Velleman stuk ?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Velleman stuk ?

Bericht: # 132952Bericht Tweety »

Ik reed vanmiddag nieuwegein binnen over de brug van de A2, trek op bij het stoplicht, motor slaat af, ik ff opnieuw gestart deed 't nog heel ff... en daarna... nada ! starten wat je wil, maar geen onsteking meer... Anwb gebeld, Jongen komnt langs, hij zegt geen vonk, andere bobine ook geen vonk... Velleman d'r tussenuit... wel een vonk, oude condensator weer angesloten etc.. (condensator moet waarschijnlijk vervangen worden, want hij loopt zo brak... als ie liep voor de velleman...) maar kan m'n kitje zo spontaan de geest geven ? en hoe meet ik 'm door ? ik begin er een beetje moedeloos van te worden, want er wordt dan ook elke keer weer aan de kraantjes van de verdamper gedraaid (ook door mij..) en dan kan ik daarna weer opnieuw beginnen met afstellen... Hij liep zo mooi, en ineens... :o
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Velleman stuk ?

Bericht: # 132969Bericht Bertje »

Je kunt de spanningsval over de twee transistors meten in open en gesloten toestand. Het gaat dan om de spanningsval over de collector en emitter, moet minimaal zijn als er spanning op de basis staat. Ik zal vanavond even nameten wat de gezonde waardes zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman stuk ?

Bericht: # 132975Bericht Tweety »

Nou nieuwe condesator d'r tussen, maar loopt nog steeds als een natte krant...ík kan natuurlijk een nieuwe bobine proberen... moet haast wel, als ik 1 van de vier bougiekabels lostrek loopt ie amper slechter... ik zal is kijken hoe ik daaraan kan komen, vandaag is het zoeieso geen weer om aan m'n auto te klussen, en daar baal ik eigenlijk ook wel van... en dat mensen dan vinden dat je maar een andere auto moet enzo...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Velleman stuk ?

Bericht: # 132984Bericht RVIER »

Zwergje,

staat de contactpunt afstand nog wel goed?
Een Velleman is daar erg ongevoelig voor en doet het nog goed met 0,1 mm contactopening.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Velleman stuk ?

Bericht: # 132988Bericht Bertje »

Hmmm, heb bij eigen kitje een paar weerstanden aangepast om de lekstroom te beperken, dus mijn meetwaardes gaan niet op voor jouw schakeling... In elk geval: als de contactpunten sluiten gaat transistor T1 (dat kleine tonnetje) geleiden en vermogenstansistor T2 (die grote met die koelrib) gaat dicht, bij gesloten contactpunten is het andersom. Een transitor stuur je over het contact dat base heet, als hij geleidt is er nauwelijks spanningsval over de andere twee contacten (emitter en collector). Bij T2 zijn dit de twee rechter pootjes als het glimmende vlak boven ligt (nauwelijks spanningsval bij open punten, ongeveer 12V bij gesloten punten), bij T1 zijn dit de twee punten aan de kant van het "pikkie" op de behuizing (bepaalde spanningsval bij open punten (weet even niet hoeveel), bijna geen spanningsval bij gesloten punten).

Maar goed, ik denk eigenlijk dat je gelijk hebt dat je bobine gaar is :wink:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman stuk ?

Bericht: # 133001Bericht Tweety »

RVIER schreef:Zwergje,

staat de contactpunt afstand nog wel goed?
Een Velleman is daar erg ongevoelig voor en doet het nog goed met 0,1 mm contactopening.

vr gr Fons
0,4mm toch ? ik ga 'm nog wel ff checken... maar die stond wel ok... als ie te klein is sluit opeens ook je veiligheidsventiel van het gas... dus, nou ja...
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman stuk ?

Bericht: # 133004Bericht Tweety »

Nou het weer is al een stuk beter, ik heb rustig de plaat van de tweede accu verwijderd..ik moest wel ff met de dremel 2 boutjes doorslijpen,maar zodat ik in ieder geval bij de bobine kan.... ik heb ook al weer nieuwe boutjes, daarna rustig de steunbeugels die voor de tweede accu zijn weer rustig vast gezet, nadat deze door de ANWB-er vakkundig waren los gehaald, hij wilde ook bij de bobine, maar hij had geen dremel... nou ja daarna puntjes gesteld... (ze stonden wat ruim, veels te ruim...) nieuwe condensator nog even goed vast gezet, ik denk weet je wat ik probeer 'm toch ff te starten... dus ik draai en de sleutel, geen tik ! en geen lichtjes op m'n gas schakelaar, ook geen oliedruk lampje, accu lampje enzo... maar wel startmotor, en stroom op m'n bobine enzo, tweede noodventiel doet 't wel..., 't moet niet veel gekker worden, nu ga ik rustig kijken waar ik ongeveer moet zoeken, maar ik denk dat 't ergens onder het dashbord zal zijn.... ik heb het maar als teken genomen dat het tijd werd om te stoppen, 't begon ook een beetje donker te worden..... misschien haal ik straks nog even de accu naar boven om aan de lader te hangen... geen haast geen stress, ik heb nog auto...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Velleman stuk ?

Bericht: # 133009Bericht Bertje »

Misschien per ongeluk de draai naar het relais in de startmotor los getrokken toen jij of de ANWB man onder de kap aan het rommelen waren? Is er een met een schuifstekkertje, licht opschuren kan sowieso geen kwaad voor de geleiding...

Succes met speuren!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman stuk ?

Bericht: # 133015Bericht Tweety »

Bertje schreef:Misschien per ongeluk de draai naar het relais in de startmotor los getrokken toen jij of de ANWB man onder de kap aan het rommelen waren? Is er een met een schuifstekkertje, licht opschuren kan sowieso geen kwaad voor de geleiding...

Succes met speuren!
Huh.. de startmotor doet 't nog wel hoor.. alleen geen dashbordlampjes, en geen gasschakelaar.. kan nooit 't start relais zijn... misschien het contactslot ofzo.. ineens geen aarde.. pff... nou ik morgen wel weer verder...
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman stuk ?

Bericht: # 133080Bericht Tweety »

Goed Vandaag eindelijk het mysterie van het Gassysteem opgelost... d'r zit een zekering vlak bij de verdamper, en die zit met 2 schuif klemmetjes op de kabel aangesloten, en die zaten niet goed vast...! :lol:
Nu was het toch weer starten en lopen, moet 't toch de afstand van de puntjes geweest zijn... en misschien wat korrosie op de aansluitingen van de bobine.... en misschien het velleman kitje ? dat heb ik er nog niet tussen .... ik zit te denken om een aantal relais te gebruiken, zodat je niet heel erg hoeft te hannessen... Velleman d'r tussen of d'r tussenuit... 'moet met 3 relais kunnen, maar das van later zorg.... (baai)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Velleman stuk ?

Bericht: # 133108Bericht Bertje »

Moet je wel even bedenken hoe je het doet met de condensator. Als je de Velleman aansluit gebruik je de condensator daarvan (en niet de originele).
Laatst gewijzigd door Bertje op di jan 10, 2012 11:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman stuk ?

Bericht: # 133127Bericht Tweety »

Das 1 relais, spanning op de velleman 1 relais, verbinding van onsteking naar bobine 1 relais... 3x relais moet genoeg zijn....
Plaats reactie