elektronische ontsteking renault

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

elektronische ontsteking renault

Bericht: # 104104Bericht hans vooijs »

Ja, de ontsteking voor de renault is klaar !!
zie www.123ignition.nl
Voor alle types r4 motoren is er een ideale curve beschikbaar ook een vacuumaansluiting voor zuinig rijden en je kunt de bestaande bobine benutten.
In combinatie met de juiste sproeier herken je je auto niet meer terug..................................

mvrgr hans
hans
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 104106Bericht Thijsio »

Ik ben benieuwd, alleen kan je ze op die site nog niet kopen, of zie ik iets over het hoofd?
Iemand enig idee wat zo'n verdeler kost?
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Bericht: # 104107Bericht Roen »

Is dit nu van jou Hans?

je hebt een site vol voor alle soorten merken, allemaal van jouw hand?

sowieso al proficiat !
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

ontsteking 123

Bericht: # 104109Bericht hans vooijs »

123 ontstekingen is een bedrijf die ontstekingen produceren ik heb ze alleen maar een handje geholpen en ze aangespoord een ontsteking voor de renault te bouwen.
Ze verkopen niet rechtstreeks aan particulieren maar via bedrijven vandaar dat er geen prijzen op de 123 site staan
Volgens mij komt de prijs op ongeveer 300 euro ik weet het niet precies want ik verkoop ze niet , ontwikkel voor bedrijven produkten voor auto's en motoren en verricht metingen aan hoofdzakelijk bijzondere auto's

mvrgr hans
hans
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

curves

Bericht: # 104113Bericht RVIER »

fag Hans,

Kun je een plaatje uploaden met de gemodificeerde vervroegingscurves?

Ben benieuwd waar de afwijkingen zitten.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

vervroegingscurves

Bericht: # 104117Bericht hans vooijs »

beste fons

fabrikanten betalen voor research, de ontwikkeling van een produkt kost serieus geld vandaar een soort geheimhouding van de onderzoeksresultaten.
Bovendien valt de originele ontsteking niet dusdanig te modificeren dat hij de zelfde nauwkeurige werking heeft van de 123-ontsteking bovendien de vonk is krachtiger door een andere oplaadtijd van de bobine.
Om een voorbeeld te geven gisteren een getunde kattenrug (Volvo) op de rollenbank gehad.
Nieuwe ontstekingssysteem uitgetest verbluffende resultaten met de nieuwe (custom-made)ontstekingscurve daarna alleen maar weer de oude moegestreden bobine aangesloten: resultaat 4 pk verlies over het hele toerengebied !!!!
Ook de oplaadtijd van de bobine wordt electronisch geregeld laat de hoop maar varen om de originele ontsteking te modificeren met andere veertjes vacuumdoosjes ect , daar heb je ook een antiek ontstekingstestbankje voor nodig en bereik je niet het resultaat van een moderne vonkfabriek.


mvrgr.hans
hans
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Re: ontsteking 123

Bericht: # 104118Bericht Roen »

hans vooijs schreef: komt de prijs op ongeveer 300 euro

:(
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

123 ontsteking

Bericht: # 104121Bericht hans vooijs »

PS

123 ontsteking heeft zich al bewezen is super betrouwbaar makkelijk te monteren.
vergeet je oude ontsteking, je gaat toch ook niet proberen om je oude CV-ketel thuis om te bouwen naar een HR ketel!!!!!

mvrgr hans
hans
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 104123Bericht roberto »

Een onderhouds vrije aansturing van de bobine zou wel prettig zijn ik ben er zelf mee bezig het ontbreek me een beetje aan tijd, door de nokken op rotor as gaan de punten mechanisch open en dicht dit zou beter kunnen met een ledlampje wat aan en uit gaat, er is dan geen aanloop en afbouw van de stroom dus alleen een piek in de curve, kortom het is aan of uit met een snelheid van 300000 km per seconde dat werkt natuurlijk beter
Dit heb ik er eens over geschreven
Je kunt het zelf maken met opocoupler en led lampje in combinatie met een vellenmankit.
Punten er uit maak een ronde plaat die in de verdeler kunt monteren, maak een bevestiging voor het led lampje en een voor opocoupler op de grondplaat zo dat er een onderbreking is als de 4 nokken van de verdeleras laat draaien, met dat onderbrekende signaal kun je de velleman aansturen en hij vervolgens de bobine die vervolgens de bougies
( Een opocoupler is een lichtgevoelige transistor - led is een lichtdiode)

Een groot probleem is met een velleman kit al een heel eind opgelost omdat er een stuurstroompje door de punten gaat en daardoor het in branden van de punten enorm reduceerd.

