Restricie in slang
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Restricie in slang
Ik ben mijn r4 gtl terug klaar aan het maken voor het mooie weer. De laatse maand is het blok eruitgeweest om wat te reinigen en dichtingen van de versnellingsbak te vervangen. De carburator heeft ook een revisiesetje gekregen
Betreft een 1100cc type 1128
Carburator if28
Vandaag alles gemonteerd en wou ik de wagen starten, maar deze weigert aan te slaan. Eerder op de dag ook al het oude vlotternaaldventiel terug moeten monteren nadat het nieuwe niet afsloot, met een benzinelek als gevolg.
Nu was mijn vraag, het slangetje tussen spruitstuk en kleppendeksel was stuk, dus zelf eentje gemaakt met een restrictie van 1,5mm in, kan dat de oorzaak zijn van het niet aanslaan van de motor?
De bougie vonkt, volgorde klopt, nieuw contactpunt (voorlopig op 0,4mm gezet)
Ik gok zelf op een carburateur probleem want ik ruik of zie ook geen benzine aan de bougies
Heb me al rotgezocht vandaag, wagen heeft altijd goed gedraaid sinds ik hem 2 jaar geleden gemaakt heb.
Mvg silvio
Betreft een 1100cc type 1128
Carburator if28
Vandaag alles gemonteerd en wou ik de wagen starten, maar deze weigert aan te slaan. Eerder op de dag ook al het oude vlotternaaldventiel terug moeten monteren nadat het nieuwe niet afsloot, met een benzinelek als gevolg.
Nu was mijn vraag, het slangetje tussen spruitstuk en kleppendeksel was stuk, dus zelf eentje gemaakt met een restrictie van 1,5mm in, kan dat de oorzaak zijn van het niet aanslaan van de motor?
De bougie vonkt, volgorde klopt, nieuw contactpunt (voorlopig op 0,4mm gezet)
Ik gok zelf op een carburateur probleem want ik ruik of zie ook geen benzine aan de bougies
Heb me al rotgezocht vandaag, wagen heeft altijd goed gedraaid sinds ik hem 2 jaar geleden gemaakt heb.
Mvg silvio
Re: Restricie in slang
Hoi silvio,
Ik dacht dat de restrictie tussen carbu en kleppendeksel 5 mm moest zijn. dat kan van invloed zijn op het starten.
Rudolf
Ik dacht dat de restrictie tussen carbu en kleppendeksel 5 mm moest zijn. dat kan van invloed zijn op het starten.
Rudolf
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Restricie in slang
moet .
0,9 mm zijn
0,9 mm zijn
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: Restricie in slang
In het handboek vind ik 1,3mm in buis tussen spruitstuk en kleppendeksel.
En 5mm tussen kleppendeksel en bovenkant carburateur.
En zo een onderste darmpje is weer nergens meer te vinden...
En 5mm tussen kleppendeksel en bovenkant carburateur.
En zo een onderste darmpje is weer nergens meer te vinden...
Re: Restricie in slang
@ Silvio
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
op de carb zit een T-stuk
het dunne darmpje gaat naar het spruitstuk (net onder de carburateur). Dit een omloopdarm voor lucht die om de gasklep heen gaat. Dit slangetje is onderdeel van de carburateur en is belangrijk. Restrictie 1.3 kan kloppen. Als je mengselschroef helemaal indraait en vervolgens 3 slagen uitdraait en de gasklep vrijwel dicht zet (tussen de twee kleine gaatjes in de venturi) moet hij gaat lopen en kun je hem afstellen.
Als de motor lang heeft stilgestaan is vaak de carburateur leeg en de bezinepomp droog. Wat dan wel helpt is om een beetje (scheutje) wasbenzine in de carburateur te gooien. Als je daarna start zal hij moeten "pakken".
De restrictie in de dikke slang van de kleppdeksel van de motor naar de carb is niet zo belangrijk. Hij voorkomt allen dat de motor teveel oliedamp meezuigt en daardoor gaat roeten (CO/CO2 gaan omhoog). Eigenlijk is het wat vroeger carterventilatie genoemd werd.
