Gebruik: thermocontact met 2 schakelmomenten
Geplaatst: wo aug 28, 2019 8:34 pm
Heren, Dames ook,
NB na het posten zie ik dat het schakelcontact van de R4 ook bij 95 graden zou sluiten. Moet de rest even nazoeken of er een thermoschakelaar beschikbaar is die veel lager dan 95 graden inslaat. Ik kom er nog op terug.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ik zie wat berichten voorbij komen over koeling en het plaatsen van extra ventilatoren en/of extra schakelaars om de bestaande ventilator in te schakelen.
Nu zie ik ook dat veel (modernere) auto's tegenwoordig thermocontacten met twee schakelcontacten hebben bij bv 95 en 102 graden (gebruikt bij Volkswagen). Onze R4 doet het met een schakelcontact bij 104 graden. Als we ervanuit gaan dat de motorthermostaat de motortemperatuur constant houdt en slechts water naar de radiateur laat stromen boven de 85 graden, kunnen we de temperatuur van de radiator eigenlijk onafhankelijk regelen.
Bij het gebruik van (pekel-) water ipv koelvloeistof zien we drukverhoging in het circuit, die vanaf 100 graden toeneemt totdat bij 104 graden de ventilator bijspringt. Het lijkt me danook mogelijk om bv reeds bij 95 graden de ventilator aan te laten gaan. Voordeel is dat de druk in het circuit vrijwel nul blijft.
Liefhebber van extra koeling kunnen dan het tweede contact bij 102 graden gebruiken voor een tweede ventilator.
Ik zal eens een 2 traps thermocontact monteren (gelijke schroefdraad als R4) en jullie het resultaat melden. Of zijn er reeds mensen die hiermee rondkoersen
vr gr Fons
(pekelwater als koelvloeistof (1 kg zout op het hele koelsysteem) voorkomt roest) kost niks en is goed tot ver onder nul)
NB na het posten zie ik dat het schakelcontact van de R4 ook bij 95 graden zou sluiten. Moet de rest even nazoeken of er een thermoschakelaar beschikbaar is die veel lager dan 95 graden inslaat. Ik kom er nog op terug.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ik zie wat berichten voorbij komen over koeling en het plaatsen van extra ventilatoren en/of extra schakelaars om de bestaande ventilator in te schakelen.
Nu zie ik ook dat veel (modernere) auto's tegenwoordig thermocontacten met twee schakelcontacten hebben bij bv 95 en 102 graden (gebruikt bij Volkswagen). Onze R4 doet het met een schakelcontact bij 104 graden. Als we ervanuit gaan dat de motorthermostaat de motortemperatuur constant houdt en slechts water naar de radiateur laat stromen boven de 85 graden, kunnen we de temperatuur van de radiator eigenlijk onafhankelijk regelen.
Bij het gebruik van (pekel-) water ipv koelvloeistof zien we drukverhoging in het circuit, die vanaf 100 graden toeneemt totdat bij 104 graden de ventilator bijspringt. Het lijkt me danook mogelijk om bv reeds bij 95 graden de ventilator aan te laten gaan. Voordeel is dat de druk in het circuit vrijwel nul blijft.
Liefhebber van extra koeling kunnen dan het tweede contact bij 102 graden gebruiken voor een tweede ventilator.
Ik zal eens een 2 traps thermocontact monteren (gelijke schroefdraad als R4) en jullie het resultaat melden. Of zijn er reeds mensen die hiermee rondkoersen
vr gr Fons
(pekelwater als koelvloeistof (1 kg zout op het hele koelsysteem) voorkomt roest) kost niks en is goed tot ver onder nul)