Op de site van 123 ontsteking staat dat door het oude systeem de bobine wordt oververhit, een bobine is een gewone transformator die 12 volt tranformeerd naar pakweg 18000 volt als de motor loopt moet hij zijn werk doen in een fractie van een seconde hierdoor wordt hij echt niet oververhit ik ben op het forum ook weinig problemen tegen gekomen van een bobine alleen over de condensator (maar dit kan worden vervangen met een vellemankit) oververhitting kan wel voorkomen als de auto een toerental van pak weg 10000 RPM zou bereiken en ook nog voor een langere tijd, helaas is dit niet bijna mogenlijk bij een R4 en ik den dat de meeste hier niet op zitten te wachten en als je de auto op het contact zet en de motor draait niet voor een lange tijd.
Ik denk dat door het inbranden van de punten ook de contachoek wordt veranderd en de auto slechter rijd dit kan dus goed opgelost worden met misschien een hedendaagse bobine en een Vellemankit van 15 euro en een beetje werk.
Het is en blijft een Renaultje 4 die zich al jaren heeft bewezen, menig moderne auto staat met een kwart van het leven van een viertje al op de sloop
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

@hans

Bericht: # 104126Bericht RVIER »

waarde Hans

Ik vind je reactie flauw en kinderachtig. Op mijn eerdere vraag kwam je ook al niet met cijfers. Als ik er een koop (of leen) kan ik de kromme toch afleiden?

beste fons

fabrikanten betalen voor research, de ontwikkeling van een produkt kost serieus geld vandaar een soort geheimhouding van de onderzoeksresultaten.
Je zit hier op een forum voor R4 liefhebbers. Het uitgangspunt is kennsideling.
Die kennisdeling zou eruit kunnen bestaan dat je stelt dat je veilig het statische ontstekingstijdstip X graden naar voren kunt schuiven. De bestaande vervroeging blijft dat binnen jouw optimale kromme. Weliwaar heb je dan niet het maximale resultaat maar in ieder geval een verbetering. Zelfs dat doe je niet.

Het lijkt erop dat je op het forum vooral bezig was om mensen enthousiast te krijgen voor je product. Je gewaarschuw voor het zelf vervroegen van de onsteking omdat dat schade zou veroorzaken past in dat schema.

Je gelobby voor 123 is volgens mij in strijd met de regels!

Fons
Laatst gewijzigd door RVIER op zo feb 22, 2009 5:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 104129Bericht roberto »

Ik ben het hier helemaal mee eens, waarom koesteren de meeste hun viertje? niet om de optimale motor resultaten want die krijgen we toch niet het is gewoon een viertje daarom heeft Renault de motor niet verder meer ontwikkeld en is er een nieuwe motor gekomen bv in de clio, laten we gewoon zoals Fons schreef proberen de kennis te delen en de viertjes rijdend op de weg te houden, volgens mij met zoveel enthousiaste leden moet dat zeker lukken!
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: vervroegingscurves

Bericht: # 104133Bericht Rik H. »

hans vooijs schreef:fabrikanten betalen voor research, de ontwikkeling van een produkt kost serieus geld vandaar een soort geheimhouding van de onderzoeksresultaten.
Hans, jij hebt in dit geval toch de research gedaan? Waarom jouw resultaten dan niet vrijgeven? Niet echt leuk om mensen hier lekker te maken en vervolgens de gegevens achter te houden.
Ik vind ook dat het forum is bedoeld voor het delen van kennis en ervaring.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

123 ontsteking

Bericht: # 104134Bericht hans vooijs »

Beste mensen

Ik lobby niet voor 123 ontstekingen
A:er staan niet eens prijzen op de site van 123
B: ik zou niet weten wat een 123 ontsteking kost voor een renault
C mijn bedrijf verkoopt geen 123 ontstekingen en prijs ze ook niet aan sterker nog ik heb mijn bedrijf nog nooit genoemd vind je niet op internet werk volledig anoniem.

Misschien is het jullie ontgaan en beste Fons ik heb jou een uitnodiging gedaan om geheel gratis te komen meten bij mijn bedrijf met jouw auto.
Krijg je alle informatie die je wilt hebben speciaal voor jou!!
Je kan toch niet verwachten dat ik informatie van een andere zomaar weggeven kan.
Ja we zitten op een forum. ja geef informatie over sproeiers wil zelfs in overleg met de club (zie voorgaande reakties) sproeiers laten maken omdat het blijkt dat het allemaal niet zo eenvoudig is. maar uit liefde voor de R4 steek ik daar mijn vrije tijd in.
Ik weet niet wat voor verwachtingen de lezer heeft maar als we gaan geloven dat we van een R4 motor een clio RS kunnen maken zijn we wel ver afgedwaald.
De bedoeling is uptodate te blijven qua afstellen naar de huidige benzine en dergelijke.
Een clio motor maken van de R4 motor maken? sorry is inderdaad niet mogelijk.
Het blijft natuurlijk een vrije keuze van mensen rijden op de oude manier dus niet optimaal is ook wat voor te zeggen.
In ieder geval is de spaarkaart van de shell voor de ferrari-handdoeken sneller vol. ook geen gek idee.

mvrgr hans
hans
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

ontstekingstijd

Bericht: # 104135Bericht hans vooijs »

Beste Fons

Lees nog even onder de rubriek optimaliseren van ...........

Mijn reaktie van 4 febr. 2009 na, daar staat een waarde (12 gr.) en ook de reaktie van 8 febr. 2009.

mvrgr hans
hans
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

123 ontstekingen

Bericht: # 104136Bericht hans vooijs »

Beste R4-ers

123 ONTSTEKINGEN IS NIET MIJN PRODUKT!!!!!!

VERKOOP HET NIET!!!!!!!!!!!
HEB NIETS TE MAKEN MET DE VERKOOP VAN HET PRODUKT!!!!!!!!!!!!

mvrgr hans
hans
Plaats reactie