Zelfs als je de ze slang niet monteer zal de motor goed lopen.
aanvullend:
Punten moeten eigenlijk op .55 mm staan. .40 is te krap
Als er geen benzine in de cilinder komt is mogelijk de hoofdsproeier verstopt. Als hij met de scheut wasbenzine wel loopt maar daarna afslaat is in ieder geval de ontsteking op orde.
Ik denk dat je de 1.3 mmm restrictie moet zien tussen de carb en het in/uitlaatspruitstuk , net onder de carb voet)In het handboek vind ik 1,3mm in buis tussen spruitstuk en kleppendeksel.
En 5mm tussen kleppendeksel en bovenkant carburateur.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
op de carb zit een T-stuk
het dunne darmpje gaat naar het spruitstuk (net onder de carburateur). Dit een omloopdarm voor lucht die om de gasklep heen gaat. Dit slangetje is onderdeel van de carburateur en is belangrijk. Restrictie 1.3 kan kloppen. Als je mengselschroef helemaal indraait en vervolgens 3 slagen uitdraait en de gasklep vrijwel dicht zet (tussen de twee kleine gaatjes in de venturi) moet hij gaat lopen en kun je hem afstellen.
Als de motor lang heeft stilgestaan is vaak de carburateur leeg en de bezinepomp droog. Wat dan wel helpt is om een beetje (scheutje) wasbenzine in de carburateur te gooien. Als je daarna start zal hij moeten "pakken".
De restrictie in de dikke slang van de kleppdeksel van de motor naar de carb is niet zo belangrijk. Hij voorkomt allen dat de motor teveel oliedamp meezuigt en daardoor gaat roeten (CO/CO2 gaan omhoog). Eigenlijk is het wat vroeger carterventilatie genoemd werd.
Zelfs als je de ze slang niet monteer zal de motor goed lopen.
aanvullend:
Punten moeten eigenlijk op .55 mm staan. .40 is te krap
Als er geen benzine in de cilinder komt is mogelijk de hoofdsproeier verstopt. Als hij met de scheut wasbenzine wel loopt maar daarna afslaat is in ieder geval de ontsteking op orde.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Restricie in slang
@rvier
Het t-stuk staat bij mij op het kleppendeksel ipv op de carburator, lijkt me niet zo een verschil te maken, zo heeft hij altijd al gereden.
Ivm de restrictie, ik probeer er vandaag eentje te maken op 1,3 mm,
Ivm de sproeiers, de grote sproeier (onder de vlotter) heb ik er gisteren reeds uitgehaald en die kan ik gewoon doorblazen, is helemaal open. De stationaire sproeier heb ik nog niet gedaan.
Ivm de puntjes, in handboek vond ik 0,4mm afstand met voelermaat om ze daarna met de dwell-meter af te stellen op de juiste hoek.
Vandaag nog een keer met een leeg hoofd eraan beginnen en het hele systeem een keer opnieuw nalopen.
Alvast bedankt, silvio 8
Het t-stuk staat bij mij op het kleppendeksel ipv op de carburator, lijkt me niet zo een verschil te maken, zo heeft hij altijd al gereden.
Ivm de restrictie, ik probeer er vandaag eentje te maken op 1,3 mm,
Ivm de sproeiers, de grote sproeier (onder de vlotter) heb ik er gisteren reeds uitgehaald en die kan ik gewoon doorblazen, is helemaal open. De stationaire sproeier heb ik nog niet gedaan.
Ivm de puntjes, in handboek vond ik 0,4mm afstand met voelermaat om ze daarna met de dwell-meter af te stellen op de juiste hoek.
Vandaag nog een keer met een leeg hoofd eraan beginnen en het hele systeem een keer opnieuw nalopen.
Alvast bedankt, silvio 8
Re: Restricie in slang
Ha Silvio, T-stuk hoort feitelijk op de carburateur, zie foto. Dus slangetje met restictie zit dan iets verder van kleppendeksel, kan me voorstellen dat het dan íets minder olienevel hoeft af te zuigen, maar denk niet dat het echt veel uitmaakt.
