Carb. Vragen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivo 4
Berichten: 136
Lid geworden op: ma apr 21, 2003 2:00 am
Locatie: Haarlem

Carb. Vragen

Bericht: # 96535Bericht Ivo 4 »

Na 2 weken niet gereden te hebben (heb 4 keer langs de A9 gestaan en de laatste keer viel de moter uit in de tunnel) heb ik afgelopen maandag weer eens gesleuteld. Een oud monteur heeft mij geholpen.
Het probleem lijkt nu te zijn opgelost.
LET OP, DIT HEB IK NOg NIET EERDER ALS PROBLEEM GEZIEN OF GELEZEN:
de acceleratie sproeier lag gewoon los in de carb. logisch dat de benzine toevoer steeds begon te haperen.
Nu rijden we al 3 dagen zonder stilvallen! :D

Nu de volgende vraag:

We hebben een solex carb. opgeknapt en die zouden we eigenlijk monteren. Deze heeft echter geen vacuum vervroeger (komt van een eind 70 blok) en de ontsteking (1985) wel. Wat is het beste te doen, een ontsteking zonder die vervroeging plaatsen of mijn huidige carb. goed gaan reviseren?

En wat als je geen vervroeging hebt?
En kun je zelf vervroeging maken, de pijpjes zitten erop maar zijn niet doorgeboort.
En is er een electronische ontsteking zonder zo'n vervroeger?

Veel vragen
GRoeten uit Haarlem,

Ivo
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes.
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 96552Bericht ronny »

een vervroegingsaansluiting voor je ontsteking maken is niet zo moeilijk ,
je kunt gewoon een t-stukje tussen je vacuumleidinkjes op je spruitstuk zetten en je hebt vacuum. t-stukjes zijn meestal wel in diverse maten te koop bij automateriaalzaken of aquariumbenodigdheden.
zelf zou ik niet zo snel in een carburateur gaan zitten boren ,dan nog eerder in het inlaatspruitstuk nét onder de carb heb je een paar vlakke stukjes zitten waar je een koppeling in kan boren en tappen,
maar een plastic t-stukje in je leidingen is eenvoudiger en sneller te maken want dan hoef je nix los te bouten

succes, ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 96567Bericht R4F6GTX Automaat »

Welke leidingen heb jij het over? Behalve het vaccuum voor de verdeler zit er geen andere, tenminste niet op een R4. Op een echte auto wel :P Die van de carterventilatie kun je niet gebruiken. Zo op het spruitstuk boren gaat ook niet want dat vaccuum is veel te hoog
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 96578Bericht ronny »

de vacuum van de ontsteking verschilt toch niet met het vacuum van de onderkant van de carburateur ?, als het wel verschilt zou je er een retrictie in kunnen zetten, maar volgens mij is het overal dezelfde vacuumdruk.

maar ik kan het mis hebben natuurlijk ,heb het nog nooit nagemeten, misschien dat iemand een vacuummeter heeft en dat even na kan meten wat het verschil is tussen het vacuum van de carterontluchting en die van de carburateur
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

vacuum

Bericht: # 96682Bericht RVIER »

De onderdrukaansluiting van voor de ontsteking is nogal precies gekozen.

Het gaatje zit op de plaats waar de gasklep bij stationair toerental bijna aanligt. Dat is in de keel van het venturi (daar waar de doorstroomdiameter het kleinst is).
Bij stationeer toerental wordt het vacuum bepaald door de kleine spleet tussen gasklep en wand. (hoge snelheid geeft lage druk)

Als je de gasklep opent daalt het vacuum even om daarna weer snel toe te nemen. De onderdruk blijft het grootst in de kleinste doorstroomdiameter!

Niet zomaar boren dus

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Ivo 4
Berichten: 136
Lid geworden op: ma apr 21, 2003 2:00 am
Locatie: Haarlem

Bericht: # 96686Bericht Ivo 4 »

Kijk dat zijn nog eens antwoorden! Bedankt.

Vandaag de carb. weer open gehad. De sproeier zat weer los maar lag nog niet helemaal van zijn plaats. De sproeier is, denken we, nu goed vast gezet. Als alles het blijft doen op deze manier zie ik denk ik maar af van het vervagen van de stroomverdeler.
Of is er een merkbaar verschil tussen de stroomverdeler met en zonder vacuum vervroeging?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Ivo
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

vacuumvervroeger

Bericht: # 96687Bericht RVIER »

zonder vacuumvervroeger trekt hij wat minder als je het gaspedaal snel intrapt.

Als je het vacuum van het spruitstuk neemt werkt de vacuumvervroeger minder maar trekt hij toch meer/beter dan zonder vacuurmvervroeger

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie