ontsteking eruit

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 128753Bericht Erik »

Dag beste mensen,


Het verhaal van okidoki uiteindelijk gevolgd. Dit lukte allemaal prima . Ontstekings naar links en bij lampje net uit vast gezet.

Nu gestart wil mijn startmoter amper meer rond? Accu is vol. Wat kan ik doen? Dus auto staat helaas ook stil.

Euhm Rotor staat trouwens niet naar cilinder 1 toe? Moet ik hier een paar rondjes krukas verder voor draaien?

gr erik
Project rodeo6b schiet op.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 128759Bericht Okido »

Erik schreef:Dag beste mensen,


Het verhaal van okidoki uiteindelijk gevolgd. Dit lukte allemaal prima . Ontstekings naar links en bij lampje net uit vast gezet.

Nu gestart wil mijn startmoter amper meer rond? Accu is vol. Wat kan ik doen? Dus auto staat helaas ook stil.
Weet je zeker dat de accu vol is, bij dit soort klussen heb ik wel 's het contact aan laten staan.
Misschien helpt het als een klap op de startmotor geeft?
Erik schreef: Euhm Rotor staat trouwens niet naar cilinder 1 toe? Moet ik hier een paar rondjes krukas verder voor draaien?

gr erik
Je kan het vliegwiel nog een rondje draaien of je laat 'm naar cilinder 4 staan. Cilinder 2 of 3 kan niet. Dan staat de verdeler een kwart slag verkeerd.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 128770Bericht RVIER »

heren,

toch wel belangrijk in het verhaal is dat voor het goed positioneren van het verdelerhuis:
1) de zuiger van cilinder 1 (en 4) in de bovenste stand staat (merkteken vliegwiel)
2) cilinder 1 (de eerst cilinder aan de vliegwielzijde) aan de arbeidsslag wil beginnen. Dat wil dus zeggen dat beide kleppen dicht staan.
NB: De zuiger in cilinder 1 staat nl bij de volgende omwenteling ook boven in maar nu is de uitlaatklep open
Als je nu een vonk geeft doet hij niets :-(

De verdeleras heeft aan de onderzijde een lip uit het centrum van de as. Hij (het) kan dus maar op een manier gemonteerd worden.
Vanaf hier gaat de eerder bescjrijving weer verder.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 128773Bericht zwergje »

er zijn wel ontstekingen die 2 keer vonken, ook een keer aan het eind van de uitlaatslag. Deze hebben geen rotor maar 2 bobines die elk 2 cilinders bedienen
Hmm, aan het einde van de uitlaatslag: dus niet om de uitlaatgassen nog eens extra te verbranden, waarom dan wel?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 128776Bericht Willem de Zwijger »

Ik dacht dat dat te maken had met de wens tot nauwkeuriger bepalen van het ontsteektijdstip. In onze ' oude' motoren zit het onsteekhuis op de nokkenas die weer met een ketting van de krukas wordt gehaald, dus er zit de nodige speling tussen de positie van de zuiger en de positie van de rotor voor de ontsteking. Als je direct van de krukas positie uitgaat ben je nauwkeuriger bezig. Moet je wel zo'n fijne getande ring op het vliegwiel zetten zoals je bij Jefftey gezien hebt. Consequentie is dan wel dat je precies dezelfde positie hebt aan het eind van de uitlaatslag als aan het eind van de compressieslag, dus krijg je ook daar een vonk. Kan geen kwaad behalve misschien wat sneller slijten van de bougie.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 128781Bericht RVIER »

@zwergje.
aan het einde van de uitlaatslag is er geen gas meer dat je kunt ontbranden. De cilinder is "leeg"en gaat direct daarna aanzuigen.

Dat dubbel vonken is al oud. De eend had al een bobine met 2 aansluitingen
Voordeel is dat je een hoogspanningsverdeler uitspaart, en het doet geen kwaad :-)
Het heeft geen enkel ander voordeel. (Dit is dus wat andes dan de twin spark waarbij twee bougies per cilinder vonken!)