Brandstofaanvoerkanaaltje richting venturi misschien verstopt?
Brandstofaanvoerkanaaltje richting venturi misschien verstopt?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restricie in slang
Vandaag een nieuwe restrictie van 1,3mm besteld bij rquatre.
Update volgt als deze gemonteerd is
Mvg silvio
Update volgt als deze gemonteerd is
Mvg silvio
Re: Restricie in slang
@Silvio
afstand punt is inderdaad o.4 mm (mijn fout )
bij een aantal versies zit het T-stuk inderdaad op de klepdeksel, maar dat maakt niet veel uit
In de dunne slang die uitkomt onder de voet van de carburateur zit de restrictie en die slang mag zelfs aan de andere kant los hangen. Het gaat erom dat er een beperkte hoeveelheid lucht om de gaskelp een gaat om een acceptabel stationair toerental te kunnen realiseren
succes
vr gr Fons
afstand punt is inderdaad o.4 mm (mijn fout )
bij een aantal versies zit het T-stuk inderdaad op de klepdeksel, maar dat maakt niet veel uit
In de dunne slang die uitkomt onder de voet van de carburateur zit de restrictie en die slang mag zelfs aan de andere kant los hangen. Het gaat erom dat er een beperkte hoeveelheid lucht om de gaskelp een gaat om een acceptabel stationair toerental te kunnen realiseren
succes
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Restricie in slang
Eehm, aan de andere kant los hangen is me niet zo goed bevallen. De motor gaat heel raar lopen.
Re: Restricie in slang
@ Rudolf
zolang de slang maar onder de carb vastzit!Eehm, aan de andere kant los hangen is me niet zo goed bevallen. De motor gaat heel raar lopen.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Restricie in slang
Aha, en daar schoot hij bij mij wel eens los.
Re: Restricie in slang
Ok, update:
Vandaag de onderdelen van r-quatre ontvangen.
Allereerst de restrictie gemonteerd van 1,3mm maar dit had geen resultaat.
Ik had ook een nieuwe condensator besteld, dus deze ook gemonteerd, verdelerkap schoongemaakt, alle sproeiers nogmaals doorgeblazen en alles weer gemonteerd.
Na 2 pogingen startte de motor onmiddellijk.
Gaat vermoedelijk toch een probleem in de carburator geweest zijn denk ik.
Zonet met de dwell-meter de contacthoek op 56gr gezet en stationair toerental op 750.
Morgen nog even de ontsteking met de strobo doen.
Dacht dat die 5 a 7gr mocht hebben, niet?
Bedankt iedereen voor het meedenken,
Silvio
Vandaag de onderdelen van r-quatre ontvangen.
Allereerst de restrictie gemonteerd van 1,3mm maar dit had geen resultaat.
Ik had ook een nieuwe condensator besteld, dus deze ook gemonteerd, verdelerkap schoongemaakt, alle sproeiers nogmaals doorgeblazen en alles weer gemonteerd.
Na 2 pogingen startte de motor onmiddellijk.
Gaat vermoedelijk toch een probleem in de carburator geweest zijn denk ik.
Zonet met de dwell-meter de contacthoek op 56gr gezet en stationair toerental op 750.
Morgen nog even de ontsteking met de strobo doen.
Dacht dat die 5 a 7gr mocht hebben, niet?
Bedankt iedereen voor het meedenken,
Silvio
Re: Restricie in slang
Goed bezig, Silvio! Afstelwaarde klopt, bij 1000 toeren en met vacuumvervroeging los en afgedopt. Oorspronkelijk staat het aantal graden voorontsteking op een plastic clipje om 1 vd bougiekabels (of kabel vanaf bobine).silvio schreef:
Zonet met de dwell-meter de contacthoek op 56gr gezet en stationair toerental op 750.
Morgen nog even de ontsteking met de strobo doen.
Dacht dat die 5 a 7gr mocht hebben, niet?
Bedankt iedereen voor het meedenken,
Silvio
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd