choke

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
guppy
Berichten: 6
Lid geworden op: vr dec 30, 2016 2:10 pm

choke

Bericht: # 164234Bericht guppy »

hallo,
Ik heb problemen met mijn gtl van 1986.
De wagen start zeer moeilijk .
Zodra hij start duurt het zeer lang voor ik de choke kan uitzetten.
Als hij dan uiteindelijk redelijk stationair loopt kan ik geen gas geven of hij valt stil.
Met choke op of met mijn hand op de luchtfilter kan ik wel gas geven, maar er is niet met te rijden.
Standaard afstellingen heb ik reeds gedaan,
Nieuwe contactpunten en condensator ,nieuwe bougies ,kleppen gesteld , carbu ultrasoon gereinigd enz enz.
Heb nu ook een andere carbu geprobeerd maar tevergeefs.
Iemand een ideetje aub, ik weet het echt niet meer.

Alvast bedankt,
Jurgen
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: choke

Bericht: # 164237Bericht harbourseal »

Valse lucht Jurgen,

Kijk even in de slang die vanaf het kleppendeksel naar het spruitstuk loopt. Daar moet een restrictie in zitten. Een klein tonnetje met een gaatje erin van 1,3 mm
Als die er niet in zit dan krijg je de motor niet netjes stationair lopend en krijgt hij in verhouding veel te veel lucht binnen en dus te weinig brandstof.

Kijk ook even alle slangen en het T stuk na van de carter ventillatie op scheurtjes Het T stuk wil ook wel eens ingescheurd of gebroken zijn dan krijg je ook valse lucht.

Het spruitstuk kan ook niet goed tegen de kop zitten. Misschien is de spruitstukpakking kapot.
Keuze genoeg wat betreft de oorzaak.

Alles nalopen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: choke

Bericht: # 164238Bericht JelleP »

harbourseal schreef: Kijk ook even alle slangen en het T stuk na van de carter ventillatie op scheurtjes Het T stuk wil ook wel eens ingescheurd of gebroken zijn dan krijg je ook valse lucht.
.
Deze snap ik zelf nog steeds niet zo goed. Valse lucht geeft toch pas problemen ná de gas- en chokeklep en de venturi in de carburateur? Bij mij (Zenith 28IF) komt de carterventilatie vlak boven de chokeklep uit. Dat zou dan toch niet uit moeten maken? Net als het verwijderen van het luchtfilter niet direct merkbaar is in de loop van de motor.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: choke

Bericht: # 164239Bericht Tweety »

klopt, je hebt gelijk, de carterventilatie is ook niet de evt boosdoener, echter het slangetje wat van het T-stuk rechtstreeks naar het spruitstuk loopt. Ik geloof dat 't slangetje bedoelt is om de olie sludge die in de carterventilatie komt weg te zuigen voor deze in de carburateur terecht komt. Slangetje bij het spruitstuk loshalen en inspecteren, de restrictie (zal d'r vast nog wel inzitten, gaatje is volgens mij kleiner dan 1,3mm ik had 0,8 gelezen ergens) zit als hert goed is een centimeter of 1,5 in het slangetje geduwt. Omdat 't slangetje erg heel kan worden wil het rubber best uitdrogen en soms inscheuren. Dat de valse lucht voorbuj de carb moet worden aangezogen is helemaal correct, spruitstuk pakking zou in principe ook kunnen, maar dan moet die wel erg stuk zijn, ook zou je dan waarschijnlijk een waggelende motor hebben (ivm het verschil in mengsel per cylinder)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: choke

Bericht: # 164246Bericht harbourseal »

JelleP schreef:Deze snap ik zelf nog steeds niet zo goed. Valse lucht geeft toch pas problemen ná de gas- en chokeklep en de venturi in de carburateur? Bij mij (Zenith 28IF) komt de carterventilatie vlak boven de chokeklep uit. Dat zou dan toch niet uit moeten maken? Net als het verwijderen van het luchtfilter niet direct merkbaar is in de loop van de motor.
Hoi Jelle,
Je hebt gelijk dat de valse lucht pas een probleem geeft na de gasklep.
Uit ervaring weet ik ondertussen dat het carterontluchtings systeem behoorlijk kritisch is een deel gebeurt voor de gasklep en het deel met de restrictie heeft zijn uitwerking na de gasklep.
Als het T-stuk op de carburateur kapot is dan geeft het behoorlijk wat problemen en dat zit voor de gasklep.
Een missende restrictie geeft ook veel problemen, maar als hij dicht zit loopt de motor eigenlijk best goed maar slaat je carburateur vet omdat alle carter dampen dan door de carburateur moeten en niet aangezogen worden onder de carburateur.

Hoe het helemaal precies werkt ga ik maar aan John van de Water vragen bij de workshop die hij geeft bij de R4 club in Beneden Leeuwen. Of misschien heeft een van de echte technici hier daar een antwoord op.

Overigens Tweety, staat er in de Kluwer en in de Olyslager dat de restrictie 1,3mm is en geen 0,8mm

@ Jürgen, als het niet lukt dan wil ik wel eens komen kijken vanuit Breda.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: choke

Bericht: # 164247Bericht RVIER »

heren

ik heb het al eens eerder genoemd:
op de zenith 28 zitten 4 slangen aangesloten:
- benzine slang (voor de benzine en alcohol :-))
- vacuumvervroeging (naar het verdelerhuis
- carterontluchting (van de klepdeksel naar het T-stuk)
- omloopslang van het inlaatspruitstuk naar het T-stuk

Deze laatste slang heeft niets met carterontluchting te maken maar is onderdeel van de carburateur De restrictie in die slang zorgt ervoor dat er een beperkte hoeveelheid lucht om de gasklep heen het spruitstuk in gaat. Het enige stukje van deze slang dat van belang is de verbinding van de restrictie met het spruitstuk. Ze hebben die slang verlegd tot achter de luchtfilter om te voorkomen dat die verstopt!
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
guppy
Berichten: 6
Lid geworden op: vr dec 30, 2016 2:10 pm

Re: choke

Bericht: # 164248Bericht guppy »

Dank jullie wel voor de hulp,
Ik denk het probleem te hebben gevonden, namelijk de bougiekabels.
Ondanks dat dit nieuwe zijn, heb ik het oude setje er terug even opgezet.
Met deze kabels reageert de motor al veel beter op gas geven.
Nu nog even wachten op een nieuw setje en ontsteking nog eens afstellen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Plaats reactie