Incontinente carburateur...

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174127Bericht Okido »

Hoi Jelle,

De vlotter werkt door de opwaartse druk van de vloeistof in de vlotterkamer die 'm omhoog drukt. Zodra de druk vanuit de pomp groter is zal die dus altijd benzine doorlaten. Betekent dus nog niet dat de vlotter of de vlotternaald stuk is.

Als de motor uitstaat wordt de benzine niet meer vervangen door koelere benzine. Door de warmte van de motor warmt de benzine verder op en neemt de druk toe.

Ik zou alles nakijken en als daar niets uitkomt vervolgens een pomp met retourleiding proberen.

Bij de Cleon ligt vapor lock (is deels anders als hierboven beschreven) overigens altijd wel op de loer. Dat betekent dat bij warme motor je beter vol gas kan starten. Dat komt omdat in- en uitlaat aan dezelfde kant zitten.

Succes, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174128Bericht JelleP »

Hoi Ido, dank voor je reactie.

Ik heb vandaag de carburateur opengemaakt om de vlotter en -naald te testen. De vlotter is OK, geen zichtbare beschadigingen in het plastic en er klotst geen benzine doorheen. Het metalen asje ziet er goed uit, zonder vlakke punten.

De naald. Hoe test je zoiets goed? Ik heb er doorheen geblazen en als ik het deksel op de kop hou, zodat het naaldje terugvalt, kan ik er niet meer doorheen blazen (en ik heb best grote longen). Die lijkt mij dus goed af te sluiten.

Wat ik in dit hele verhaal nog niet verteld heb, maar wel relevant is bedenk ik nu: sinds de problemen zijn gestart loopt de auto stationair niet mooi. In de basis loopt hij mooi rustig laag in toeren, maar met enige regelmaat slaat -ie over. Dit wordt erger naarmate de motor warmer wordt. De stroom aan benzine in de venturi tijdens het stationair draaien gaat onregelmatig druppelend.

Toen ik de benzineleiding met koude motor losdraaide, spoot de benzine alle kanten op toen ik alleen de slangklem nog maar losdraaide. Ik denk echt dat mijn pomp een veel te grote druk levert. Knappe vlotternaald die daar tegenop kan, zeker als er ook nog eens extra druk door de warmte op de leiding komt. Hoe hoog hoort die druk te zijn?

De volgende stap, denk ik, is toch het monteren van een nieuwe pomp. Jandoe, bedankt voor het aanbod, maar ik wil er eentje met retouraansluiting.
Ook ga ik dan volgens Kluwer een retourleiding aanleggen. Waar kan ik die gekalibreerde restricties vinden, en T-stukjes voor de benzineleiding? Iemand die al eens zo'n retour heeft aangelegd?


Wordt vervolgd....
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174134Bericht TUX »

JelleP:
Ik ga nu eerst de vlotter maar eens checken, maar ik blijf die grote overdruk bizar vinden. Is er niemand die mijn vraag over een defecte brandstofpomp kan beantwoorden? (kan een defecte pomp een te grote druk leveren?).
deutz:
Een defecte pomp levert geen extreme druk, als het membraampje stuk is komt er weing of geen benzine!
Monteer eens een benzine slang met de goede diameter vergenoeg van het motorblok vandaan, rubber isoleert beter dan een metalen leiding.
JelleP:
Toen ik de benzineleiding met koude motor losdraaide, spoot de benzine alle kanten op toen ik alleen de slangklem nog maar losdraaide. Ik denk echt dat mijn pomp een veel te grote druk levert. Knappe vlotternaald die daar tegenop kan, zeker als er ook nog eens extra druk door de warmte op de leiding komt. Hoe hoog hoort die druk te zijn?

Hoi JelleP,
De bovenstaande quotes vielen me op. Ik zou niet weten of er een failure mode is voor een brandstof pomp waardoor hij te veel druk op bouwt. Maar ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat een vlotter naald alles tegen kan houden. Misschien kun je bij iemand een brandstof pomp lenen om te testen en zodoende een te hoge brandstof druk uit te sluiten?
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174149Bericht lordje »

Hallo JelleP, zit er niet ergens een hoge bocht in de benzineleiding waardoor er een lucht/damp ophoping komt? Dat verklaart ook meteen de hoge druk bij koude motor. Vloeistof is niet samendrukbaar, gassen en dampen wel. Suc6 Lordje
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174152Bericht JelleP »

Lordje, jawel!!! Ik heb laatst mijn benzineleiding vervangen en het zit sindsdien vlak boven de pomp inderdaad in een hoge bocht, omdat ik anders het metalen stukje niet achter de dynamo langs kreeg.

Als dit inderdaad de oorzaak was ben ik je een drankje verschuldigd. (beer)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174156Bericht deutz »

En anders een electrisch afsluitbaar klepje in de persleiding monteren, motor uit benzine leiding dicht.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174171Bericht JelleP »

Vandaag heb ik de benzineleiding maar weer eens omgelegd, deze keer zonder looping of metalen bochtenstukje.
Het probleem van het druppelend overstromen bij stationair lopen is opgelost, maar de auto loopt stationair nog steeds slecht.
deutz schreef: zo nov 03, 2019 12:45 am En anders een electrisch afsluitbaar klepje in de persleiding monteren, motor uit benzine leiding dicht.
gr. Jan.
Dit zou mijn probleem niet per se oplossen, omdat het bij mij gebeurde met draaiende motor! Maar, dank voor de tip.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174172Bericht JelleP »

Na het opnieuw afstellen van de mengselschroef loopt de motor weer als een naaimachientje. Ik denk niet dat ik ooit zo'n laag toerental heb verkregen met deze auto. Ik moest bij het stoplicht de radio uit doen om te horen of de motor nog wel liep :o Ik ben weer blij!!
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174180Bericht Bertje »

Proost Leo!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174435Bericht JelleP »

Helaas. Vandaag gaf de motor er wederom de brui aan na enige tijd stapvoets/stilstaand gereden te hebben. Vorige keren trad het probleem ook op na lange tijd (5 minuten of meer) stilstaan/langzaam rijden, zoals in de file of het te krappe k*tkruispunt bij mij om de hoek.

Als ik gas blijf geven is er niks aan de hand, en als ik de auto een halfuurtje af laat koelen kan ik ook weer probleemloos rijden.
De benzinefontein in de carburateur zoals in het filmpje van een paar maanden terug bleef deze keer uit. Kennelijk zit er toch nog ergens iets verkeerd. Ik verdenk toch het horizontaal liggende benzinefilter, omdat deze tot maximaal de helft gevuld raakt en dus steeds een grote luchtbel bevat. Wie denkt er mee?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174436Bericht deutz »

Dan eens zonder filter rijden, maar dat filter is nooit helemaal gevuld!
Je zou eens een expansie vaatje er tussen kunnen maken, mooi op de plaats van de benzine filter.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174440Bericht JelleP »

En het filter verticaal plaatsen, direct boven de pomp? Zou dat helpen? Zo zit het op m'n Fiat 500 ook..
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174441Bericht deutz »

Dat maakt niks uit.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 174477Bericht Bertje »

Hmmm, filter vertikaal plaatsen vind ik nog niet zo'n gek idee... Heb je zo gedaan en kost je alleen een stukje benzineslang, dus het proberen waard. Als t werkt, werkt het (maar het neemt de onderliggende oorzaak niet weg, want dat filter hoort horizontaal bij de R4).

Wat voor filter gebruik je eigenlijk? Ik kocht er ooit eentje waar op de verpakking stond dat ie geschikt is voor 1400 motoren. Dus misschien verschillen ze wat betreft restrictie.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie