radiateur en waterpomp

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

radiateur en waterpomp

Bericht: # 175896Bericht MartinEnRuth »

Hi,

Ik zoek online naar een geschikte waterpomp en radiateur voor mijn '88 TL Savane (956cc). Ik kom erg goedkope materialen tegen en ben benieuwd of er binnen de club ervaringen zijn met deze spullen? Het gaat om deze waterpomp (shorturl.at/eflr0) en om deze radiateur (shorturl.at/nEFJT). Scheelt best wel wat met hetgeen renault4onderdelen vraagt voor dezelfde onderdelen. Of zie ik iets over het hoofd?

Benieuwd naar de reacties!
Laatst gewijzigd door MartinEnRuth op wo jul 01, 2020 10:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: radiateur en waterpomp

Bericht: # 175915Bericht MartinEnRuth »

Ik zie nu dat de linkjes het niet doen...
Heb inmiddels bestelling bij autodoc gedaan (zie screenshots). Ik laat nog wel weten hoe het mij bevalt.
Afbeelding

Afbeelding
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: radiateur en waterpomp

Bericht: # 175916Bericht Bertje »

Met SKF kun je niet verkeerd zitten denk ik, die radiateur moet je even afwachten. Ben benieuwd of die dop wel bijbehorend is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: radiateur en waterpomp

Bericht: # 176058Bericht MartinEnRuth »

Waterpomp en radiateur zijn perfect! De dop was verkeerd, maar past wel op het expansievat. Die heb ik dus op reserve.

Oude waterpomp was vanbinnen mooi roestbruin..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: radiateur en waterpomp

Bericht: # 176059Bericht Bertje »

Niet lullig bedoeld, maar hoe goed die onderdelen zijn moet je nog maar afwachten. Ze glimmen inderdaad mooi, maar over een paar jaar/ na flink wat km weet je pas of ze kwalitatief goed zijn.

Aan die waterpomp zie ik niet direct defecten. Die drab/roestkleur geeft wel aan dat het hoog tijd is je koelsysteem eens te spoelen; de koelkanalen in de cilinderkop zullen ook deels dichtgeslibt zijn.

Wat was uberhaupt je reden om pomp en radiateur te vervangen? Warmteproblemen? Gezien de hoeveelheid drab verbaast me dat niet, en de smurrie die nog in je blok zit zal nu ook (deels) neerslaan in je nieuwe pomp en radiateur.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: radiateur en waterpomp

Bericht: # 176062Bericht JoReno »

Deze smurrie wordt dus bedoeld. Als je dit niet verwijdert, heeft het plaatsen van een nieuwe waterpomp relatief weinig zin. Na het schoonmaken van én het blok én de waterpomp, zet ik die laatste weer gewoon terug.

Afbeelding


Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: radiateur en waterpomp

Bericht: # 176065Bericht MartinEnRuth »

Uiteraard blokje gespoeld. En nu ik m er toch uit had, leek het mij geinig gelijk alles ff te vervangen: slangen, expansie, radiateur, thermostaat, vloeistof. De kosten zijn het niet en qua materiaal vast niet rotter dan 30 jaar geleden..
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: radiateur en waterpomp

Bericht: # 176066Bericht JoReno »

Op zich niet onverstandig om het zo aan te pakken. Ik begrijp dat je een positieve ervaring had met de leverancier van de radiateur en de waterpomp ? Ik ben zelf (ook) bezig met de restauratie van een 4TL Savane, en heb o.a. een nieuwe radiateur nodig. Bij voorkeur géén plastic exemplaar uit het verre oosten. Leverancier is aan te bevelen ? Ik heb er recent SKF-achterwiellagers voor mijn 4F4 gekocht, en die levering verliep perfect, voor een relatief laag bedrag in vergelijking met ander leveranciers.
Foto´s van die smurrie zijn overigens foto´s van een 845 Billancourt-blokje dat wij in onze hobbyschuur gereviseerd hebben en dat ik straks in een kistje bewaar voor........je weet maar nooit :D
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: radiateur en waterpomp

Bericht: # 176068Bericht Bertje »

Heb je de originele waterpomp nog liggen, MartinEnRuth? Als ie anders weg gaat neem ik hem graag over.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: radiateur en waterpomp

Bericht: # 176179Bericht MartinEnRuth »

De oude waterpomp verfraaid de muur van mijn garage. Vind ik leuk.
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: radiateur en waterpomp

Bericht: # 176185Bericht Bertje »

Ok goed, dan heeft-ie ook een functie. Zolang hij maar niet bij het vuilnis gaat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie