loodvervanger of nie?!?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 10653Bericht David »

Ik heb een R4(tl denk ik) uit '86, met een 1108cc blokje uit '82 erin. Is pas gereviseerd, maar geen nieuwe kleppen erin. Vanwege de hoge compressieverhouding (1:9,5) tank ik super 98 en ik gooi er extra loodvervanger bij (uit zo'n los flesje). Is dit werkelijk nodig om het ding geen pijn te doen of kan het ook zonder dit zoze spul?!?!?(zou pieken schelen!)
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 10654Bericht Jan-Geert »

gewoon op euro super 98 rijden en af en toe op super met loodvervanger
Gebruikersavatar
Volker_4TL
Berichten: 25
Lid geworden op: ma apr 15, 2002 2:00 am
Locatie: Kamp-Lintfort (D)
Contacteer:

Bericht: # 10655Bericht Volker_4TL »

Voor de TL uit '86 is volgens Renault Duitsland ook 91 Octan (loodvrij) goed. Hier in Duitsland is dat nog verkrijgbar. Maar voor de GTL (1100 ccm) alleen Super 95. Lood of loodvervanger is onzin, mischien voor auto's uit de vroege jaaren 70 of ouder.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10657Bericht Goof »

in een 1108cc blok gewoon euro 95, gaat prima, ook zonder loodvv. Ik doe het en m'n moeder doet het al een jaar of 7, geen enkel probleem
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
koningozzo
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jan 14, 2002 2:00 am
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht: # 10756Bericht koningozzo »

Eens in de paar tankbeurten gooi ik er loodvervanger bij, dat schijnt ervoor te zorgen dat de kleppen minder snel slijten (zegt een vriend van mij die monteur is, dus ik neem het maar van em aan)
Leander
Berichten: 20
Lid geworden op: wo okt 30, 2002 2:00 am
Locatie: Smilde

Bericht: # 11165Bericht Leander »

Wat het verstandigste is in dit geval is normaal op 95 rijden behalve bij zwaar gebruik(lange stukken snelweg zijn voor een 4 GTL ook zwaar gebruik). In dat geval 98 tanken i.v.m. de klopvastheid. Die loodvervanger is handig om weg te gooien.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 12159Bericht Rudi »

Wetende dat dit bericht van october is(had ik maar moeten opletten), toch van mijn zijde even een reactie.
ik heb dus een 845 cc blok(je)en zou volgens het boekje normaal moeten tanken, zoals velen zeggen en beweren, heb ook ik super MLV in de wagen en wil of moet de overstap maken naar Euro 95, eventueel met een kannetje loodvervanger. Daar ik ook start- en rijdproblemen ken dit toch even onder de algemene aandacht te brengen.
Gast

Bericht: # 12543Bericht Gast »

Af en toe loodvervanger heeft geen zin. Af en toe lood wel. Dat vormt een beschermlaagje dat langzaam slijt. Maar dat mag niet meer. Dus wil je bescherming, dat heeft op den duur echt zin, ook al ondervind je jarenlang geen problemen, moet je bij iedere tankbeurt lvv toevoegen.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 12562Bericht jbeekmann »

Als eerste wil ik even opmerken dat Renault voorschrijft Euro 95 te gebruiken, behalve voor het 1108-je, daar adviseren ze 98 mlv.
Op de flesjes loosvervanger staat dat dit spullie beschermt tegen slijtage. Als je zwaar gaat trekken met de auto of hard gaat rijden adviseert het flesje de verhouding wat te veranderen (meer van dat spul dus). Ik gebruik het altijd maar, onder het mom van: dan kan ik hem af en toe 's op z'n staart trappen. Geeft wel een goed gevoel, dat spul d'r in gooien, alsof je 'm aan het verwennen bent. Hij zegt nog net niet dat íe het lekker vindt... mmm... dat klinkt raar...
Nouja, da's dus mijn opinie. Baat het niet dat schaadt het niet.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie