Valse lucht?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Valse lucht?

Bericht: # 145929Bericht Thijsio »

Hallo sleutelaars,
Vandaag heb ik mijn startmotor vervangen omdat van de oude het startrelais vast zat. Omdat ik een vorige keer ongelooflijk heb staan 'schuifpuzzelen' om ze te wisselen, heb ik het spruitstuk losgehaald.
Na alles met nieuwe spruitstukpakking gemonteerd te hebben startte de motor weer zoals het hoort. Toen ik ermee ging rijden, viel ineens het vermogen en de toeren weg. Alleen met choke volledig uit kon ik op snelheid komen en blijven.
Dit doet mij -en jullie vast ook- denken aan valse lucht. Maar wat ik vreemd vind is dat hij zo netjes loopt als de motor zonder choke stationair loopt. Ik heb nog niet met wd40 gespoten want het werd al donker en heb morgen ook nog tijd.
Is het normaal dat de motor zo netjes stationair loopt?
Hoe vast mag ik de spruitstukmoeren aandraaien? In het sleutelboek vond ik hiervoor geen aanhaalmoment.

Alvast dank, heren en dames.
Groeten, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Valse lucht?

Bericht: # 145930Bericht Jerome »

Ik ben geen kenner, maar het weekend ook staan schuif puzzelen met de startmotor en om de klus te klaren alsnog het spruitstuk eraf gehaald. Dit alles onder deskundige leiding van alle aanwezigen op de sleuteldag in Son.
Ook ik heb het spruitstuk terug gezet met een nieuwe pakking. Het spruitstuk heb ik stevig vast gedraaid, van binnen naar buiten. Vooralsnog heb ik geen problemen met de motor.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Valse lucht?

Bericht: # 145931Bericht Tweety »

Eh als je de choke d'r bij moet zetten zou't valse lucht kunnen zijn, maar dan loopt ie stationair ook beroerd, meestal. Valse lucht is meestal een klein lek dat zich bij hogere toeren minder laat voelen. Spruitstuk moeren kunnen echt goed vast, meestal krijg ik ze niet vaster met een ringsleutel, en die 2 aan de onderkant met die imbus gaan ook vrij strak, wel aanhalen bij koude motor en na een paar weken nog 's nahalen kan geen kwaad, maar ik denk dat dat in dit geval niet 't probleem is, misschien verstopte hoofdsproeier oid.
Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

Re: Valse lucht?

Bericht: # 145932Bericht Solexdavid »

Ik zou ook denken aan een verstopte hoofdsproeier. Misschien een klein vuiltje in de carb gevallen met sleutelen.
Of de ontsteking staat te vroeg, maar daar heb je niet aan gezeten denk..

Wat doet de motor met een koude start?

Al mijn ervaringen met een lek spruitstuk zijn: moeilijk starten, niet stationair lopen en bokkend optrekken e.d. dus dat komt niet helemaal overeen idd..
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Valse lucht?

Bericht: # 145934Bericht harbourseal »

Als je spruitstuk eraf geweest is dan heb je ook de benzineleiding ontkoppeld redelijke kans dat er toen wat vuil in de carburateur gekomen is.

Ik gok ook op een vuiltje in een van de sproeiers.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Re: Valse lucht?

Bericht: # 145954Bericht Thijsio »

Jullie hadden gelijk. Na het doorblazen van het hoofdsproeiertje deed hij het weer naar behoren. Niks geen valse lucht...
Dank!
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Plaats reactie