Extra koeling Cleon-blok

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Extra koeling Cleon-blok

Bericht: # 171614Bericht Rudolf2 »

Aanwezigen,

Mij is verteld dat het 1100-blok dat in de Renault 6 ligt aan de schutbordzijde van het blok een extra koelverbinding heeft.
Kan iemand mij aan wat gedetailleerdere info helpen daarover?
Ten behoeve van het nu lopende motorproject is dat wel handig om te weten.

Rudolf
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Extra koeling Cleon-blok

Bericht: # 171618Bericht Okido »

Daar is mij niets van bekend. De motor is destijds geleend van de Renault 8, die dat wel heeft. Die heeft namelijk de waterpomp aan die kant. Je kan er natuurlijk zelf een aansluiting in het metalen afdekplaatje maken. Ik raad dat alleen niet aan want je gaat dan een deel van de waterstroom buiten de motor om laten lopen. Het mooiste is de aansluitingen aan de kant van de pomp te laten lopen.


Wat wil je ermee gaan doen? Misschien heeft iemand nog ideeën hier.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Extra koeling Cleon-blok

Bericht: # 171625Bericht Bertje »

Wil je constant of incidenteel je koelvermogen vergroten? In dat laatste geval zou ik een modernere koelfan overwegen (die dichter op de radiateur zit en meer luchtflow genereert).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Extra koeling Cleon-blok

Bericht: # 171629Bericht Rudolf2 »

Het zou een constante toepassing worden: het 1100 blok wordt vervangen door een 1400. De fan op de radiateur is al maximaal, maar de stroming rondom de achterste cylinder zou niet al te geweldig zijn.
Aangezien het motortje bij de door mij gewenste toepassingen nogal wat voor de kiezen krijgt, had ik graag een oplossing voordat het blok oververhit raakt.

Rudolf
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Extra koeling Cleon-blok

Bericht: # 171631Bericht deutz »

Hoi Rudolf,
Bij mijn 1400 Cleon heb ik een 5 Alpine radiator geplaatst met 2 koel fannen zo aangesloten dat ze ook vanaf mijn dasboard bediend
kunnen worden.
Wel een analoge temp. meter gemonteerd.
Nu met kouder weer ga ik de grille iets afdichten, motor temperatuur blijft aan de lage kant.
Kijk op Renault 5 forum voor een radiateur, heb ik hem ook vandaan.
Past precies onder de motorkap en voor de grille.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Extra koeling Cleon-blok

Bericht: # 171639Bericht RVIER »

heren,

ik begrijp dat verhaal over de slechte koeling van de cilinder aan de schutbordzijde niet helemaal.
Als de koeling (als gevolg van de verminderde doorstroom) niet goed zou zijn zal de temperatuur daar op die plaats oplopen. Stel dat hij lokaal gaat koken, dan neemt de druk in het systeem toe en zal de expansieklep opengaan. Dat merk je direct. Als de koeling slechter is (heeft daar iemand wel eens aan gemeten) dan zal de temperatuur op die plek max 110 graden worden voordat de zaak overstroomt.

Extra koelen aan de voorkant help volgens mijn niet

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Extra koeling Cleon-blok

Bericht: # 171654Bericht Rudolf2 »

De koeling aan de voorkant is ruimschoots op orde: Mazda ventilator met extra handbediening op het dashboard.
Er gaat het verhaal dat de achterste cylinder het het warmst krijgt onderweg.
Er gaat een verhaal dat Renault bij de 6 een extra doorstroming had gemaakt om dit te ondervangen.
Nu toch alles eruit gaat voor het nieuwe blok, lijkt het me een goed idee om met deze twee verhalen iets te doen; ik zat in eerste instantie aan een soort extra retourleiding vanuit het blok via de retourkachelslang naar de radiateur te denken.
Ik gebruik een blok uit de super5 en de kop van een 4.

Rudolf
Plaats reactie