carburateur

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
dieterv
Berichten: 61
Lid geworden op: zo nov 25, 2007 9:51 pm
Locatie: Roeselare (Belgie)

carburateur

Bericht: # 96333Bericht dieterv »

Hallo,

mijn 1100 gtl uit 1984 rijdt goed, maar verbruikt de laatste tijd veel meer brandstof dan vroeger. Waar hij vroeger ongeveer 1 op 13 reed, zit hij nu meer in de buurt van 1 op 10. Ik tank altijd euro 98.

Iemand vertelde me dat het probleem waarschijnlijk in de carburateur zit, en dat het beste was een nieuwe sproeier en naald te monteren in de carburateur. Is dit via de officiële renault kanalen nog te kopen? Ik heb ook nog een andere carburateur liggen, maar ik weet niet of deze veel beter is dan deze die er nu op zit...

Groeten,
Dieter
beige R4 GTL 1984 toit ouvrant
beige R4 F6 combi 1984
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 96340Bericht R4F6GTX Automaat »

Als je inmiddels een ton of 4 gelopen hebt kan het wel zijn dat de naald iets versleten is. Als je beduidend minder gereden hebt zou je kunnen beginnen met je carb eens goed schoonmaken en de boel eens af te stellen. Zijn de kleppen goed gesteld en is de rest van de motor in optimale staat?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
dieterv
Berichten: 61
Lid geworden op: zo nov 25, 2007 9:51 pm
Locatie: Roeselare (Belgie)

Bericht: # 96341Bericht dieterv »

De motor is afgesteld, en het verbruik was iets beter, maar toch nog niet zoals ik het altijd gewend was... . De motor is een vervangmotor, ik weet dus niet hoeveel km hij gelopen heeft, maar deze ligt er nu toch ook al een jaar of 7 in (het jaar dat Andrej Tsjmil de ronde van vlaanderen heeft gewonnen - toen hij zijn splijtende einddemarage inzette, gaf mijn eerste motor met veel rook de geest).

Ik zal de carburateur eens goed schoon laten maken... .

Kan me echter iemand zeggen of zo'n naald nieuw te krijgen is, en zo ja, via officiële renault kanalen of andere?

Thanks,
Dieter
beige R4 GTL 1984 toit ouvrant
beige R4 F6 combi 1984
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 96381Bericht Rudi »

Je kunt beter bij de wat grotere Renault verdeler met magazijn vragen wat ze überhaupt nog voor je kunnen bestellen.
Daar aan koppelen dat je onderdelen zoekt voor een carburateur.

Wellicht heeft Zenith en Solex ook een eigen site tbv onderdelen.

Mocht je overwegen om de boel zelf ter hand te nemen, dan is het verstandig een aantal (tanden)raggertjes in diverse maten ter beschikking te hebben alsook een spuitbus carburatorclean. Ga je tot op het spruitstuk, zou ik bij diezelfde Renault verdeler nieuwe pakkingen bestellen(mits vooradig cq bestelbaar)
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 96383Bericht 4TL »

Een R4 heeft geen sproeier + naald.
Wel een vlotternaald zitting. Als die niet meer goed afsluit dan wel vlotterhoogte niet meer correct, gaat je benzine verbruik omhoog.
Ik neem aan dat je ontsteking ook onlangs een onderhoudsbeurd heeft gehad??
Clio '98
dieterv
Berichten: 61
Lid geworden op: zo nov 25, 2007 9:51 pm
Locatie: Roeselare (Belgie)

Bericht: # 96396Bericht dieterv »

bedankt 4tl,

de bougies en bougiekabel zijn vernieuwd, de vise platinees ook.

ik laat de carburateur nog eens goed bekijken en de rest van de ontsteking. We zien dan wel...

Groeten,
Dieter
beige R4 GTL 1984 toit ouvrant
beige R4 F6 combi 1984
Gebruikersavatar
Ivo 4
Berichten: 136
Lid geworden op: ma apr 21, 2003 2:00 am
Locatie: Haarlem

Bericht: # 96420Bericht Ivo 4 »

Onderaan deze site http://www.reno4er.de/nt_motor.htm staan setjes om je carb te reviseren.

Succes!
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes.
Plaats reactie