Luchtfilterhuis.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157437Bericht BVDP »

Even een vraag over mijn luchtfilterhuis.
Ik heb een 850cc motor met een zenith 32 IF carburateur op uit 86. Als ik met die specs een nieuwe luchtfilter bestel krijg ik steevast een verkeerde toe gestuurd. Niet echt bij stil gestaan maar ik begin me af te vragen of er op mijn wagen niet een verkeerd luchtfilterhuis zit omdat ik ook hetvolgende erbij combineer:
1) Ik heb in het verleden al verschillende puntjes gevonden die er op wijzen dat door een van de vorige eigenaars aan de wagen geprutst is. Een gerecupereerd luchtfilterhuis met bestaande filter erop zetten in plaats van een nieuwe filter te kopen zou me niets verbazen.
2) Ik heb vanin het begin last met mijn CO instelling. Die is niet goed te krijgen, zelfs niet met een nieuwe carburateur. Ik heb uiteindelijk de stat. sproeier vervangen door een kleiner exemplaar waardoor het binnen de perken bleef. Ik heb er in het verleden verschillende keren een afkeur voor gehad. Er hangt altijd roet aan het einde van mijn uitlaat.
Het filterhuis dat er nu op zit heeft op het deksel 'Filter nr 7700 721 302' of '502' staan en eronder 'Definition 7700 866 685'. De filter die er nu in zit is buitendiameter 205 en hoogte 55 mm. De filter die ik krijg toe gestuurd is altijd buitendiameter 210 en hoogte 60mm. Dat maakt 11% meer oppervlakte voor de laatste en zou dus effect kunnen hebben op mijn CO.
Iemand een idee wat er op hoort te zitten?


Afbeelding

Groet, Bart
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157438Bericht Mark4GTL »

Als je met de nummers die op je (goede) luchtfilter een nieuw filter besteld.
Krijg je dan de goede?

En al los met je filter naar de garage gegaan om daar een nieuwe te halen met de juiste maten? Artikelnrs komen niet altijd even goed overeen namelijk.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157439Bericht Hanz »

Van welk jaar is jouw auto en welk nummer heeft hij? Dan kan ik eens kijken in de onderdelenboeken wat erop hoort.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157440Bericht BVDP »

Als ik gewoon zorg dat het een filter buitendiameter 205 en hoogte 55 is die ik bestel past ie natuurlijk netjes in het filterhuis. Ik vermoed dat ik met de nummers die op het bestaande filterhuis staan wat bestel het wel zal passen. Alleen denk ik dat er niet het juiste filterhuis op mijn wagen zit en dat ik eigenlijk een groter filter moet hebben.
Mijn wagen is een R4 TL van 1986. De rest van de info zoek ik vanavond ff op.
lordje
Berichten: 675
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157441Bericht lordje »

Dat probleem heb ik ook gehad. Er is nu een MAN-filter met nr C2135/2 gemonteerd past perfect.Groet Lordje.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157443Bericht BVDP »

Nee past niet in mijn huidige filterhuis. Daar gaat de filter buitendiameter 205 en hoogte 55 slecht in. De MAN filter is hoger.
http://www.oscaro.es/filtro-de-aire-man ... 796387-8-p

nogmaals, Ik kan perfect een filter vinden die in het huidige filterhuis past. Ik wil enkel weten of dat filterhuis wel correct is en er geen groter op moet (met bijhorende grotere filter).

Bart
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157444Bericht Tweety »

Ah ik denk dat 't filterhuis wel OK zal zijn, luisterd niet zo heel nauw, en het kan ook gewoon 1 van de laatste zijn uit de fabriek en dan hebben ze wat opgemaakt wat er nog was, ziet er egenlijk uit als een filterhuis uit een Savanne ofzo, maar als je bij de brezan meekijkt op het computerscherm naar de mogelijkheden dan denk ik dat je de goeie er wel uit moet kunnen halen, kijk anders bij luchtfilter van een R5. MBT de CO waarde, vervang voor de keuring altijd de puntjes en/of monteer een velleman, goeie ontsteking scheeld een hele grote slok op een borrel.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157448Bericht BVDP »

Hanz schreef:Van welk jaar is jouw auto en welk nummer heeft hij? Dan kan ik eens kijken in de onderdelenboeken wat erop hoort.
Wagen is type 1123 uit 1986
motortype B1BD7/07
vervroegercurve R287 D83
carburateur is zenith 32 IF 7
motor en chassisnummer pm ik even.

Bart
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157452Bericht Hanz »

PR1104 heeft het volgende te melden:

dit zijn enkele van de tussen 1983 en 1993 gebruikte luchtfilterhuizen. De linker, nummer 1 op de bovenste plaat en (a) in de onderste, werd gebruikt voor de 800-motor die in de 1123 zat. Alle andere filterhuizen (hier niet getoond) zijn voor andere modellen:
Afbeelding
hier zie je welke Renault nummers werden gebruikt voor filter 3 van huis nummer 1: (B) en (C)
Afbeelding
Uit het onderhoudsboekje maak ik verder op dat jouw auto inderdaad een Zenith 32 IF had (itt de GTL, die een 28 IF had)
De door jou genoemde onderdeelnummers vind ik niet terug in de onderdelenboeken 1976-1982 en 1983-1993
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157454Bericht BVDP »

Hanz,

Dat is interessante info. De linkse filter is totaal wat anders dan op mijn wagen zit. Die heeft een deksel dat op een soort kuipje past dat op zijn beurt vast zit op de carb. Hier zie ik het (omgekeerde) kuipje dat op het deksel gaat dat op zijn beurt op de carb zit.
Zou dus kunnen dat ik het bij het rechte eind heb. Iemand hier met een zelfde motor setup en bouwjaar die dat kan bevestigen?

Bart
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157456Bericht Okido »

Beste Bart,

Ik hoop dat je het juiste filter vindt dat bij de auto hoort. Ik heb alleen m'n twijfels of het wat gaat opleveren voor je CO-afstelling. Ik heb gereden met een 1400 cc motor met een vergelijkbaar luchtfilterhuis als jij. Afwisselend met dikke een dunne filters. Het CO voor de APK was altijd goed. Je zou het CO eens kunnen testen zonder luchtfilter.

Succes, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
jandoe1000
Berichten: 1678
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157461Bericht jandoe1000 »

Dit is een foto van het luchtfilter van mijn (inmiddels verkochte) R1123 uit 1986:
Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157475Bericht BVDP »

jandoe1000 schreef:Dit is een foto van het luchtfilter van mijn (inmiddels verkochte) R1123 uit 1986:
Afbeelding
Lijkt wel heel erg op mijn luchtfilterhuis. Toch origineel dan ondanks wat het onderdelenboek aangeeft?

Bart
Gebruikersavatar
BobvH
Berichten: 13
Lid geworden op: di mar 03, 2015 12:26 am

Re: Luchtfilterhuis.

Bericht: # 157480Bericht BobvH »

Ik heb 2 R4 F4 850cc. met het zelfde filterhuis en de zenith 32 IF7 carburateur ,de eerste is van 1985 en de 2e van 1986 en ze lopen beiden prima. Ik ontdekte wel dat bij een van de R4 de rubber ring in de luchtfilter deksel helemaal verteerd was zodat er lucht buiten het filter om in de carburateur kwam. Met silliconen rubber kit heb ik de ring vervangen en ook nog een rubber ring onder de afsluitmoer in het midden van de deksel geplaatst.
Groet,
Bob
Plaats reactie