Pagina 1 van 1

APK vraagje

Geplaatst: wo mei 15, 2019 6:26 pm
door R4F6GTX Automaat
ik was vandaag naar de APK met mijn R4tje en dat meetding wat effe in de uitlaat hangt gaf aan dat de verbranding veels te hoog is, 10 of zo, wat maximaal 3,5 mag zijn.waar moet ik dat zoeken. hij rijdt nog steeds erg zuinig (1 op 23) dus ik weet het effe niet meer. rijdt wel op LPG en ligt een 5 bak in, vandaar dat ie zuinig loopt (en ik ben geen scheurneus)

Re: APK vraagje

Geplaatst: wo mei 15, 2019 8:20 pm
door harbourseal
Dan zou je zeggen dat hij te rijk staat
Het CO is te hoog.
Zou ook kunnen dat de motor wat teveel oliedampen ook verbrand. Dus eens een compressietest doen om te zien of de zuigerveren nog genoeg afdichten.

Re: APK vraagje

Geplaatst: do mei 16, 2019 9:25 pm
door R4F6GTX Automaat
compressie gemeten, alle staan op 9,6, niet verkeerd dus. zuipt ook weinig olie...

Re: APK vraagje

Geplaatst: do mei 16, 2019 10:41 pm
door deutz
Op LPG uitlaat test gedaan?

Re: APK vraagje

Geplaatst: vr mei 17, 2019 7:38 am
door R4F6GTX Automaat
ja

Re: APK vraagje

Geplaatst: vr mei 17, 2019 3:18 pm
door deutz
Dan staat je gas toevoer te ruim!!

Re: APK vraagje

Geplaatst: vr mei 17, 2019 4:03 pm
door R4F6GTX Automaat
als ik die maar een heel klein beetje indraai slaat de motor af; je hoeft het schroefje maar aan de raken en het reageert al...

Re: APK vraagje

Geplaatst: zo mei 19, 2019 11:20 pm
door deutz
Meting wordt gedaan op hogere toeren?
Dan de hoofd afstel schroef in de slang van verdamper naar carb. te ver open.

Re: APK vraagje

Geplaatst: ma mei 20, 2019 12:23 am
door R4F6GTX Automaat
nee, als ik m een heel klein beetje dicht wil doen slaat de motor af en de meting wordt gedaan als ie stationair loopt

Re: APK vraagje

Geplaatst: ma mei 20, 2019 10:47 am
door Tweety
d'r zijn 2 schroefjes/ boutjes meestal een grotere voor stationair toerental en een wat kleinere voor de CO, 't is en blijft altijd een samenspel tussen die 2, stationair wat omhoog, CO wat omlaag, ook de gasklep van de carburateur (wat verder open dus hoger toerental op ontvetter, voegt extra lucht toe bij stationair draaien dus armer mengsel, is minder CO. Hoofdmengkraan zal wel behoorlijk dicht zitten met je lage verbruik. Wil ik nog 1 advies toevoegen, nieuw luchtfilter ! verse bougies, verse puntjes en liefst een velleman, maar jij sloopt die dingen altijd, dus laat die maar achterwegen. Een iets mindere vonk zorgt al voor veel onvolledige verbranding = hoog CO.
Zorg wel dat de meeting gedaan wordt bij een goed warme motor ! En stel voor de zekerheid de kleppen maar een keer, (20-25 't is tenslotte gas en je wil ze niet verbranden)

Re: APK vraagje

Geplaatst: ma mei 20, 2019 10:55 am
door R4F6GTX Automaat
niks aan gedaan, alleen een grote beurt gegeven, kleppen gesteld, bougies vernieuwd, hier en daar een rubbertje vervangen en een lampje vervangen (zat een 24Volts in), is goedgekeurd. CO was 1,5 dus daar niet aangekomen. ik heb er 123 ontsteking op zitten, nooit meer Velleman! is weer goedgekeurd, goed voor 2 jaar...

Re: APK vraagje

Geplaatst: ma mei 20, 2019 10:57 am
door Tweety
Gefeliciteerd (oioi)