Carburateur op 1300 blok

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Carburateur op 1300 blok

Bericht: # 164996Bericht lordje »

Hallo sleutelaars, ik ben bezig om een 1300 motor geschikt te maken voor de r4. Nu heb ik een solex 32 DIS /ren 798 opgebouwd, maar de motor loopt erg onregelmatig. Nu heb ik kunnen zien dat er benzine op de gasklep drupt als de motor stationair moet lopen. Deze komt uit het buisje midden in de venturi. Wat kan daarvan de oorzaak zijn? Benzine niveau te hoog, sproeier te groot? Druk van de benzinepomp? Ik weet niet of de carb wel geschikt is voor dit blok, ik heb ook nog een 32DIS/ren 806 liggen maar daar zitten mij teveel stangetjes aan. Alle opties welkom, groeten Lordje.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Carburateur op 1300 blok

Bericht: # 164999Bericht JelleP »

Ik had dat vorig jaar ook aan de hand, toen bleek de pakkingring van de vlotternaald niet helemaal goed meer af te dichten. Daardoor werd het vlotterniveau te hoog en stroomde de carburateur over in de mengbuis. Althans, toen ik die had vervangen door een nieuw (koperen) ringetje was het probleem opgelost. Wel heel goed op de voorgeschreven dikte letten natuurlijk, ik heb mijn ringetje online moeten bestellen (€0,20 voor het ringetje, €4 verzendkosten....). Ook had ik voor de zekerheid het asje van de vlotter weer extra rond gevijld, hoewel daar met het blote oog geen afwijkingen aan te zien waren. Ik heb een Zenith 28IF.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Carburateur op 1300 blok

Bericht: # 165002Bericht Okido »

Dat druppelen is inderdaad dat de vlotter niet voldoende afdicht. Renault heeft wel 's aangegeven dat er dan retourleiding op moet. In theorie zou de vlotter voldoende af moeten dichten. Het gaat om kracht benzinepomp versus opwaartse tegendruk vlotter.

Dat druppelen zorgt voor een varierend toerental bij stationair loop. Als het heel erg wordt dan kan de motor zelfs afslaan. Over het algemeen heeft het niet zo veel effect op het rijden. Als de motor dan ook onregelmatig loopt is er waarschijnlijk meer aan de hand.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Carburateur op 1300 blok

Bericht: # 165010Bericht RVIER »

@ leo,

Ik kan de nummers van de carburateurs niet terugvinden bij de R5, R14, R9/11

Mogelijk zit er op de je solex al een retourslang bij de brandstoftoevoer. Als je die afgedopt hebt zou ik hem eens loshalen en bij stationair toerental kijken of hij nog steeds lekt. Anders denk ik dat de eerder gesuggereerde optie van lekkende toevoer wel eens de oplossing zou kunnen zijn.

Stationair afstellen is kritisch ivm de positieve gasklepopening in combinatie met de luchtomloopschroef.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Carburateur op 1300 blok

Bericht: # 165075Bericht lordje »

Diverse vlotternaalde gemonteerd maar carb blijft druppelen. Er is nu de Solex dis 806 gemonteerd de motor loopt nu regelmatig stationair. Is nog steeds een proefopstelling dus ik weet niet wat deze doet op de weg. Wordt t.z.t.vervolgd.
Plaats reactie