LPG

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

LPG

Bericht: # 164901Bericht R4F6GTX Automaat »

een vriend van me heeft een oud tractortje uit de '50er jaren. Ooit is daar een motortje van een R4 ingekomen. nu wil ie dat ding op gas maken maar wil niet zo'n elektronisch geregeld ding, dus "ouderwets" Hoe moet ik (we) dat aansluiten? Mijn R4 is wel met al die zooi erop wat we niet op die tractor willen. Keuring hoeft niet want er zit niet eens een kenteken op. Hij woont naast een pomp dus hij hoeft ook niet ver om te tanken
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1776
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: LPG

Bericht: # 164903Bericht deutz »

Er zijn gasverdampers voor oldtimers, met minimale electronische delen te koop.
Effe googelen.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: LPG

Bericht: # 164904Bericht R4F6GTX Automaat »

dat heeft ie allemaal al, gasstuk, verdamper, afsluiters, tank(je) alleen weten we niet precies hoe we dat moeten aansluiten. een 25 liter tank met apart gemaakt frame-pje is al klaar voor montage. Het is zo'n type tractor waar je ahw op de motor zit en voor waar gewoonlijk de motor ligt zit een laadbakje. ik geloof dat je zoiets een 'werkplaats' tractor noemt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1776
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: LPG

Bericht: # 164906Bericht deutz »

Heb jij zelf nooit gas ingebouwd? is niet zo moeilijk als je alle componenten al hebt.
Kun je niet spieken bij een R4 op gas?
Ik heb er meerdere ingebouwd...............
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: LPG

Bericht: # 164907Bericht Tweety »

Ja Paul, welk deel moet je weten ? Verdamper op het koelsysteem gaat wel lukken neem ik aan. Veiligheidsventiel op de tank via de 'op gas' stand (en contact) of wilde je 'm niet meer ook op benzine, das wel makkelijker.... vlotter naar de barandstof meter, maar dat is denk ik minder belangerijk en kan lastig zijn als je niet de goeie meter hebt (is wel aan te passen met hetzelfde schema als voor een 6v vlotter in een 12v systeem of vice versa) dan hoort er volgens mij nog een veiligheidskraantje vlak voor de verdamper en d'r zit evt dus een electrisch benzinekraantje op. Als je zo'n knoppie inclusief brandstofmetertje hebt, dan wordt 't een beetje puzzelen wat zijn spanning en de aarde enzo en welke draad moet waar, mocht je het zonder willen doen dan denk ik dat je 1 schakelaar moet maken om het gas aan te zetten en 1 om de benzine stand in te schakelen, als er geen benzinestand op hoeft wordt 't allemaal heel eenvoudig...
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: LPG

Bericht: # 164908Bericht Tweety »

Ik zit toch even te denken of dat 2de gaskraantje niet pas open gaat als je of 'start' of 'bij draaiende motor' dat kan wel maar das wel wat lastiger natuurlijk, want mijn gas komt er volgens mij niet uit als ik 'm alleen op contact zet. Dan moet je een aftakking maken van regelaar van de dynamo, en van de start spanning, de aftakking van de regelaar kan echter amper vermogen leveren, een klein relais is wel ok, maar rechtstreeks het kraantje aansturen niet, dan moet ik evt toch even een schemaatje tekenen.
deutz
Berichten: 1776
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: LPG

Bericht: # 164916Bericht deutz »

Is wel makkelijk als er ook op benzine gereden kan worden, als de gastank leeg is, al is het maar om bij de pomp te komen.........
Een 3 standen schakelaar ,op benz, op 0, (carb. leeg draaien) en dan op gas.
Verdamper via + bobine, is de verdamper vacuum geregeld?
Ook verdampers die via contactpunten aansluiting en dan via een relais werken, als de motor afslaat
gaat de verdamper op slot, is veiligheid.
Er zijn diverse uitvoeringdn.
gr.Jan
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: LPG

Bericht: # 164917Bericht R4F6GTX Automaat »

ik heb wel vaker gas ingebouwd maar deze is dus helemaal zonder elektronica en dan weet ik het even niet meer helemaal... vlotter in de tank... zit er allemaal niet op. er zit wel een accu in het machien dus ik kan wel de elektrische afsluiters gebruiken maar geen metertjes, benzine zit met een peilstok...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: LPG

Bericht: # 164923Bericht Tweety »

Mooi dat houd 't allemaal simpel ! Ik ga er even van uit dat er wel een contactslot op zit. Dan blijft 't volgende over.
- Het Benzine kraantje, deze kan via de geschakelde + en een losse schakelaar worden aangesloten, Voor het overzicht zou ik daar iets van een indicator aan toevoegen zeg eeen Rood LED er vlak bij (met een weesrtandje)

- De Gaskraantjes ! Het gaskraantje op de tank kan net als de benzine kraan simpel via een geschakelde + en een losse schakelaar, het kraantje bij de verdamper wordt doormiddel van deze zelfde schakelaar aangestuurd, maar pas vrijgegeven als de motor draait en de regelaar van de dynamo spanning levert. Dit kan dmv een relais, 't zou evt ook via een transistor met weerstanden kunnen, maar via een relais is een stuk overzichtelijker en eenvoudiger uit te voeren.

Oorspronkelijk liep er een gele draad van de Dynamo naar het dashbord en het Acculampje, de andere kant van het lampje was verbonden met de geschakelde plus, dus met contact ging het aan als met dynamo gaat draaien levert deze gele draad 12v waardoor het lampje uitgaat, zat de laadstroom te ver van deze 12v(vd accu) af dan ging het lampje branden om aan te geven dat de dynamo niet goed werkte.

Afbeelding

Zo dus ongeveer ! Bij het wisselen van LPG naar Benzine zet je eerst de benzine aan, pas daarna het gas uit, de andere kant op eerst de benzine uit tot de vlotterkamer leeg is dan het gas aan. Het formaat van het relais is als er geen acculampje op zit niet zo van belang, de regelaar levert altijd voldoende vermogen echter een groot relais (lage weerstand) zorgt ervoor dat het lampje gaat branden. Mocht de Dynamo zodanig op leeftijd zijn dat 't enige tijd duurt voordat deze voldoende stroom levert om het relais om te gooien kan je het vrije pootje vh relais evt verbinden met de aansturing vd startmotor zodat het 2de kraantje altijd stroom krijg tijden het starten. Als er nog vragen of opmerkingen zijn hoor ik het wel. (blunt)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: LPG

Bericht: # 164924Bericht Tweety »

Oh ja ik vergeet bijna altijd wat, de weerstandjes kunnen iets tussen de 470 Ohm en 1 K Ohm zijn.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: LPG

Bericht: # 164925Bericht R4F6GTX Automaat »

contactslot zit er wel op, al dan niet met een sleutel maar een spijker, indrukken is dus contact aan en uit trekken is het weer uit; vergelijkbaar met mijn Mercedes 608D die ik vroeger had, dus dat gaat wel werken. komende week gaan we verder aan dat ding, nu effe niet. Dank zover voor de info.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: LPG

Bericht: # 165012Bericht R4F6GTX Automaat »

hij heeft besloten om de boel niet op gas om te bouwen. dus het gaat niet door. de redenen ervan zijn mij onduidelijk maar het zal allemaal wel. hij was duidelijk uitvluchten aan het verzinnen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie