waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect?

Bericht: # 157273Bericht Hanz »

Heren van het technisch vernuft,

Voor de apk van mijn tl slagen we er niet in het co af te stellen.

Wat betekent het als het in- of uitdraaien van de luchtschroef geen enkel effect heeft?

- de ontsteking staat op tijd
- kabels, condensator, puntjes, rotor, verdeelkap allemaal goed
- ploffen in de uitlaat (te rijk mengsel dus?)
- stationair toerental OK
- carburateur Zenit 28IF
- verdeler FEMSA
- er lijkt geen valse lucht gezogen te worden
Laatst gewijzigd door Hanz op za jun 06, 2015 7:13 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect

Bericht: # 157276Bericht dick holtrop »

door het openen van de mengsel schroef komt er extra lucht bij het mengsel, normaal toert de motor op omdat het mengsel armer wordt. schijnbaar komt er in jouw geval al genoeg lucht ergens anders vandaan!

valse lucht is de voet van de carburateur nog vlak?

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect

Bericht: # 157277Bericht Hanz »

Tsja, dacht ik eerst ook aan maar het ploffen in de uitlaat duidt eerder op een rijk mengsel toch?
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect

Bericht: # 157278Bericht Tweety »

dick holtrop schreef:door het openen van de mengsel schroef komt er extra lucht bij het mengsel,
Sinds wanneer is dat ? bij mij komt er extra benzine in het mengsel door het openen van de mengsel schroef (als ik dat in de tank doe dan) Ploffen in de motor kan van een te arm mengsel zijn, het kanaaltje naar de mengsel schroef kan verstopt zitten, is makkelijk te testen, draai de mengsel schroef er helemaal uit, en als je dan de startmotor een paar slagen laat draaien moet er benzine uit het gaatje komen (wel voorzichtig bij het er weer indraaien, als dat naaldje krom is heb je een probleempje) Het verticale kanaaltje is wel door te prikken,, maar dan moet de carburateur wel uit me kaar). Andere mogelijkheid is een niet werkende vacuumvervroeger ( door een lek membraam dat dan ook nog 's valse lucht zuigt) , makkelijkst te testen door het slangetje aan de carburateur zijde los te halen met de verdeelkap en kapje tussen rotor en de rest van de onsteking te verwijderen en aan het slangetje te zuigen, dan moet het puntje verschuiven. Dit is het meest waarschijnlijk (zo'n kanaaltje gaat niet zo maar verstopt zitten.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect

Bericht: # 157281Bericht Hanz »

Ik dacht dat de hoeveelheid brandstof wordt geregeld door de gaskabel in combinatie met de stationairschroef, en dat je dan met de luchtschroef, ook wel mengselschroef genaamd, bepaalt hoeveel lucht er bij de brandstof komt.

De vervroeging is trouwens in orde.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect

Bericht: # 157282Bericht Tweety »

Dan zal je kanaaltje wel verstopt zitten, de hoeveelheid lucht die door de mengselschroef zou worden toegevoegd heeft echt geen invloed op het mengsel, de kleine druppeltjes brandstof die eruit (horen te) komen wel,Gasklep beinvloed de hoeveelheid lucht die langs de sproeiers wordt gevoerd, door de grote van deze wordt de standaard hoeveelheid benzine geregeld, en daarna wordt verder afgeregeld dmv de mengselschroef, ('t is een soort kraantje) doordat de hoeveelheid lucht geen invoed heeft op de hoeveelheid extra benzine, zal deze vooral het mengsel in de lagere toeren verijken. Draai de mengselchoef er maar 's uit ! dat je de motor moet starten om er benzine uit te laten komen is nietnoodzakelijk trouwens (geloof ik..)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect

Bericht: # 157294Bericht Hanz »

dus... voor mijn beter begrip, het verstopje kanaaltje is dat wat ik hieronder heb gemarkeerd? Je ziet hem door het onderste deel van de carb lopen, maar waar gaat het verder heen? Waar komt de lucht vandaan die er doorheen moet lopen, voor die in het kanaaltje terecht komt?
Afbeelding
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect

Bericht: # 157300Bericht Tweety »

Nog 1 keer dan, ff voor de duidelijkheid, als je de mengselschroef verder uitdraait krijg je een rijker mengsel. Het kanaaltje waar je de bovenzijde aanwijst, wordt halverwege de weg naar beneden volgens mij in verbinding met een bezineleiding gebracht maar alle interne kanaaltjes van zo'n carburateur is mij ook een raadsel. (waar zuigt bv de de vacuumvervroeger z'n lucht vandaan ?) als ik de mengselschroef verwijder, m'n vinger op de binnenzijde leg en een andere op de bovenkant van het kanaaltje en dan op de schoefingang blaas, komt er ergens anders ook nog lucht uit (ik vermoed bij de staionairsproeier/kanaal) maar stap er nu vanaf dat 't een luchtschroef is, d'r hoor benzine uit te komen..
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect

Bericht: # 157303Bericht Tweety »

Waarom ga je eigenlijk niet gewoon op zoek naar een andere carburateur, zo'n zenith 28 is makkelijk aan te komen, ze hebben alleen as euvel dat soms de kanaaltjes wat verstop gaan zitten en dat ze langs het as-jes wat valse lucht gaan trekken (waardoor het stationair toerental niet omlaag komt...)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect

Bericht: # 157310Bericht Hanz »

Tweety schreef:Waarom ga je eigenlijk niet gewoon op zoek naar een andere carburateur
Tsja, als het ding niet stuk is, waarom zou je dan een andere zoeken. Ik begijp liever waardoor het ding het niet doet. Morgen dus even het ding losschroeven en kijken of ik het kanaal kan ontstoppen. Tenslotte rij ik er al 15 jaar zonder problemen mee.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect

Bericht: # 157363Bericht Hanz »

bizar.... er bleek een sproeier te ontbreken....
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect

Bericht: # 157371Bericht RVIER »

Waarom ga je eigenlijk niet gewoon op zoek naar een andere carburateur, zo'n zenith 28 is makkelijk aan te komen, ze hebben alleen as euvel dat soms de kanaaltjes wat verstop gaan zitten en dat ze langs het as-jes wat valse lucht gaan trekken (waardoor het stationair toerental niet omlaag komt...)
@ tweety,
ik denk dat de meeste problemen met carburateurs en stationair lopen te maken hebben dat mensen niet begrijpen dat er een subtiele samenhang bestaat tussen de gasklepopening en de mengselschroef, die je alleen door de methode bij afstellen bij 1100 toeren (zoals al vaker beschreven) kunt uitvoeren.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: waarom heeft het stellen van de luchtschroef geen effect

Bericht: # 157372Bericht Tweety »

Dat zou kunnen, ik heb eigenlijk meer problemen gehad met valse lucht langs het asje, en 1-tje waarvan het buisje naar de stationair sproeier was dichtgeknepen, maar ja ik rij bijna altijd op gas, dus gebruik vooral de gasklep :D
Plaats reactie