Demonteren benzinetank waar op letten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

tomleeuw
Berichten: 34
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 4:47 pm

Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177104Bericht tomleeuw »

Mijn R4 F6 is afgekeurd voor de ITV (zeg maar een spaanse APK) vanwege een lekke benzinetank, nu is hij inderdaad een heel klein beetje lek. Geen enkele garage wil het lassen, en ik kom ze nieuw ook niet tegen, als ik er op de sloop 1 koop ben ik bang dat het even lek of lekker/roestiger is.

Nu schijnt het demonteren niet moeilijk te zijn, maar waar moet je opletten ivm benzine verlies of zijn er andere tips? Is het inderdaad een eenvoudige klus?

Iemand tips om het gaatje te herstellen? met bijv vloeibaar metaal, 2k lijm of....

Excuus als er al een topic over is, maar ik kon hem niet vinden.

Thanks
1989 FASA F6
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177105Bericht Bertje »

Hoi, je maakt het jezelf het makkelijkst door de tank grotendeels leeg te rijden; dan heb je minder gewicht om mee te stoeien. Waar je verder vooral op moet letten is dat je geen kracht zet op de vulhals; de overgang van vulhals naar tank is een zwakke plek, en als je daaraan gaat wrikken kun je een scheurtje en dus lekkage krijgen.
Een stappenplan is bijv:
- tankdop eraf halen
- kunststof vulhals losmaken van de zijkant van de auto
- slangklem loshalen waarmee deze vulhals vast zit op de metalen vulhalf van de tank. Kunststof vulhals een kwartslag draaien waardoor je manouvreerruimte krijgt in de wielkast, tankdop terugplaatsen
- ontluchtingsslangetje losklikken van het ophangclipje
- aan weerzijden de 2 boutjes losmaken waarmee de tankbeugel tussen de chassisbalken zit
- centrale bout waarmee de voorkant vd tank ophangt losmaken je kunt de tank nu op de torsiestaven van de achteras laten zakken
- tank kantelen zodat de ophangbeugel zakt en je bovenlangs het ontluchtingsslangetje, de benzineslang en de signaaldraad van de vlotter los kunt halen bij kantelen oppassen dat de benzine niet uit de vulhals en op je vloer klotst
- Als het goed is, is de tank nu vrij en kun je deze verder naar achteren trekken. Als je eenmaal over de torsiestaven heen bent kun je de tank laten zakken hierbij opletten dat de vulhals nergens tegenaan komt; hier wilde je immers geen kracht op zetten
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177106Bericht Bertje »

Overigens kun je een tank best lassen, je moet alleen zeker weten dat er geen damp in hangt met een explosieve benzine-lucht verhouding. Je kunt de tank bijv leeg gooien en vervolgens overvloedig doorblazen met perslucht; dan zal het mengsel veel te ijl zijn om te ontbranden. Wat ook werkt is de tank vlak voor het lassen spoelen met water.

Waar zit je lek trouwens? Ik heb wel eens vulhalzen gelast, maar ben op andere plekken nog geen lekkages tegen gekomen. Lekkage bovenop kan ook komen doordat de pakking tussen tank en vlotter niet meer goed is (reparatie vereist dan geen laswerkt).
Laatst gewijzigd door Bertje op vr dec 18, 2020 7:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177107Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Nog even in aanvulling van de handleiding van Bertje:
Het frame waar de beugel voor het reservewiel aan bevestigd zit, zit bij een F6 aan beide zijden met 3 boutjes vast zover ik het ben tegen gekomen.
2 boutjes zitten in het zicht, de 3e zit uit het zicht aan de andere kant van het frame in de chassisbalk gedraaid.

Succes en groet
Harry
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177111Bericht JoReno »

tomleeuw schreef: do dec 17, 2020 9:06 pmNu schijnt het demonteren niet moeilijk te zijn, maar waar moet je opletten ivm benzine verlies of zijn er andere tips?
Je kunt de benzine natuurlijk óók uit de tank laten lopen middels het losdraaien van de aftapplug op het vrijwel laagste punt van de tank (maar die zit meestal wél stevig vast, dus met beleid losdraaien).
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177112Bericht Bertje »

JoReno schreef: vr dec 18, 2020 4:12 pm
Je kunt de benzine natuurlijk óók uit de tank laten lopen middels het losdraaien van de aftapplug op het vrijwel laagste punt van de tank (maar die zit meestal wél stevig vast, dus met beleid losdraaien).
In mijn ervaring kan dat een extra lekkage veroorzaken: deze pluggen zitten in een ingesoldeerd manchet en de schroefdraad zit soms strakker vast dan het tin :)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177113Bericht Bertje »

Voormalig Steunpunt NO schreef: do dec 17, 2020 11:03 pm Nog even in aanvulling van de handleiding van Bertje:
Het frame waar de beugel voor het reservewiel aan bevestigd zit, zit bij een F6 aan beide zijden met 3 boutjes vast zover ik het ben tegen gekomen.
2 boutjes zitten in het zicht, de 3e zit uit het zicht aan de andere kant van het frame in de chassisbalk gedraaid.

