Ook te weinig benzine, maar dan anders
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Mijn f6 had ooit een kapotte benzineleiding. Die heb ik toen vervangen door een 6mm koperen leiding. Inmiddels heb ik begrepen dat de benzineleiding van een 4 standaard 7mm dik is.
Mijn 1400 motor begint nu spontaan te sputteren wanneer ik teveel gas geef.
Heeft iemand hier ervaring met een electrische peutpomp? Gaat die meer peut door dat pijpje trekken? De brezan heeft er een die geen retourleiding nodig heeft. Helaas kost die 70 euri...
Mijn 1400 motor begint nu spontaan te sputteren wanneer ik teveel gas geef.
Heeft iemand hier ervaring met een electrische peutpomp? Gaat die meer peut door dat pijpje trekken? De brezan heeft er een die geen retourleiding nodig heeft. Helaas kost die 70 euri...
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Hee An3s,
Die 1400 heb je toch al een poosje in je F6 zitten? Begint deze dan nu pas te sputteren bij gasgeven? Als hij het voor die tijd altijd goed heeft gedaan met die 6mm-leiding dan zal de oorzaak ervan wel ergens anders liggen. Het zou kunnen zijn dat het membraam van je acceleratiepomp van je carburateur niet helemaal meer jofel is.
Die 1400 heb je toch al een poosje in je F6 zitten? Begint deze dan nu pas te sputteren bij gasgeven? Als hij het voor die tijd altijd goed heeft gedaan met die 6mm-leiding dan zal de oorzaak ervan wel ergens anders liggen. Het zou kunnen zijn dat het membraam van je acceleratiepomp van je carburateur niet helemaal meer jofel is.
keessie met zijn zessie
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Volgens mijn schuifmaat is de benzineleiding van een R4 6 mm uitwendig. Ik zag laatst bij mijn 1400 blok dat de binnendiameter van een stuk 6mm koperleiding wel behoorlijk minder is dan de 6 mm stalen leiding die er op het blok zat. En het is de binnendiameter die het doet.
Ik ben benieuwd of ik dit verschijnsel dan ook krijg, hoewel ik niet zo'n volgasrijer ben als jij.
Ik ben benieuwd of ik dit verschijnsel dan ook krijg, hoewel ik niet zo'n volgasrijer ben als jij.
Bij een 1400 motor komt de slag die de gasklep maakt niet overeen met de slag die het gaspedaal kan maken. Daardoor kun je zonder aanpassingen niet vol gas geven. Daar heb ik pas vrij recent wat aan gedaan zodat de tweede klep op de weber nu ook meedoet. Sindsdien krijg je bovenstaand probleem als je voluit probeert te gaan.Op 2004-05-18 10:17, schreef keessie:
Hee An3s,
Die 1400 heb je toch al een poosje in je F6 zitten? Begint deze dan nu pas te sputteren bij gasgeven? Als hij het voor die tijd altijd goed heeft gedaan met die 6mm-leiding dan zal de oorzaak ervan wel ergens anders liggen. Het zou kunnen zijn dat het membraam van je acceleratiepomp van je carburateur niet helemaal meer jofel is.
Het is echt wel een benzineaanvoerprobleem: Als de motor een poosje rustig heeft gedraaid kan je best vol gas gevenen is er de eerste 15 seconden niets aan de hand en gaat ie als een speer. Daarna begint ie te sputteren en moet je je gas echt zowat helemaal loslaten wil ie weer normaal gaan lopen. Daarna kan je het dus echt wel een poosje uit je hoofd laten gas te geven, maar na een minuutje is alles weer in orde.
Accelereren doet ie dus in principe prima, dus het heeft nix met de acceleratiepomp te maken.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Ja, daarom is het ook niet zo'n probleem. Op gas rijdt ie prima. Het is alleen dat ik zo nu en dan ook wel eens alles uit die auto probeer te halen wat erin zit.Op 2004-05-18 10:36, schreef R4F6GTX Automaat:
Die van jou rijdt toch ook op LPG?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Ik had van Ruud Wind begrepen dat een benzineleiding van een 4 standaard 7mm is. Misschien bedoelde ie dat je hem met 7 mm koper moet vervangen wegens het verschil in wanddikte tussen staal en koper. Maar die wanddikte doet het hem nou juist: iedere verkleining van de binnendiameter telt kwadratisch door in de mogelijke doorvoer.Op 2004-05-18 12:15, schreef Willem de Zwijger:
Volgens mijn schuifmaat is de benzineleiding van een R4 6 mm uitwendig. Ik zag laatst bij mijn 1400 blok dat de binnendiameter van een stuk 6mm koperleiding wel behoorlijk minder is dan de 6 mm stalen leiding die er op het blok zat. En het is de binnendiameter die het doet.
Ik ben benieuwd of ik dit verschijnsel dan ook krijg, hoewel ik niet zo'n volgasrijer ben als jij.
Maar een membraanpomp zoals die op de motor zit heeft een veel minder hoog debiet dan een elektrische dus hopelijk dat dat gaat helpen.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nou, dat lijkt me niet: De weerstand die een pomp moet overwinnen om vloeistof omhoog te kunnen pompen wordt bepaald door de opvoerhoogte x de diameter van de pijp waardoor het omhoog moet. Des te meer vloeistof in de pijp zit des te lastiger het omhoog te duwen is.
Het doet bovendien niets af aan het probleem dat de pomp teveel weerstand ondervind bij het aanzuigen van de benzine.
Het doet bovendien niets af aan het probleem dat de pomp teveel weerstand ondervind bij het aanzuigen van de benzine.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Daar ben ik het dan weer niet geheel mee eens. Aan de perskant van de pomp geldt: de pomp moet overwinnen de statische opvoerhoogte + de stromingsweerstand.
De stromingsweerstand gaat met de snelheid in het kwadraat. Oftwel, als je de flow door twee pijpjes jaagt heb je een kwart van de stromingsweerstand. Aan de opvoerhoogte kun je niks doen.
Aan de zuigkant: het nivo van de tank is bijna gelijk aan de hoogte van de pomp, dus de aanzuig hoogte is bijna nul.
Ook hier zou het helpen om de leiding te verdubbelen, maar misschien hoeft dat niet. Hoewel de lengte aan de aanzuigkant veel groter is, dat werkt lineair door.
Eigenlijk zou je de karakteristiek van het pompje moeten kennen, dan zou je er aan kunnen rekenen.
De stromingsweerstand gaat met de snelheid in het kwadraat. Oftwel, als je de flow door twee pijpjes jaagt heb je een kwart van de stromingsweerstand. Aan de opvoerhoogte kun je niks doen.
Aan de zuigkant: het nivo van de tank is bijna gelijk aan de hoogte van de pomp, dus de aanzuig hoogte is bijna nul.
Ook hier zou het helpen om de leiding te verdubbelen, maar misschien hoeft dat niet. Hoewel de lengte aan de aanzuigkant veel groter is, dat werkt lineair door.
Eigenlijk zou je de karakteristiek van het pompje moeten kennen, dan zou je er aan kunnen rekenen.
Die koperen leidingen zijn eigenlijk bedoeld als remleidingen. Vandaar misschien die dikkere wanddikte.Er bestaan ook koperen leidingen met een diameter van 8 mm of zelfs 10 mm per rol van 5 meter lengte.Die van 8 is nog wel redelijk te verbuigen, het zij iets moeilijker dan die van 6mm, maar die van 10 buigt niet zo makkelijk. Zeg maar gerust moeilijk. Ik denk dat de binnendiameter van de 8 wel aardig zal overeen komen met wat er standaard overeen zal komen op de Renault.
Koper is een dure grondstof, maar wellicht is zo'n leiding goedkoper dan een elektropomp.
Koper is een dure grondstof, maar wellicht is zo'n leiding goedkoper dan een elektropomp.
keessie met zijn zessie
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen