benzine terugslagklep?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

benzine terugslagklep?

Bericht: # 175063Bericht Hanz »

Ik heb na stilstand (~>1 week) altijd wat moeite met starten. Als ik wat benzine direct in de carburateur gooi is het meteen raak. Als je de benzineslang lostrekt van de carburateur spuit de benzine wel om je oren.
Ik kreeg van iemand de tip op vlak voor de benzinepomp een terugslagklepje te monteren dat voorkomt dat er benzine terug stroomt naar de tank. Misschien geen slecht idee maar ik vind dat iets dat het in het verleden goed heeft gedaan, het vandaag ook gewoon zou moeten doen - al ligt het misschien aan de slechte kwaliteit benzine van vandaag de dag.
Heeft iemand ervaring met dat soort klepjes? Ze schijnen er ook te zijn i.c.m. een filter.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175064Bericht jandoe1000 »

Ik kocht laatst een 4L uit 1966 (die van de februari 2020 fotowedstrijd) en die bleek uitgerust met zo'n terugslagklepje. Nooit eerder gezien. Het ding leek op een klein aluminium brandstoffilter en daarom verving ik het voor een nieuw (plastic) filter. Pas daarna bleek het geen filter maar een terugslagklep te zijn. Ik stelde geen verandering in startgedrag vast. De auto staat nu enige tijd stil, dus we zullen zien of hij straks weer start. Ik heb diverse andere viertjes met het soort startproblemen dat je beschrijft. Geen idee wat de onderliggende oorzaak is. Maar ik zal de terugslagklep eens op een daarvan monteren en kijken wat het effect is.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175065Bericht deutz »

Zo,n terugslagklepje werkt wel, maar normaal gesproken zou er toch benzine in je vlotterkamer zitten!
Maar als die verdwijnt of verdampt moet je gewoon wat langer starten om de carb. weer te vullen.
Omdat ik met een elec. benzine pomp werk (ivm andere brandstof) gelijk met contact aan carburator vulling zonder te starten.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175066Bericht Hanz »

Heren, dank vooralsnog
@Jandoe1000: heb je toevallig een foto van dat ding?
@Deutz: ik zal de volgende keer alvorens te starten het ding eens openschroeven om te kijken of er benzine in zit, en dan kijken hoe snel hij volloopt.
Ik wilde er toch maar eens een kopen, baat het niet dan schaadt het niet. En een extra filter kan misschien voorkomen dat ik net zoals gisteren bij een pompstation strand met een verstopte sproeier :evil:
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175067Bericht Bertje »

Al een aantal keer in Thenay zien liggen bij het kraampje van Melun:

https://www.melun-retro-passion.com/gb/ ... -8-mm.html

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175069Bericht jandoe1000 »

Yep. Dat is het.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175070Bericht Hanz »

Aha, een clapet anti retour carburant.
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175072Bericht R1126 Beige Sahara »

Herkenbaar. Inclusief de druk op de brandstofslang en aansluiting op de carburateur.

Mogelijk dat zo'n terugslagklep voordeel zou kunnen opleveren omdat het langere starten na lang stilstaan veel accu-capaciteit vraagt?

Uiteindelijk vermoed ik dat de benzine in de vlotterkamer na verloop van tijd verdampt, en dat dan iets langer starten om de vlotterkamer te vullen gewoon tot het oorspronkelijke systeem behoorde.

M.a.w.: een goede accu in combinatie met goede brandstofpomp en -leidingen zou voldoende moeten zijn.

Bij erg lang stilstaan ontstaan problemen die niet op te lossen zijn met een terugslagklepje ;-)
EricR4
Berichten: 85
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 10:45 pm
Locatie: Betuwe

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175075Bericht EricR4 »

Een terugslagklep verhindert het verdampen van de benzine uit de carburateur niet. Terugstromen uit de vlotterkamer lijkt met onwaarschijnlijk.
Mijn R4 staat vaak weken, soms zelfs maanden stil. De benzinepomp heb ik daarom vervangen door een exemplaar met een extra handle aan de buitenzijde, waarmee je de benzine kunt oppompen. Na tijden van stilstand eerst even met de hand pompen en daarna starten. Werkt goed bij mij. De motor slaat dan snel aan.
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175081Bericht MartinEnRuth »

Sinds ik 98 tank heb ik ook last van laat aanslaan, ruik ook benzine na een ritje, maar kn geen lekkage vinden. Ik verdenk verdamping van de benzine in de vlotterkamer en ben van plan de carb daar nog eens op na te zien.

