Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156347Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Ik heb vandaag een aantal Zenith 28IF carburateurs van verschillende jaartallen en types R4 verkoopklaar gemaakt.
Dat wil zeggen, uit elkaar gehaald, intern gereinigd en doorgeblazen en sproeiers en vlotternaald gereinigd in een untrasonoorbad.
Maar het is werkelijk verbazingwekkend wat je dan aan sproeierbezettingen in een Zenith 28IF kunt tegenkomen.

Voor de stationaire sproeier (die je meteen in het midden ziet als je het deksel verwijdert) ben ik 3 coderingen tegen gekomen, 35 40 en 45

Voor de hoofdsproeier (dat ding onder in de vlotterkamer) kom je nog meer varianten tegen; 88 90 91 91A 91B en 94

Dit getal staat dan voor de diameter van de doorlaat, bijv. 94 is 0,94 mm
Maar wat is nu het verschil tussen een codering 91, 91A of 91B?

Weet iemand dat?

Vaak hoor je dat iemand de hoofdsproeier opboort tot 1 mm, omdat de auto in de praktijk net iets te chokegevoelig is.
Maar dat is dan weer net te veel, naar ik heb begrepen.
Ik heb in ieder geval genoeg keuzemogelijkheden om in de praktijk in de 4 GTL van mijn vrouw te testen, alleen wanneer………..

En ik vrees dat een optimale combinatie voor onze 4 GTL (1985, 1108 cc Zenith 28 IF met aansluiting voor vacuümvervroeger) niet automatisch ook optimaal is voor elke andere 4 GTL.
Want er zijn niet voor niets zo veel varianten gebruikt.

Maar wat is nu optimaal in rijgedrag en verbruik dat is een vraag die me wel bezig houdt.

Groet
Harry
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156361Bericht Rudolf2 »

Hans Vooijs noemde 0,98 als ideaal bij 1108 cc, ik heb zelf ongeveer 0,99 en vind dat prima. De oude 0,94 sproeier een beetje opgeruimd met een rondvijltje van 1 mm. Niet helemaal doorduwen en niet al te lang...

Rudolf
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156362Bericht Voormalig Steunpunt NO »

En hoe pakt het brandstofverbruik nu uit?
Heb je verschil gemerkt?
Grotere sproeierdoorlaat leidt in de praktijk niet per definitie ook tot een hoger brandstofverbruik, heb ik wel eens gelezen, omdat de motor een optimalere verbranding schijnt te krijgen......

Harry
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156363Bericht jeffr4 »

Ikzelf denk dat de R4, veel zuiniger gaat rijden, betere optimale verbranding met de huidige brandstof en de R4 waar het is toegepast( want ja, die van mij heeft injectie), rijdt nu bijna 1 op 20 !!!!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156364Bericht Tweety »

Ja zo'n injectie lijkt mij ook wel wat, hoewel op gas denk ik dat ik met een echte electronische ontsteking (met pingel sensor) al een heel eind kom, kan ik ook een stuk makkelijker over schakelen...
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156366Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Ik had gehoopt op concrete antwoorden wat betreft de sproeierbezettingen in een Zenith 28IF maar we dwalen al weer af naar injectie en LPG.
Jammer, Rudolf in ieder geval bedankt voor je nuttige info.

groet
Harry
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156367Bericht jeffr4 »

Pfff,....... de opmerking van mij, dat het uiteraard niet om mijn eigen R4 met injectie ging, was juist bedoelt om dwaling te voorkomen ( anders krijg je daar weer reacties op) en de door mij gegeven reactie een antwoord is op je vraag, dat grotere sproeieropening geen hoger verbruik hoeft te zijn.....en dus zelfs zuiniger.
Wat dan exact de sproeierbezetting moet zijn.is proefondervindelijk vast te stellen met een paar goedkope Dellorte sproeiertjes van verschillende ( grotere) opening en controle van de bougies ( kleur enz).

Ik hoop, dat Rudolf deze ervaring deelt, qua gebruik en rijeigenschappen..? :D

Zal effe nakijken wat voor sproeierbezetting Gertjan nu heeft....
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156368Bericht Rudi »

Volgens mij had Hans het over de 956cc uit de GTL van zijn vrouw en niet de 1108cc, ik heb dat topic nauwlettend gevolgd, maar wie ik ook vroeg of dat nut had, reageerde stellend dat dat niet de oplossing was.
Ik rijdt al tijden 1:12 met een pittig rijgedrag en tussen de 75 en 90 kmh een stotterende motor.
Ik wil van dat euvel af en hoop ooit de sproeier aan te durven passen.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156369Bericht jeffr4 »

Dat lijkt mij niet zo relevant,956 of 1108, maar wordt wel tijd, gezien het verbruik en de stotterende motor,
want dat kan toch veel beter! Toch maar en keer langs komen in Rosmalen ,Rudi. :D
Welk type Zenith 28 IF heb je trouwens? .....
Ik ga er dan wel van uit dat je ontsteking,bougies, pakkingen ( carb!) enz wel goed zijn en CO waarde ook..
Trouwens stationairsproeier hoeft niet zozeer verandert te worden.....ligt er dus aan.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156370Bericht Rudi »

Robert heeft alles gechecked en afgesteld.
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156371Bericht G12 »

niet een r4 maar toch, mijn 1985 espace stotterde ook altijd, grotere hoofdsproeier erin(10% groter) en alle gestotter is voorbij en na afstellen rijd hij echt zuiniger, dit moet dan voor elke motor een richtlijn zijn. Ik heb het topic van Hans ook gevolgd en dit nagevraagd bij mensen uit de racerij en die beamen alles wat betreft de benzine van nu en het gevolg daarvan met de sproeier bezetting.
4 GTL 1992, 5 L 1984
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156373Bericht harbourseal »

Rudi schreef:Robert heeft alles gechecked en afgesteld.
Ho even Rudi, Ik heb 1,5 jaar geleden je puntjes vervangen en op tijd gezet, de carburateur moet nog steeds gebeuren. Maar je hebt nooit tijd om even langs te komen in de loods. Ik begrijp dat ook omdat je ZZPer bent.

Kleppen stellen kan je ook nog doen en eens kijken of er niet ergens valse lucht naar binnen getrokken wordt.
Weer een setje nieuwe puntjes, condensator, rotor en rotorkap en nieuwe kabels zullen je ook wel wat helpen. Ik zou zeggen schaf het spul aan en kom langs. Je bent welkom.
Kunnen we meteen die sproeier eens doen. en het onderhoud wat je wagen hoog nodig heeft eens uitvoeren.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156379Bericht Rudolf2 »

Het vergroten van de sproeier heeft in ieder geval niet tot meerverbruik geleid, volgens mij is het fractioneel zuiniger. Maar er zijn veel meer factoren die daar invloed op hebben, en de hoofdsproeier is moeilijk als factor te isoleren.

Rudolf
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Sproeierbezetting Zenith 28IF carburateur

Bericht: # 156380Bericht Rudi »

@Robert, onderhoud is inderdaad noodzaak nu, maar de sproeier wil ik graag vergroten, ik hoopte op sleutelruimte (Goelette rijdend en de 4 in onderhoud)
Plaats reactie