Pagina 1 van 1

nieuw probleem

Geplaatst: di dec 24, 2019 10:57 am
door R4F6GTX Automaat
iets raars. mijn koelsysteem lijkt goed te werken maar mijn kachel wil geen warme lucht geven. gewoonlijk werkt de kachel maar mondjes maat, de vorst is er af maar echt warm wordt het nooit. mede daarom rij ik niet ver maar soms moet ik toch rijden en dan is de radiator enzo wel op temperatuur. van de week moest ik naar omgeving Nijmegen,een langer stuk dan normaal maar toe ik daar aankwam even onder de klep gekeken om de olie peil te kijken. (niet alleen daarvoor maar de persoon daar wou effe kijken naar de motor, hoe die zit ingebouwd en zo)('t is een R19 motor) daar merkte ik op dat het water expansievaatje erg vol was maar het was gewoon koud water,terwijl ik net zo'n 80 km gereden heb. de vorige keer had ik gezien dat het koelwater niveau wat aan de lage kant was dus ik had m misschien te vol gemaakt. Niet ontlucht want ik wilde het alleen maar optoppen want ik had er verder niks aan gedaan. ik wilde de boel weer ontluchten en zo om te kijken of het peil zou zakken dus ik draaide het slangetje voor de ontluchting open maar de kwam niks. helemaal niks. even de dop weer op het expansievaatje en wat met het kraantje open op de dikke radiateur slang geknepen maar er gebeurde niks. wel wat geborrel hoorde ik in het expansievat maar er kwam nergens water uit. de radiateur was wel gewoon warm en het water voelde ook warm maar het expansie vaatje water was gewoon koud. ik ga er dalijk maar effe een luchtslang op zetten en kijken wat er gebeurd. slangen en radiator en zo voelen lekker warm aan dus de boel zit wel redelijk normaal denk ik...

Re: nieuw probleem

Geplaatst: di dec 24, 2019 12:40 pm
door 84-ML-48
Maar es beginnen met controle van je thermostaat, en daarna beide kachelslangen van je waterpomp losnemen, dan dé tuinslang erop om de kachel door te spoelen en doorblazen met perslucht.

Re: nieuw probleem

Geplaatst: do dec 26, 2019 12:58 am
door marcGTL.BE
Ontluchten doe je best met draaiende motor. Als ik uw verhaal lees merk ik eerder dat de motor stil stond omdat je luistert naar het geborrel in het vatje, het zou gek zijn als dit het geluid van de motor overstemd. Water in expansievat circuleert niet en zal altijd koud zijn. Dus eerst goed ontluchten met draaiende motor. Thermostaat staat enkel in het circuit van de koelradiator voorin en belemmerd nooit de circulatie van de kachel.Als thermostaat gewoon open blijft staan wordt het niet warm, kan je testen door koud te starten. als de tubes van de verwarming als van de koeling gelijk warmen is de thermostaat defect. Enkel spoelen van de kachel met water zal niet helpen, als hij echt geen warmte geeft zullen de fijne kanaaltjes verstopt zijn.

Re: nieuw probleem

Geplaatst: do dec 26, 2019 10:05 am
door R4F6GTX Automaat
ik had dat inderdaad gedaan met stilstaande motor zo dat je het kon horen, nou maakt de motor niet zoveel lawaai zo dat je het ook kan horen als ie loopt, maar dan moet je er wel met je oren in de buurt zitten... ik heb er de thermostaat maar even uitgehaald om de boel schoon te krijgen. ik dacht het hele systeem door te spoelen met water om zo schoon te krijgen daar het water wat roestig is. aangezien mijn wagen op gas rijdt zitten de kachelslangen van de kachel op de verdamper aangesloten. daardoor weet ik dat de kachel niet alles krijgt maar zou toch wel komen. zo een van de kachelslangen los gemaakt en de andere kant open gelaten en zo de tuinslang in de loszittende slang gedaan en toen de kraan van de tuinslang maar open gezet en maar laten lopen. na een klein kwartiertje kwam er mooi helder water uit dus ik dacht dat het zo wel genoeg zou zijn. de boel weer afgekoppeld en het systeem met perslucht door geblazen om daarna weer de boek vol te gooien met koel water, daarna ontlucht etc. alles lijkt normaal, radiator komt mooi vol met warm water dus en de koelslangen etc worden ook mooi warm. de verdamper wordt ook warm. de kachel zelf wordt nauwelijks warm en het expansievaatje blijft koud...

Re: nieuw probleem

Geplaatst: za dec 28, 2019 12:46 am
door deutz
Inderdaad, kachel radiatortje verstopt! (uhh)

Re: nieuw probleem

Geplaatst: za dec 28, 2019 12:57 am
door R4F6GTX Automaat
hoe maak je dat schoon? ik heb dat recent proberen schoon te spoelen maar dat is dus niet gelukt.

Re: nieuw probleem

Geplaatst: za dec 28, 2019 1:50 am
door deutz
Op dezelfde manier als je het hele koelsysteem schoonmaakt: met soda opgelost in water en in het (lege) koelsysteem
doen, afvullen, ontluchten, warm rijden en alles weer aftappen.
Zal wel een hoop troep loskomen!

Re: nieuw probleem

Geplaatst: za dec 28, 2019 9:48 am
door R4F6GTX Automaat
zo is dat recent gebeurd, met soda erin en de hele dag rondgereden. en toen weer nieuwe koelwater erin en geen verschil... ander radiatortje erin gedaan, zag er prima uit, met soda in een pannetje gestopt en maar geprobeerd. zit er nu in maar hetzelfde, geen resultaat. er werd al gezegd dat er een muizennest in zou zitten, ook niets van gevonden...

Re: nieuw probleem

Geplaatst: za dec 28, 2019 10:22 am
door 84-ML-48
Draait het schoepenwiel van je waterpomp wel goed? Of hangt ie los?

Re: nieuw probleem

Geplaatst: za dec 28, 2019 1:47 pm
door deutz
Als het schoepenwiel niet goed zit loopt de motor heet.
Misschien zit je verdamper op de verkeerde kachel slang?
Kachel slangen niet dicht geslibd?
Ergens een knik in de kachel slang?

Re: nieuw probleem

Geplaatst: za dec 28, 2019 2:18 pm
door R4F6GTX Automaat
schoepen wiel ziet er prima uit. loopt gewoon, loopt nergens aan. blaast gewoon maar als ie in de wagen zit hoor je m gewoon maar doet niet veel dus ik gebruik m nauwelijks

Re: nieuw probleem

Geplaatst: vr feb 14, 2020 10:14 pm
door Tweety
misschien dat je thermostaat inderdaad stuk is, en niet goed meer afsluit. Je kan natuurlijk voor weinig een verse monteren.
Dat het drukvat niet warm wordt lijkt mij normaal, maar de kachel hoort gewoon warm te worden voordat de thermostaat open gaat. Belangrijkste is natuurlijk dat de verdamper niet bevriest, maar deze zou niet al te veel koeling geven.
Om de verwarming door te spoelen zou ik het dopje van de ontluchting er af halen, de bovenste radiator slangen los halen, duim in 1 kant en tuinslang in de andere kant, dan moet er wat uit de ontluchting komen. Zo niet, dan doorprikken.