Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157341Bericht Bertje »

Iemand ervaring met bovenstaande carburateur? Mijn GTL (1400cc motor) rijdt daar uitstekend mee, maar ik vind dat ie moeizaam start, ik krijg maar moeilijk de juiste stand van de choke gevonden. De motor begint een paar tellen na t starten te bokken, maar met minder choke slaat ie juist weer af. Ik dacht dat de balans tussen chokeklep en gasklep niet goed was, maar hiertussen zit een vast armpje, dus niet af te stellen. Zie ik iets over het hoofd?

Het is geen heel groot probleem, maar mijn F4 loopt wel binnen een paar tellen na het starten als een klokje, vind het een beetje lullig dat dat bij de GTL niet zo is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157342Bericht RVIER »

mogelijk positieve gasklepopening niet goed? vermoedelijk te groot
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157347Bericht Bertje »

Zou kunnen want dat zegt me niks. Is dat hoe ver de gasklep open staat als er geen spanning op de gaskabel staat? Heb ik jou daar ooit iets over horen zeggen mbt een boortje van 1 mm of zo om dit na te meten?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157351Bericht Okido »

Je zou ook een andere verdelerkap kunnen proberen. Met dit weer heb je bijna geen choke nodig.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157352Bericht Bertje »

Denk niet dat het daaraan ligt, Ido. Contacten daarin zijn goed in orde, bovendien heeft de wagen nieuwe bougiekabels en nieuwe bougies, zie viewtopic.php?f=18&t=15340&start=240" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik wacht gewoon even Fons uitleg over de positieve gasklepopening af, of dit idd is hoe ver de gasklep open staat in ruststand.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157355Bericht Okido »

Het gaat daarin niet om de contacten Bert, maar om de vochtwerendheid. Ik heb de mijne ook moeten vervangen van de 123-ontsteking. Geeft als klacht dat je bijna niet weet hoe je de choke moet zetten. Eenmaal warm is er niks aan de hand. Ik heb er nu een hele oude ducelierkap op zitten. Misschien kan je wisselen met de F4.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157358Bericht Okido »

Bertje schreef:Ik wacht gewoon even Fons uitleg over de positieve gasklepopening af, of dit idd is hoe ver de gasklep open staat in ruststand.
Om een voorschot te nemen op Fons. Niet de gasklep in ruststand, maar de opening van de gasklep als de choke helemaal dicht staat (dus helemaal uitgetrokken is).

Ik heb zelf ook een 32 DIS, maar dan de turbo-uitvoering. Daarvan stond de positieve gasklepopening ook flink verkeerd. De stelschroef werkt anders dan bij de jouwe. Ik kan afstellen zonder de carburateur ervanaf te halen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157361Bericht RVIER »

ha Bertje,

uit welke auto kwam de motor ook al weer, zoekt makelijker in mijn geheime boek :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157366Bericht RVIER »

Ha Bertje.

volgens Renault = positieve gasklep opening met choke 0.95 mm
Je moet dus met de choke aan een ruimte van 0,95 mm meten tussen gasklep en carbhuis
Het gemakkelijkst is een boortje van 0.95 mm vinden of draad van 1 mm inrollen tot 0.95 mm

Je kunt ook kijken of het uitdraaien van de gasklepschroef (die op het choke deel aanligt) met uitgetrokken choke effect heeft. Ik vermoed dat het effect van de choke toeneemt als de gasklep verder dicht staat.
Met de choke uitgeschakeld is de gasklepopening 0 mm. Immers de stationaire lucht/mengsel gaat dan via de omloop.

Laat maar weten of het werkt

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157367Bericht Bertje »

@Ido: dank voor het meedenken wat betreft het wisselen van de verdelerkap, maar ik ga eerst eens zien of de afstelling die Fons aanbeveelt eigenlijk wel (ongeveer) goed staat. Kwestie van de choke uittrekken en de carb in kijken, toch?

@Fons: volgens mij is het een R5 carb, vandaar dat ik ook het kennummer 678 erbij had vermeld, ik heb van jou geleerd dat dit getal de sproeierbezetting codeert en daarmee een onmisbare toevoeging is voor correct identificatie ;-)

Dit is wat ik erover terugvond in mijn eigen restauratietopic:

"Het is een Solex 32 DIS REN 678, als ik deze terugzoek dan kom ik op de R1222 uit, da's een 1.0 l R5."

Dit heb ik denk ik uit de pdf van jouw geheime boek ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157369Bericht RVIER »

@ Bertje

dan heb je ook op pagina 50 de gasklepopening gevonden :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157377Bericht Bertje »

Nee, dat niet. Het is een pdf waar een hele rits carburateurs in staan die door Renault zijn gebruikt, inclusief de sproeierbezettingen die bij de verschillende kennummers horen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Solex 32 DIS Ren 678: choke afstelling

Bericht: # 157398Bericht Bertje »

Probleem opgelost! Fons had gelijk, het was de positieve gasklepopening. Die stond te krap, mogelijk omdat deze carburateur eigenlijk van een motor met minder cc afkomstig is? De auto start nu veel mooier.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie