Pagina 2 van 3

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: zo mei 26, 2019 11:36 am
door loeka-nl
Het simptoom is meer een onregelmatig stationaire loop En het niet goed kunnen afstellen Er vanuit gaande dat je nergens anders valse lucht hebt !!

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: zo mei 26, 2019 6:53 pm
door Hanz
jandoe1000 schreef: ma mei 20, 2019 4:14 pm Mijn suggestie voor de spruitstukpakkingreparatie: Zorg dat je een aantal nieuwe koperen moeren op voorraad hebt.
Even denken, zijn dat de moeren waarmee je het ding op het spruitstuk monteert? Moeten die van koper zijn, of zitten ze heel ergens anders?

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: zo mei 26, 2019 6:54 pm
door Hanz
R1126 Beige Sahara schreef: zo mei 26, 2019 9:47 am
jandoe1000 schreef: ma mei 20, 2019 4:14 pm Mijn suggestie voor de spruitstukpakkingreparatie: Zorg dat je een aantal nieuwe koperen moeren op voorraad hebt.
Inderdaad. En nieuwe sluitringen.
En welke zijn dat?

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: zo mei 26, 2019 7:09 pm
door jandoe1000
Ja, het spruitstuk zit met koperen moeren vast. Ze zijn zelfborgend en dat kan op die plek natuurlijk niet met plastic.

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: zo mei 26, 2019 7:32 pm
door Hanz
Wat is dan het verschil met een stalen moer i.c.m. en veerring?

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: zo mei 26, 2019 8:51 pm
door JelleP
Bedankt voor de tips, maar dan moet ik wel even goed kijken wat er nu op zit want ik heb nog niet echt beeld bij wat ik nodig heb. Haal ik dat gewoon bij de bouwmarkt of moet ik het bestellen ergens?

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: ma mei 27, 2019 1:32 pm
door R1126 Beige Sahara
Afbeelding

Mijn ervaring: op gevoel aanhalen met kleine ratel. Maar vooral niet tot in het extreme. Na een flinke rit controle en opnieuw gelijkmatig aanhalen.

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: ma mei 27, 2019 3:07 pm
door jandoe1000
Wat is dan het verschil met een stalen moer i.c.m. en veerring?
Ik vermoed dat een koperen moer beter in staat is om het effect van de extreme hitte van het spruitstuk op te vangen. Voor mij is het simpel: als er koper vanaf komt, moet er ook weer koper op.

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: ma mei 27, 2019 3:11 pm
door Tweety
R1126 Beige Sahara schreef: ma mei 27, 2019 1:32 pm Mijn ervaring: op gevoel aanhalen met kleine ratel.
Ik gebruik altijd een ringsleutel, en ook nog 's nahalen bij echt koude motor. Stuurstang zou in de weg kunnen zitten, weet ik eigenlijk niet helemaal zeker meer, ach en die 2 boutjes heb je zo los. Lastigste vind ik altijd de 2 onderste moeren in het midden, krijg daar vaak geen ring of dop op, maar wel een imbussleutel in, die dan wel een beetje uitsteekt. Oh ja, zet even een tie-rippie om het remvoeistof reservoir, dan kan je het er niet per ongeluk af duwen...

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: do jun 20, 2019 8:47 pm
door JelleP
In voorbereiding op het vervangen van de spruitstukpakking heb ik er een moertje af gehaald. Het ringetje leek een normaal ringetje te zijn en het moertje een normaal (stalen) moertje, geen koper. Wat voor soort (koperen) moeren moet ik nu hebben? De ringen kan ik gewoon hergebruiken toch?

Verder:

wel of geen kopervet op de draadjes?

aanhalen van moertjes van binnen naar buiten of andersom?

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: vr jun 21, 2019 12:01 am
door jandoe1000
Die (roodkoperen) spruitstukmoeren kun je o.a. bij de firma Vocor krijgen. Even googlen. Gewone stalen ringen lijken mij prima.

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: vr jun 21, 2019 11:13 am
door JelleP
Gevonden, thanks! Al hoopte ik eigenlijk dat de Hubo op de hoek ze zou hebben zodat ik vandaag die pakking kon vervangen. Nouja. Mijn badkamerdeur is gisteravond uit z'n scharnieren gescheurd dus de dag vult zich vanzelf wel weer.

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: za jun 29, 2019 3:38 pm
door JelleP
Mijn bevindingen na het vervangen van de spruitstukpakking:

- de twee imbusmoeren zijn erg lastig te bereiken als je imbussleutel te lang is.
- de twee imbusmoeren hebben geen tussenring, in tegenstelling tot de zes boutjes. Klopt dat?
- de aftermarket spruitstukpakkingen hebben geen duidelijke zijden. Het origineel heeft een metalen kant.
- de nieuwe koperen moertjes draaien nogal stroef rondom het schroefdraad, is dat voor de borging?

maar bovenal:
- het waggelen van de motor lijkt verdwenen!

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: zo jun 30, 2019 9:10 pm
door Tweety
JelleP schreef: za jun 29, 2019 3:38 pm - de twee imbusmoeren zijn erg lastig te bereiken als je imbussleutel te lang is.
Met een slijptol is zo'n imbussleutel snel wat korter, of zonder bocht past ie mooi op een dopsleutel. Belangerijk is om het remvloeistof reservoir er niet af te stoten.
JelleP schreef: za jun 29, 2019 3:38 pm- de twee imbusmoeren hebben geen tussenring, in tegenstelling tot de zes boutjes. Klopt dat?
Is denk ik eerder echt lastig om om die ringen er tussen te krijgen zonder telescoop magneet.
JelleP schreef: za jun 29, 2019 3:38 pm- de aftermarket spruitstukpakkingen hebben geen duidelijke zijden. Het origineel heeft een metalen kant.
Het origineel is bij Renault waarschijnlijk gewoon verkrijgbaar (was het altijd wel.)

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Geplaatst: za jul 06, 2019 1:47 pm
door JelleP
De problemen blijven komen, ook al heb ik afgelopen week heerlijk rondgereden met een motortje dat liep als nooit tevoren. Vandaag sloeg hij middenin het centrum plotseling af bij het stoplicht en wilde stationair niet meer lopen. Ik ben uiteindelijk thuisgekomen door de stationairschroef flink op te schroeven en met de kachel vol aan en continu halfvol gas naar huis te rijden. Er lijkt veel benzine vanuit de gasklepas op het spruitstuk te lekken.

Hoe hebben jullie de pakkingen onder de carburateur zitten? Ik heb nu de dikke kunststof thermopakking gesandwiched tussen twee papieren pakkingen, of is dat er één teveel en moet de thermopakking gewoon bloot op het spruitstuk liggen?