Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 158976Bericht JelleP »

Daar ben ik weer 8)

Net wilde mijn Viertje na een week te hebben stilgestaan niet starten, en het leek mij een verstokte benzinetoevoer. Toen ik de kap opendeed zag ik inderdaad dat de aansluiting van het benzinefilter op de leiding naar de carburateur enigszins lekte. Na het losdraaien van het stelschroefje en de slang verder aangedrukt te hebben deed de boel het weer prima (wel eerst drooggemaakt :wink: ) maar ik weet niet of ik er nu mee durf te rijden. Is het een bekend probleem dat het op die plek soms doorlekt? Wat gebeurt er als de leiding losspringt tijdens het rijden?
Afbeelding

groeten Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 158977Bericht Rudolf2 »

Als die leiding tijdens het rijden losspringt, krijg je brand.
Maar als je hem nu iets verder erop hebt geschoven en extra aangedraaid, is er niks aan de hand.
Overigens zit het benzinefilter op een rare plek: normaal gesproken ligt het filter bovenop het motorblok, en is ook van een grotere maat. Deze maat heb ik er ook opliggen, en kan absoluut geen kwaad en werkt even goed als het andere type.
Bovenop het motorblok krijg je ook iets minder snel brand bij losschieten.

Rudolf
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 158979Bericht Tweety »

Ik heb er ook zo 1-tje, nu loopt daar bij mij zelden benzine doorheen, maar de kleur van die van jouw is wel een beetje aan de donkere kant,kan natuurlijk door de foto komen, maar voor die paar euro's kan het geen kwaad om 'm een keer te vervangen.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 158981Bericht Le Car »

Deze lijkt zeer oud. ff een nieuwe halen. type g12 van fram zo uit het hoofd.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 158986Bericht JelleP »

Zijn die plastic filtertjes wel geschikt voor deze locatie? (motorruimte). Ik heb liever iets van metaal o.i.d. als dat het brandgevaar verkleint. Of maakt dat helemaal niet uit? Op het Keverforum heb ik gelezen dat men ze meestal verplaatst naar de benzinetank, maar dat is natuurlijk wel een heel andere auto.

Als ik het filter van de leiding haal, is dan te voorkomen dat er benzine uit de leiding gutst?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 158988Bericht harbourseal »

Hoi Jelle,
Normaal gezien ligt het plastic filter bovenop het kleppendeksel net achter de waterpomp tussen de twee verwarmingsslangen in.
Bij jou ligt hij bijna bovenop het in-uitlaatspruitstuk. Niet helemaal de juiste plaats.
Als je hem bij de tank monteerd kan je hem niet zo makkelijk vervangen.

Misschien zou je eens kunnen kijken met een nieuwe brandstofslang of je hem weer bovenop het kleppendeksel kunt krijgen.

Bij het vervangen van het filter heb je altijd wel wat lekkage van benzine.
Als je dat niet doet met een brandende sigaret in je mond dan krijg je niet zomaar brand.

Benzine verdampt ook snel dus die lekkage zal ook niet lijden tot een oncontroleerbare ontbranding in je motorruimte.
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 158994Bericht jandoe1000 »

Je kunt je benzinefilter ook gewoon plaatsen voor de brandstofpomp. Je hebt dan een ononderbroken leiding die loopt van de pomp naar de carburateur. Als je die goed vastzet is de kans op lekkage of losspringen miniem.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 159001Bericht JelleP »

Dat was inderdaad mijn plan!! Ik dacht aan rechts tegen het zijpaneel, is dat een goede plek?

Wie zou er vriendelijk willen zijn om een fotootje te plaatsen van de loop van de benzineleiding in hun viertje? Liefst van verschillende auto's, zodat ik kan zien of er verschillen in zitten. Vanaf de plek waar de leiding de motorruimte binnenkomt tot aan de carburateur. Ik vind dat er bij mij teveel op het oog nutteloze verbindingen in de leiding zitten (waaronder een loshangend zigzaggend stukje metalen leiding) en ik heb geen flauw idee hoe oud de leidingen inmiddels zijn. Ik ben al teveel nare verrassingen qua achterstallig onderhoud tegengekomen. Ik wil zoals Bert zegt zo min mogelijk onderbrekingen hebben in de leiding.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 159003Bericht Tweety »

Als het nog origineel is tot aan de brandstofponp, dan zou dat een stalen leiding moeten zijn, met een klein stukje rubberslang voor het laatste bochtje. het voorste deel van die leidingliep door een rubber afscherming, die beschermde tegen steenslag, maar het corrosie proces versnelde. Een groot deel van die leiding ligt onder het vloeistof niveau van de tank (zeker bij een F6, maar bij een sedan ook wel hoor.) Ik kan er zelf niet zo goed bij in mijn bakkie, (ivm een tweede accu) dus ik heb mijn filter gewoon bovenop liggen, en daar is het ook bijna lekkage vrij te vervangen, alleen tijdens 't kleppenstellen liep er altijd wel wat uit, want de leiding moet los, en dan draai je aan de motor enzo. Afgelopen jaar heb ik bijna de gehele leidnignvervangen voor een koperen leiding.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 159008Bericht Willem de Zwijger »

