Zenith 32 IF 7 perikelen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RTTblackadder
Berichten: 258
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
Locatie: Brugge, België

Zenith 32 IF 7 perikelen

Bericht: # 162522Bericht RTTblackadder »

Mijn F4 wil maar niet blijven draaien. Originele motor en carburator

Ontsteking OK van bobijn over delco naar bougies, mooie vonken.
Nieuwe benzinepomp OK
Carburator gereinigd OK en doorgeblazen. Zenith 32 IF 7 op een B1B blokje

Maar dat ding wil bijna niet starten en blijft niet draaien.
Als we de hand op de carburator leggen draait ie, accelereren gaat niet.
Bij montage luchtfilter net hetzelfde (volgens franse vrienden start een Zenith 32 IF 7 niet zonder goed gemonteerde luchtfilter met element).
In de vlotterkamer staat voldoende benzine, en die wordt volgens mij netjes ingespoten.
Vacuumleiding naar ontsteking gemonteerd.
Leiding naar motorblok op klepdeksel ook gemonteerd.
Ik heb enkel nog een losse slang op het spruitstuk (nu een bout ingedraaid omdat ik niet weer waar deze heen moet).

Wat gaat hier verkeerd?
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Zenith 32 IF 7 perikelen

Bericht: # 162525Bericht deutz »

Lucht regel schroef misschien helemaal in gedraaid?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Zenith 32 IF 7 perikelen

Bericht: # 162528Bericht Okido »

Als we de hand op de carburator leggen draait ie, accelereren gaat niet.
Dan zou ik denken aan:
- Ontstekingstijdstip heel erg verkeerd, misschien zelf kabels verwisseld.
- Hoofdsproeier verstopt.
- Spruitstukpakking of carburateurpakking lek.
(volgens franse vrienden start een Zenith 32 IF 7 niet zonder goed gemonteerde luchtfilter met element)


Dat is niet mijn ervaring, veelvuldig geprobeerd.
Ik heb enkel nog een losse slang op het spruitstuk (nu een bout ingedraaid omdat ik niet weer waar deze heen moet).
Deze moet naar een T-stuk die hoort te zitten in de slang van kleppendeksel naar motor. Als je deze afdopt, moet de motor goed kunnen lopen. Afhankelijk van het model en bouwjaar zit daar een kalibratie in.

Succes!
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Zenith 32 IF 7 perikelen

Bericht: # 162531Bericht Bertje »

De slangetjes op de carburateur zijn essentieel voor de goede werking. De dikke slang loopt naar het kleppendeksel, hiermee worden carterdampen afgevoerd naar de carburateur, om vervolgens in de motor verbrand te worden. Hier hoort inderdaad een T-stuk in, en een dun slangetje naar het spruitstuk. Over de functie van dit slangtje is al veel geschreven, maar als t bijvoorbeeld verstopt is loopt de motor stationair heel hoekig, en valt ie makkelijk uit bij afremmen op de motor. Hij wil ook wel eens verstoppen bij het pijpje het spruitstuk in. En er hoort een restrictie in (metalen busje met gaatje), anders werkt t niet goed. Kortom: sluit dat ding maar eens aan, praten we dan verder :D
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RTTblackadder
Berichten: 258
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
Locatie: Brugge, België

Re: Zenith 32 IF 7 perikelen

Bericht: # 162540Bericht RTTblackadder »

edit:

na een nachtje carburator reiniger, en overal nieuwe pakking, zootje weer gemonteerd, en spint als een poes. Zonder luchtfilter inderdaad, en die slang aan het spruitstuk blijft afgesloten. Loopt als een zonnetje, nu nog afstellen....

Raar, maar een er zat bij mij geen Tstuk op het kleppendeksel, enkel een bocht die naar de bovenzijde van de carburator liep. En de slang van spruitstuk, daar kon je aan zien dat die eigenlijk nooit ergens op heeft gezeten. Ik heb dat wagentje rijdend binnengebracht....
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Zenith 32 IF 7 perikelen

Bericht: # 162541Bericht Tweety »

Dat betekent wel dat de carterventilatie dampen niet afgezogen worden richting het spruitstuk, maar in meer in de carburateur terecht komen, en deze dus vervuilen..
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Zenith 32 IF 7 perikelen

Bericht: # 162542Bericht Bertje »

Klopt, bij mijn F4 (1400cc) ontbreekt het kleine slangetje ook, en de betreffende aansluiting op het spruitstuk is helaas dichtgelast. Naast de carterdampen gaat dan ook de dikkere olienevel de carburateur in, deze vervuilt daardoor enigszins, maar heeft eigenlijk nog nooit problemen veroorzaakt.

@RTT: een afgedopt slangetje suggereert toch dat iemand daar ooit een keer iets heeft aangepast, lijkt me geen fabrieksoplossing.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Zenith 32 IF 7 perikelen

Bericht: # 162544Bericht Okido »

Je kunt er een oil catch tank tussenzetten 8)
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RTTblackadder
Berichten: 258
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
Locatie: Brugge, België

Re: Zenith 32 IF 7 perikelen

Bericht: # 162555Bericht RTTblackadder »

Ik vind foto's terug van een T stuk op het klepdeksel waar die slang van het spruitstuk naartoe loopt, maar vind ook foto's terug met enkel een L stuk, waar die ene slang dan naar de carburetor loopt.... Wat origineel op mijn wagen is weet ik niet. Die loshangende slang zal idd ergens hebben aangehangen. Waar, dat is de vraag. :)
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Plaats reactie