Succes en groet
Harry
Goede aanvulling, Harry, dan heb ik een "gewone" beugel onder mijn F6 hangen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
tomleeuw
Berichten: 34
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 4:47 pm

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177114Bericht tomleeuw »

Ok, mooie en goede tips. Bertje hij is inderdaad lek waar de vulpijp op de tank aansluit. Ik hoop dat ik er morgen mee aan de slag kan.
1989 FASA F6
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177115Bericht Tweety »

Alleen doorblazen met perslucht kan soms niet voldoende zijn om alle benzine dampen er uit te krijgen, en juist de combo van van damp en lucht is erg ontvlambaar / explosief. Een gecontroleerde verbranding is soms een goed idee, dwz eerst een vlammetje boven de vulbuis houden voordat je begint met lassen. Zijn de R4 tanks eigenlijk aan de binnenzijde gecoat ? mijn R16 tank wel, en dan is lassen niet echt een goed plan.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177117Bericht Bertje »

tomleeuw schreef: vr dec 18, 2020 7:34 pm Ok, mooie en goede tips. Bertje hij is inderdaad lek waar de vulpijp op de tank aansluit. Ik hoop dat ik er morgen mee aan de slag kan.
Zo ver ik weet is dat oorspronkelijk gesoldeerd; bij lekkage haal ik daar zelf het tin weg en leg er een lasrups overheen, maar je zou het natuurlijk ook opnieuw kunnen solderen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177118Bericht jandoe1000 »

Een gecontroleerde verbranding is soms een goed idee, dwz eerst een vlammetje boven de vulbuis houden voordat je begint met lassen.
Dat kijkt me een heel slecht idee!
Ik heb eens een benzine tank van een oude Amerikaan laten lassen en de smid zette de tank eerst grotendeels vol water. Een mens kan met benzine niet voorzichtig genoeg zijn.
BOLIVIER
Berichten: 20
Lid geworden op: za okt 26, 2019 11:07 am

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177119Bericht BOLIVIER »

Wat bij mij goed hielp om de dampen kwijt te raken is het gebruik van een stoomreiniger. Daarmee de tank goed uitgestoomd en bij het solderen ging daarna alles prima. Groet Bert-Jan
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177120Bericht Crelesy »

Eens!

Al een week een lege tank. En toch een steekvlam! Dat soort verhalen hoor je maar al te vaak. En als je pech hebt staat i bol.
Gewoon 1 keer afvullen met water tot i ff heeft over gestroomd en dan lassen. Verder droog maken met een verffohn. En gewoon weer benzine er in.

Ik had een losse schroefdraad bus van de aftap plug. Deze zat er gesoldeerd in. Als t een klein lek is, zou dat nog een oplossing kunnen zijn.
Zorg voor het juiste vloeimiddel en gebruik wel een bout op gas of een waarmee je zinken dakgoten mee kan repareren. Anders lukt het niet..
Ouwe meuk is leuk (beer)
tomleeuw
Berichten: 34
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 4:47 pm

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177135Bericht tomleeuw »

Nou, hij is eruit. Niet echt moeilijk, helaas 1 bout gebroken aan de beugel, bij mijn f6 zat hij ook met 2 bouten vast ipv 3.

Ik heb de (onzichtbare) lekkage gedicht met koudsoldeer. Een sterke 2k "lijm" voor metaal reparaties. Alles netjes geschuurd en gespoten met roestwerende lak.
Er gaan 2 benzine leidingen naar de tank, waar is die ene dunne voor?

Edit: er lijkt nu iets los te liggen in de tank, is dat iets van een vlotter ofzo (uhh)
1989 FASA F6
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Demonteren benzinetank waar op letten

Bericht: # 177141Bericht Bertje »

Goed bezig! Jammer van het boutje, is het een onderste of een bovenste?

De benzineslang gaat op de flens van de vlotter (vlakbij waar je de signaaldraad aansluit), verder is er nog een ontluchtingsslangetje. Zit er bij jou nóg een slang ergens?

En jep, wat je hoort "omvallen" als je de tank op de kop houdt is de vlotter.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie