Pagina 1 van 1

Gebruik: thermocontact met 2 schakelmomenten

Geplaatst: wo aug 28, 2019 8:34 pm
door RVIER
Heren, Dames ook,

NB na het posten zie ik dat het schakelcontact van de R4 ook bij 95 graden zou sluiten. Moet de rest even nazoeken of er een thermoschakelaar beschikbaar is die veel lager dan 95 graden inslaat. Ik kom er nog op terug.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ik zie wat berichten voorbij komen over koeling en het plaatsen van extra ventilatoren en/of extra schakelaars om de bestaande ventilator in te schakelen.
Nu zie ik ook dat veel (modernere) auto's tegenwoordig thermocontacten met twee schakelcontacten hebben bij bv 95 en 102 graden (gebruikt bij Volkswagen). Onze R4 doet het met een schakelcontact bij 104 graden. Als we ervanuit gaan dat de motorthermostaat de motortemperatuur constant houdt en slechts water naar de radiateur laat stromen boven de 85 graden, kunnen we de temperatuur van de radiator eigenlijk onafhankelijk regelen.
Bij het gebruik van (pekel-) water ipv koelvloeistof zien we drukverhoging in het circuit, die vanaf 100 graden toeneemt totdat bij 104 graden de ventilator bijspringt. Het lijkt me danook mogelijk om bv reeds bij 95 graden de ventilator aan te laten gaan. Voordeel is dat de druk in het circuit vrijwel nul blijft.
Liefhebber van extra koeling kunnen dan het tweede contact bij 102 graden gebruiken voor een tweede ventilator.

Ik zal eens een 2 traps thermocontact monteren (gelijke schroefdraad als R4) en jullie het resultaat melden. Of zijn er reeds mensen die hiermee rondkoersen

vr gr Fons

(pekelwater als koelvloeistof (1 kg zout op het hele koelsysteem) voorkomt roest) kost niks en is goed tot ver onder nul)

Re: gebruik: thermocontact met 2 schakelmomenten

Geplaatst: wo aug 28, 2019 9:35 pm
door Jerome
In mijn ogen is pekelwater erg corrosief. Het is toch niet voor niets dat vele hun oldtimer in de winter binnen laten staan.
Hoe zit het dan dat het in het koelsysteem roest voorkomt?

Re: gebruik: thermocontact met 2 schakelmomenten

Geplaatst: wo aug 28, 2019 9:41 pm
door RVIER
Ha Jerome,

blok is van gietijzer en de pekel is continu aanwezig :-)
Ik houd jullie op de hoogte over de verkleuring in de loop van de tijd

vr gr Fons

Re: gebruik: thermocontact met 2 schakelmomenten

Geplaatst: do sep 05, 2019 8:33 am
door Tweety
RVIER schreef: wo aug 28, 2019 9:41 pm blok is van gietijzer en de pekel is continu aanwezig :-)
Ik houd jullie op de hoogte over de verkleuring in de loop van de tijd
De kpp vam aluminium, hopelijk de radiator ook. Ik zou het toch gewoon bij koelvloeistof houden, de glycerine smeert, koelvloeistof laat weinig residu achter als het toch verdampt . Bij pekelwater is dat natuurlijk wel het geval. Koelvloeistof heeft ook een hoger kookpunt dan water en is specifiek 'anti-corrosief'. Dat de ventilator pas boven de 100 graden bijspringt is ten dele omdat een radiator een 'warmte-wisselaar' is en dus beter werkt bij hogere temperaturen (en ook bij hogere druk vandaar een efficientere koeling bij een gesloten systeem) De ventilator is er eigenlijk alleen om te compenseren voor weinig rijwind of veel vermogen bij beperkte rijwind (zoals berg op) Modernere auto's maken vaak gebruik van wat kleinere radiatoren (minder luchtweerstand) vandaar die extra ventilatoren. R4's hebben soms radiatoren die eigenlijk aan vervanging toe zijn, of motoren die extra veel warmte afgeven (versleten lagers, dikke olie etc) en hebben daarom soms koelproblemen.