan.
hans
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134103Bericht harbourseal »

Alles staat of valt dan bij een goede onversleten ontstekerhuis. en een bobine die snel kan laden en een hoge stroom afgeven.
Voeg daarbij dan een goede tijdsafstelling. En je bent spekkoper met een snelle zuinige R4.

Is het dan alles bij elkaar niet goedkoper om een 123 ontsteker aan te schaffen. die regelt ook de laadtijd van de bobine, toch?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134125Bericht hans vooijs »

Ja en nee je moet geen wonderen verwachten van een super goede vonk, het tijdstip van aansteken is voor het vermogen cq verbruik even belangrijk als de vonk zelf.
Het verschil tussen een slechte en een goede vonk is natuurlijk groter dan tussen een goede en een electronische supervonk.
Een supervonk heb je nodig bij een rijk mengsel die bij racemotoren voorkomt, maar niet bij een lief klein R4-tje
hans
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: wie kent Hot spark? of wie gebruikt dit?

Bericht: # 134146Bericht Tweety »

Me nog ff hier tegenaan bemoeien, puntjes slijten niet alleen door inbranding, maar ook het haakje slijt.... nieuwe puntjes elke 10.000 is daarom desondanks niet zo'n slecht idee ook bij gebruik van een velleman kit...
Plaats reactie