Rudolf2 schreef:Als die leiding tijdens het rijden losspringt, krijg je brand.
Rudolf
Ik heb het eens gehad, het werd geen brand.
Ik kwam terug van een gitaar aankoop in Dordrecht. De benzinemeter stond ineens een stuk lager dan logisch. Even later rook ik benzine. Ik reed op de snelweg (A15) waar het krap was en dacht: ik rij even door tot het tankstation iets verderop (A27), maar dat bleek iets verder dan ik voor ogen had. De benzinemeter daalde gestaag, en op het laatste streepje rolde ik de parkeerplaats van McDonald's op. Trok de kap open, man zo mooi schoon was die motor nog nooit geweest. Aan de dynamo kant ...
's Nachts in bed kwamen de beelden van een rijdende fakkel ...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 159009Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou dat benzine filter niet in de aanvoerleiding naar de pomp zetten overigens want daarvoor moet je onder de auto om erbij te kunnen. Bij de GTL zit hij mooi bereikbaar op het kleppendeksel, mooi laten zitten daar, klemmetjes goed vastdraaien (daar had ik wat te licht over gedacht...)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 159011Bericht JelleP »

Willem de Zwijger schreef:Ik zou dat benzine filter niet in de aanvoerleiding naar de pomp zetten overigens want daarvoor moet je onder de auto om erbij te kunnen.
Nou... Dat zal toch wel meevallen? (sip)
Ik heb even wat foto's gemaakt om mijn plan te verduidelijken.

Begin brandstofleiding in motorruimte tot aan de pomp:
Afbeelding

Van pomp tot aan filter, is het bochtige stuk buis origineel, of lapwerk van de vorige eigenaar?
Afbeelding
Afbeelding
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 159013Bericht R4F6GTX Automaat »

1. Dat bochtje voor de pomp zou wel een filter kunnen, mits je een filtertje hebt die ook die vorm heeft, dus die bocht. Die zou je wel wat langer kunnen maken maar dat is toch niet de bedoeling want het aanzuigmechanisme in de pomp moet zo soepel mogelijk gebeuren, due niet allerlei bochten en dingen zoals filters...
2. Dat bochtig buisje is wel origineel, dus geen lapwerk, maar het zit wel op de verkeerde plaats; dat hoort achter de dynamo (alternator) naast de bougie te lopen, met een klein stukje slang wat op het pompje zit en waardoor het geheel een stuk lager komt waardoor het filtertje wel op de normale plaats komt te zitten.
3. die klemmetjes zijn niet onnodig; alle leidingen die na de pomp komen zijn de zogenaamde hoge druk leidingen; de pomp geeft de benzine door die gebruikt wordt in de carburateur en als die effe genoeg heeft wordt de toevoer afgesloten door de vlotternaald maar de pomp weet dat niet dus die douwt gewoon de benzine door. Dan is het wel fijn om een klemmetje op de leiding te hebben want anders zou het wel eens kunnen gaan lekken, met alle gevolgen van dien... Vandaar dat er ook een klemmetje zit op het metalen pijpje dat op de pomp zit plus ook aan de andere kant...
Duidelijk? ik kan geen foto bijvoegen want ik heb die nu niet beschikbaar...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 159015Bericht harbourseal »

Hoi Jelle,

Als je het filter monteert op die plaats voor de pomp (het kan) loop je de kans dat hij zich door het trillen langzaam door je radiator slang heen vreet (wrijving) en zo een lekker hete radiator slang is ook niet zo fijn in combinatie met benzine.

Dat stukje ijzeren buis is origineel, maar niet meer helemaal op de plaats waar hij hoort te liggen.
Beetje langs het motorblok achter de bracket van je dynamo langs.
En dan komt het filter netjes uit bovenop het kleppendeksel zoals het ooit bedoelt was.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Aansluiting benzinefilter lekt, oorzaak?

Bericht: # 159016Bericht JelleP »

Bedankt allemaal voor de reacties! Uiteraard bedoelde ik niet dat de klemmetjes op de koppelingen onnodig zijn, maar er zaten naar mijn idee wat nutteloze appendages tussen dat ook gewoon ononderbroken slang had kunnen zijn.

De boel is een paar maanden terug allemaal los geweest om het motorblok te vervangen en ik kende toen de auto nog niet zo goed, dus ik weet niet meer hoe het er daarvoor uitzag.
Sowieso lijkt het mij verstandig om de leidingen gelijk maar te vervangen. Is er nog iets waar ik op moet letten bij het kopen van een metertje benzineleiding?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie