Luchtfilter

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Agnes
Berichten: 17
Lid geworden op: wo feb 20, 2002 2:00 am
Locatie: utrecht

Bericht: # 2838Bericht Agnes »

Domme vraag misschien (vooral als de winter al voorbij is): heeft de R4 ook een zomer en een winterstand voor het luchtfilter?
En zo ja, en als je dan de hele winter op de zomerstand blijkt te hebben gereden, wat gaat er dan fout?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 2839Bericht Goof »

ja, een r4 heeft een winter en zomerstand. Als je afgelopen winter de hele winter in zomerstand hebt gereden, is er niks aan het handje, want dan had je motortje alleen wat meer power, vanwege de koude inlaatlucht (intercooler effect). Als je in zomerstand rijdt met temperaturen diep onder het vriespunt, dan zou het kunnen dat je carburateur bevriest, meer volgens mij niet.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 2844Bericht Jan-Geert »

nix aan toe te voegen!
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 2850Bericht Ron »

Bij R4 is het motorisch hetzelfde als bij het plaatwerk : grote marges.
Hij loopt alleen niet op diesel, voor de rest kun je hem zo veel mishandelen als je wilt (theoretisch natuurlijk). De zomer en winterstand is er alleen maar om ervoor te zorgen dat de motorkap af en toe eens open en dicht gaat. :smile:
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 2857Bericht Goof »

precies en de pook is er alleen maar om af en toe de olie eens op te roeren zodat er geen bezinksel gevormd wordt :grin:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
mad
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 05, 2002 2:00 am
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht: # 3294Bericht mad »

Zomer en winterstand, jawel: als je in de winter op zomerstand doorrijd wordt je motor te koud en heb je weinig power ( ga je op een gegeven moment niet harder dan 80 ) Voor je filter maakt t niets uit. je kunt zelfs je filter eruit halen. (niet te lang maar t kan) Als je hem in de zomer op winterstand laat staan kan ie niet best meer koelen het omgekeerde probleem. Gaat ie veel koelvloeistof en olie gebruiken. Merk je dus vanzelf. :smile:
holder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht: # 3330Bericht holder »

Zo! Mijn laatste twee ritjes waren 1 op 15 ipv de gebruikelijke 1 op 11. Toevallig nadat ik de auto op zomertijd heb gezet. Is dit toeval, of kan het echt zoveel schelen?
Nathalie
Berichten: 40
Lid geworden op: zo feb 03, 2002 2:00 am
Locatie: Zeeland

Bericht: # 3331Bericht Nathalie »

alles over op de zomertijd :smile: zelfs de r4
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3332Bericht Jan-Geert »

dat kan ja :smile:
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3340Bericht Goof »

in de winterstand moet de motor harder zuigen om aan zijn lucht te komen, want deze moet over de warme uitlaat heen. In de zomerstand waait de rijwind in de aanzuigbuis en heb je dus een soort low pressure turbo, oftewel, hij hoeft niet meer te zuigen en bovendien is de lucht zoals eerder gezegd kouder als in de winterstand. Deze 2 redenen hebben tot gevolg dat je vullingsgraad nogal wat beter is en de motor dus meer power levert met evenveel benzine en dat resulteerd dus in een gunstiger verbruik aangezien je die power niet benut. Of beredeneer ik het nou helemaal verkeerd??
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3343Bericht Jan-Geert »

tja volgens mij doe je het wel goed goof... ach ja heb onze autos maar weer op de zomerstand gezet :smile: tja en de 25 :smile: die hoeft niet haha
holder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht: # 3378Bericht holder »

De (be)redenatie kannik niet helemaal volgen. Probeer het me te visualiseren... eerlijk gezegd kan ik eventjes geen fasediagram meer zien. Hoe dan ook, als ie daardoor zo zuinig rijdt, nou.. dan wordt het nog een mooie zomer.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 3586Bericht jbeekmann »

mmm.... dat low-pressure turbo-effect waar Goof het over had, kan je dat niet een beetje stimuleren...? Trechter d'r op ofzo, of die slang verlengen tot vlak achter de grill?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 3660Bericht Folkert »

Zullen we het er dan maar op houden dat het effect niet in procenten is uit te drukken daar het daarvoor te klein is?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 3677Bericht Ron »

Uitslover! JIJ hebt een echte turbo ja. Wat is het nu hemelsbreed gemeten? 300% verschil?
Plaats reactie