Net een R4, Probleem met koeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145088Bericht Tweety »

RVIER schreef:Je verzint vervolgens ook nog dat de veer kan vervormen bij extreme temperaturen (welke dan? het wordt nooit warmer dan 106 graden want dat kookt de motor!) en dat dat vervolgens wel bij goedkope thermostaten zal gebeuren :-(
vr gr Fons
Oh ja nog even een kleine les natuurlkunde, bij een goed werkende waterpomo zal bij een dichte thermostaat de druk hoog genoeg zijn om een hoger kookpunt te bewerkstelligen....
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145090Bericht harbourseal »

Veervervorming lijkt mij idd wel een beetje broodje aap verhaal
Het lijkt mij sterk dat de druk in het systeem voordat de thermostaat opent erg veel hoger wordt dan 2 bar. In een laboratorium autoclaaf is de temperatuur 134 gr C bij een druk van 2 bar.
Het lijkt mij ook sterk dat roestvrij staal bij 134 gr C al gaat vervormen. dan moeten druk en temperatuur wel erg hoog oplopen.

Geen idee wat de maximale druk is die ons R4 koelsysteem aan kan.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145093Bericht RVIER »

@ Tweety, Harbourseal

In de vraagbaak 1969-1979 lees ik dat :
- de openingsdruk van het exansievat 0,63 +- 10% bar is.
- het lampje van de max temperatuur gaat aan bij 112 +- 3 graden.

Als Tweety 120 graden Celsius wil meten aan de koelvloeistof kan dat alleen bij een overdruk van druk van 1 bar. Zelf met een goed werkende waterpomp krijg je maar een kleine een drukverhoging van o,1-o,2 bar

Gezien de eerder genoemde openingsdruk van het expansievat spuit de vloeistof er na .63 bar al uit.

Overigens is het koelwater nooit warmer dan het blok zelf . immers het water koelt het blok.

Tweety misschien moet je toch maar eens je temperatuurmeter ijken. :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145100Bericht Tweety »

Beste heren, dat het temperatuur metertje niet geijkt is lijkt mij duidelijk, dat 120 graden zwaar overdreven is is zeer waarschijnlijk, dat 't blok niet overal even warm is lijkt mij ook meer dan logisch, een gietijzerblok (toch) met een aluminium kop, en stalen cylinderbussen. het roodlamp sensortje zit op de buitenzijde van de kop, die als ik me nietr vergis zelf wel eens krom trekt maar ok. mijn temperatuurmeter geeft bij open thermostaat bij ongeveer 108graden een soort van kook symptoom... de temperatuur loopt niet direct meer op, maar bij zal bij draaiende motor ook niet meer afnemen (d'r onstaan bellen waardoor de druk oploopt en de circulatie afneemt.) eerder werd 106 genoemt, of daar de extra kookpunbt verhoging van koelvloeistof ipv water bij zit weet ik niet, maar ik neem aan dat de verhoging van het drukvat er wel bij zit. als de motor oververhit raakt omdat de thermostaat niet opent (na het starten en het opwarmen van de motor) spuit het niet uit het drukvat (hoewel als je gewoon doorijdt misschien nog wel... :D ) maar het vloeistof niveau van het drukvat stijgt bij mij dan wel tot dicht bij de rand, de bovenslang wordt enigzins vacuum gezogen, en ergens zal dus nog wel een luchtbel zitten die onstaat op het heetste punt(en) van het blok, grofweg waar de cylinderbussen bij de kop komen. de koelvloeistof komt niet in z'n geheel tot een rollende kook (want de druk loopt op) maar d'r wordt wel vloeistof tegen de druk van de waterpomp heen gedrukt. dat de vloeistof locaal opwarmt lijkt mij duidelijk het gaat niet koken in het drukvat, sterker nog de ventilator slaat niet eens aan want de radiateur blijft koud. waarom dit gebeurd vooral als het koud is buiten .. tja ik trek de slangklemmen net als denk ik ieder ander aan totdat er geen vloeistof lekt, maar waarschijnlijk wordt er een kleine hoeveel lucht de bovenslang in gezogen als de buiten temperatuur er laag is, en als je dan met draaiende motor je ramen gaat krabben dan is het mij in ieder geval meer dan eens gebeurd dat de bij het wegrijden de temperatuur ineens heel erg snel oploopt (ook wel eens na het monteren van de thermostaat trouwens...)
De veer is volgens mij niet van roestvrijstaal... maar verandering van de drukkracht van de veer lijkt mij de meest logische verklaring voor een te vroeg openende thermostaat, maar ik sta open voor suggesties. Dat thermostaten zomaar vanzelf ineens maar stuk gaan lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk maar mensen die deze theorie aanhangen zijn daar vrij in wat mij betreft (d'r zijn ook mensen die beweren dat ''t gods wil is 8) )uit mijn ervaring blijkt een relatie tussen slecht functionerende thermostaat en oververhitting waarbij oververhitting eerst een andere oorzaak had dan de thermostaat (vermoedelijk, 't kan natuurljk dat de draadbreuk naar de ventilator synchroon onstaan is met de thermostaat die het niet deed...) ik zou de heren die der werking van deze wasthermostaat graag vragen, wat er nu precies kapot aan gaat en waardoor.... op het prijs/kwaliteit verhaal hoef ik volgens mij niet echt in te gaan. (blunt)
Plaats reactie