Typisch want ten tijde van 95 tanken had ik dit probleem niet... heb toentertijd wel revisiesetje op de carb losgelaten, dus vermoed een zelfgemaakte fout daarbij, maar nu ik dit zo lees ga ik weer twijfelen.

Ik maak komend weekend de carb open en zal mijn ervaringen delen. Tips zijn welkom!
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175084Bericht Bertje »

EricR4 schreef: di mar 31, 2020 10:40 pm Een terugslagklep verhindert het verdampen van de benzine uit de carburateur niet. Terugstromen uit de vlotterkamer lijkt met onwaarschijnlijk.
Klopt. Maar het verhindert wél het terugstromen in de leiding terug naar de tank. Als je met zo'n klep de leiding vol kunt houden schiet je er wel degelijk wat mee op, maar ik vond die klepjes destijds te zeer aan de prijs om het eens te proberen. Hoor wel graag de ervaringen als iemand hier ermee aan de slag gaat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175114Bericht MartinEnRuth »

Als het brandstoffilter nog vol benzine zit, betekent dat dan dat er geen brandstof terugloopt naar de tank? Dat zou dan een simpele check zijn.

Ik heb vandaag de carburateur open gemaakt en had erg weinig benzine in de vlotterkamer. Alle pakkingen gecontroleerd en schroeven aangedraaid, nu hopen dat het geholpen heeft. Bijgaand het benzineniveau na 24 uur niet gereden te hebben.

Afbeelding
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175115Bericht deutz »

Benzine kan niet terugstromen in de tank, de aanzuig leiding zit onder vloeistof niveau, de druk van de vloeistof in de tank is hoger als de druk van de hoeveelheid brandstof in de leiding. :roll:
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175117Bericht Hanz »

deutz schreef: za apr 04, 2020 11:06 pm de druk van de vloeistof in de tank is hoger als de duk van de hoeveelheid brandstof in de leiding. :roll:
Ik denk dat dit niet helemaal juist is. Het systeem staat in rust niet onder druk, dus die is overal hetzelfde nl. atmosferisch. Hier geldt de wet wet van de communicerende vaten. Als je de pomp even weg denkt zal het vloeistofniveau in de leiding hetzelfde zijn als in de tank. Ik denk wel dat dat niveau ongeveer gelijk is aan de hoogte van de benzinepomp. Dat zou betekenen dat zo'n terugslagklep geen functie heeft.
Of maak ik nu een denkfout?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: benzine terugslagklep?

Bericht: # 175118Bericht Hanz »

MartinEnRuth schreef: za apr 04, 2020 9:51 pm Ik heb vandaag de carburateur open gemaakt en had erg weinig benzine in de vlotterkamer. Alle pakkingen gecontroleerd en schroeven aangedraaid, nu hopen dat het geholpen heeft. Bijgaand het benzineniveau na 24 uur niet gereden te hebben.
Dat niveau is inderdaad niet zo hoog. Je zou verwachten dat de vlotterkamer gewoon vol moet staan.
Ook hier gelden de communicerende vaten, als de benzinepomp tenminste niet als barrière geldt (wat ik niet zeker weet). In principe zou benzine uit de carburateur terug moeten stromen tot het niveau in de leiding gelijk is aan dat in de tank, als het systeem aan de kant van de carburateur tenminste open is d.w.z er wordt geen vacuüm getrokken. Zeg maar hoe een hevel werkt.
R1126 Beige Sahara schreef: di mar 31, 2020 3:02 pm Uiteindelijk vermoed ik dat de benzine in de vlotterkamer na verloop van tijd verdampt, en dat dan iets langer starten om de vlotterkamer te vullen gewoon tot het oorspronkelijke systeem behoorde.
Aan verdamping denk ik niet. Ik heb wel eens een bakje wasbenzine open laten staan. Het duurde werkelijk eindeloos voor dat helemaal was verdampt..
Laatst gewijzigd door Hanz op zo apr 05, 2020 12:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie