Zenith 32 IF 7 perikelen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
- Locatie: Brugge, België
Zenith 32 IF 7 perikelen
Mijn F4 wil maar niet blijven draaien. Originele motor en carburator
Ontsteking OK van bobijn over delco naar bougies, mooie vonken.
Nieuwe benzinepomp OK
Carburator gereinigd OK en doorgeblazen. Zenith 32 IF 7 op een B1B blokje
Maar dat ding wil bijna niet starten en blijft niet draaien.
Als we de hand op de carburator leggen draait ie, accelereren gaat niet.
Bij montage luchtfilter net hetzelfde (volgens franse vrienden start een Zenith 32 IF 7 niet zonder goed gemonteerde luchtfilter met element).
In de vlotterkamer staat voldoende benzine, en die wordt volgens mij netjes ingespoten.
Vacuumleiding naar ontsteking gemonteerd.
Leiding naar motorblok op klepdeksel ook gemonteerd.
Ik heb enkel nog een losse slang op het spruitstuk (nu een bout ingedraaid omdat ik niet weer waar deze heen moet).
Wat gaat hier verkeerd?
Ontsteking OK van bobijn over delco naar bougies, mooie vonken.
Nieuwe benzinepomp OK
Carburator gereinigd OK en doorgeblazen. Zenith 32 IF 7 op een B1B blokje
Maar dat ding wil bijna niet starten en blijft niet draaien.
Als we de hand op de carburator leggen draait ie, accelereren gaat niet.
Bij montage luchtfilter net hetzelfde (volgens franse vrienden start een Zenith 32 IF 7 niet zonder goed gemonteerde luchtfilter met element).
In de vlotterkamer staat voldoende benzine, en die wordt volgens mij netjes ingespoten.
Vacuumleiding naar ontsteking gemonteerd.
Leiding naar motorblok op klepdeksel ook gemonteerd.
Ik heb enkel nog een losse slang op het spruitstuk (nu een bout ingedraaid omdat ik niet weer waar deze heen moet).
Wat gaat hier verkeerd?
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Re: Zenith 32 IF 7 perikelen
Lucht regel schroef misschien helemaal in gedraaid?
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Zenith 32 IF 7 perikelen
Dan zou ik denken aan:Als we de hand op de carburator leggen draait ie, accelereren gaat niet.
- Ontstekingstijdstip heel erg verkeerd, misschien zelf kabels verwisseld.
- Hoofdsproeier verstopt.
- Spruitstukpakking of carburateurpakking lek.
(volgens franse vrienden start een Zenith 32 IF 7 niet zonder goed gemonteerde luchtfilter met element)
Dat is niet mijn ervaring, veelvuldig geprobeerd.
Deze moet naar een T-stuk die hoort te zitten in de slang van kleppendeksel naar motor. Als je deze afdopt, moet de motor goed kunnen lopen. Afhankelijk van het model en bouwjaar zit daar een kalibratie in.Ik heb enkel nog een losse slang op het spruitstuk (nu een bout ingedraaid omdat ik niet weer waar deze heen moet).
Succes!
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Zenith 32 IF 7 perikelen
De slangetjes op de carburateur zijn essentieel voor de goede werking. De dikke slang loopt naar het kleppendeksel, hiermee worden carterdampen afgevoerd naar de carburateur, om vervolgens in de motor verbrand te worden. Hier hoort inderdaad een T-stuk in, en een dun slangetje naar het spruitstuk. Over de functie van dit slangtje is al veel geschreven, maar als t bijvoorbeeld verstopt is loopt de motor stationair heel hoekig, en valt ie makkelijk uit bij afremmen op de motor. Hij wil ook wel eens verstoppen bij het pijpje het spruitstuk in. En er hoort een restrictie in (metalen busje met gaatje), anders werkt t niet goed. Kortom: sluit dat ding maar eens aan, praten we dan verder
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
- Locatie: Brugge, België
Re: Zenith 32 IF 7 perikelen
edit:
na een nachtje carburator reiniger, en overal nieuwe pakking, zootje weer gemonteerd, en spint als een poes. Zonder luchtfilter inderdaad, en die slang aan het spruitstuk blijft afgesloten. Loopt als een zonnetje, nu nog afstellen....
Raar, maar een er zat bij mij geen Tstuk op het kleppendeksel, enkel een bocht die naar de bovenzijde van de carburator liep. En de slang van spruitstuk, daar kon je aan zien dat die eigenlijk nooit ergens op heeft gezeten. Ik heb dat wagentje rijdend binnengebracht....
na een nachtje carburator reiniger, en overal nieuwe pakking, zootje weer gemonteerd, en spint als een poes. Zonder luchtfilter inderdaad, en die slang aan het spruitstuk blijft afgesloten. Loopt als een zonnetje, nu nog afstellen....
Raar, maar een er zat bij mij geen Tstuk op het kleppendeksel, enkel een bocht die naar de bovenzijde van de carburator liep. En de slang van spruitstuk, daar kon je aan zien dat die eigenlijk nooit ergens op heeft gezeten. Ik heb dat wagentje rijdend binnengebracht....
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Re: Zenith 32 IF 7 perikelen
Dat betekent wel dat de carterventilatie dampen niet afgezogen worden richting het spruitstuk, maar in meer in de carburateur terecht komen, en deze dus vervuilen..
Re: Zenith 32 IF 7 perikelen
Klopt, bij mijn F4 (1400cc) ontbreekt het kleine slangetje ook, en de betreffende aansluiting op het spruitstuk is helaas dichtgelast. Naast de carterdampen gaat dan ook de dikkere olienevel de carburateur in, deze vervuilt daardoor enigszins, maar heeft eigenlijk nog nooit problemen veroorzaakt.
@RTT: een afgedopt slangetje suggereert toch dat iemand daar ooit een keer iets heeft aangepast, lijkt me geen fabrieksoplossing.
@RTT: een afgedopt slangetje suggereert toch dat iemand daar ooit een keer iets heeft aangepast, lijkt me geen fabrieksoplossing.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Zenith 32 IF 7 perikelen
Je kunt er een oil catch tank tussenzetten
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
- Locatie: Brugge, België
Re: Zenith 32 IF 7 perikelen
Ik vind foto's terug van een T stuk op het klepdeksel waar die slang van het spruitstuk naartoe loopt, maar vind ook foto's terug met enkel een L stuk, waar die ene slang dan naar de carburetor loopt.... Wat origineel op mijn wagen is weet ik niet. Die loshangende slang zal idd ergens hebben aangehangen. Waar, dat is de vraag.
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...