Bertje schreef:@Ido: ben nog steeds wel benieuwd naar de nokkenasinfo!
Hoi Bert,
In de oude modellen had Renault specifieke nokkenassen voor bepaalde typen motoren. Bij voorbeeld de R4F6 nokkenas en eentje voor de 1000 cc. Later gingen ze over op 2 types. Een zuinige met een koppel bij lage toeren, die in de meeste 1100 motoren werden gebruikt en in de 1300 en 1400 automaat.
En een snellere met een maximaal koppel in het middengebied. Deze komt voor in de meeste 1400 cc motoren (Renault 9, 11, 18, Super 5) en in de latere 1000 cc (C1C) en de Twingo 1200 (C1G, C3G). Voor de oudjes is er slechts 1 snelle variant en dat is de R5 1300 TS motor. Die laatste is niet bepaald zuinig en vergt een snellere carburateur.
De R5 Alpine versie (niet de turbo) gaat nog veel verder met de openingstijden. Deze is echter onbruikbaar vanwege een andere klepvolgorde.
De mooiste voor een R4 1400 cc is diegene die voorkomt in sommige van de laatste versies R4 1000 cc of in de R5 1400 TX. Deze heeft een max koppel dat (afhankelijk van veel factoren) uit zal komen rond de 3000 toeren. Je hebt dan een hele soepele motor en toch voldoende vermogen tot circa 5000 toeren. Een snellere variant wordt al gauw lui onderin het toerenbereik.
Voor de liefhebber:
http://c.papy.free.fr/autotitre/origina ... _Cleon.pdf