Kan bij een R4 ook. Als je een tweede set contactpunten monteert kun je twee bobines aansturen voor de cilinders 1-4 en 2-3.
er zijn wel ontstekingen die 2 keer vonken, ook een keer aan het eind van de uitlaatslag. Deze hebben geen rotor maar 2 bobines die elk 2 cilinders bedienen

Hmm, aan het einde van de uitlaatslag: dus niet om de uitlaatgassen nog eens extra te verbranden, waarom dan wel?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 128802Bericht zwergje »

Dank voor jullie info, sleutelcracks, ga het op een rustig moment herlezen om de info in me op te nemen, met dat grieperige hoofd dat ik sinds gisteren heb ( jullie zijn gewaarschuwd, want het heerst, in de taxi moest ik zo hard niezen vandaag, dat ik bang was de macht over het stuur te verliezen), kan ik niet bepalen of ik "de stof "echt punt voor punt begrepen heb.
Maar ik beloof dat ik jullie moeite de inspanning zal geven die het verdiend!
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 128834Bericht zwergje »

Okee, gelezen en begrepen.
Kan bij een R4 ook. Als je een tweede set contactpunten monteert kun je twee bobines aansturen voor de cilinders 1-4 en 2-3.
Dit daarentegen vind ik de grootste doordenker: twee bobines, die dus per volledige cyclus van 4 (tact) slagen van de motor 1 vonk geven ( op BDP-voorontsteking van elke van de 4 cylinders), en geen stroomverdeler, zo heb ik het begrepen.
Laatst gewijzigd door zwergje op ma jul 11, 2011 11:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 128865Bericht schoapke »

zo even de ontsteking uit het kruidvat gehaald, kunnen we weer verder ontopic en de rest 1 op 1 in de chat / mail (beer)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 128868Bericht RVIER »

Kan bij een R4 ook. Als je een tweede set contactpunten monteert kun je twee bobines aansturen voor de cilinders 1-4 en 2-3.

Dit daarentegen vind ik de grootste doordenker: twee bobines, die dus per volledige cyclus van 4 (tact) slagen van de motor 1 vonk geven ( op BDP-voorontsteking van elke van de 4 cylinders), en geen stroomverdeler, zo heb ik het begrepen.
@ zwergje,

ik ging even wat kort door de bocht. Bij twee dubbele boubines moet je de puls van het vleigwiel halen. De verdeler draait de helft te langzaam.

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 129024Bericht Erik »

Het hele verhaal nu drie keer gevolgd. Maar wat doe ik fout? geen idee maar krijg de auto niet aan de praat.
Ik heb voor de duidelijkheid het verhaal van okidoki gevolgd.

als ik nu wil starten gaat de startmotor zwaar rond. Heb om te kijken als het niet aan accu ligt draaiende motor ander auto met r4 verbonden. Geen resultaat.

Euhm waar kan ik aan denken?
Project rodeo6b schiet op.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 129027Bericht Mark4GTL »

ontstekings volgorde staat goed om?

dat je niet de vekeerde kant als 1 hebt?

cillindervolgorde: voorkant 1 2 3 4 achterkant auto

Afbeelding

en nog heel andere optie: is de massa van je motorblok nog goed? Trek eens extra massakabel van bout waarmee startmotor vastzit naar de (-) pool.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 129039Bericht Tweety »

Tja of startmotor stuk ?
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 129411Bericht Erik »

Inderdaad startmotor stuk!

Auto aangeduwd en loopt. Krijg hem alleen niet lekker lopend.
Ik moet nog kleppen stellen en oliewisselen. Ik zag op oliefilter was met merkstift januari 1995 geschreven. Dus wel weer eens nodig dacht ik zo.

Wat het lopen betreft hij houdt wat in hort en stoot wat. niet veel vermogen.

wat te doen?

erik
Project rodeo6b schiet op.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: ontsteking eruit

Bericht: # 129420Bericht Tweety »

Ontsteking ietsje vroeger zetten....
Plaats reactie