Koelsysteem spoelen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 171686Bericht jaapdekoning »

Dat aftappen en doorspoelen van het blok en de kachel is prima gegaan. Nadat ik dat aftapboutje boven het distributiedeksel eruit gedraaid had kwam er eerst niks uit. Maar na wat poeren met een haakse schroevendraaier ging het toch open. Eerst kwam er een zootje troep en roestwater, maar nu is het netjes schoon denk ik. Bedankt.
Groeten Jaap
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 172395Bericht R1126 Beige Sahara »

tox schreef: ma dec 17, 2018 12:56 am Hoi, aftappen doe je in principe bij onderste koelslang aansluiting op radiator. Daarna blok leeg laten lopen met bout op distributiedeksel. Kan je net bijkomen met ringsleutel 11 meen ik.
Vervolgens koppel ik de twee kachelslangen op de waterpomp los en zet er twee losse stukken oude slang op. Eentje dop je af (ik gebruik daar verlengstuk voor def opsleuren voor) en zet op de andere de Gardena spuitmond van de tuinslang. Water erop en dan de spuitmond open zetten. Als het goed is komt het achter de distributie én onder radiator naar buiten. De kachel kun je nu apart doorspoelen.
Wil je het helemaal zuiveren, dan afvullen met water en er een kopje soda bijdoen. Paar dagen zónder thermostaat rijden (is geen probleem), aftappen, doorspoelen en verse koelvloeistof erin. Succes!
Hoe kun je een smeerbende voorkomen wanneer je de onderste radiatorslang eraf haalt? De slang ligt immers niet er vrij. Ik vermoed ook dat er veel koelvloeistof gaat lekken op de drukgroep die er pal naast / onder zit...

Het ontluchtingsslangetje lijkt verstopt. Perslucht erop? Dan zou je de rommel rechtstreeks het verwarmingselement in blazen...
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 172406Bericht harbourseal »

Je kunt hem ook losmaken bij de radiateur. En daar alles eerst leeg laten lopen. Komt er niets bij de koppeling.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 172411Bericht Tweety »

R1126 Beige Sahara schreef: vr mar 22, 2019 4:03 pm Hoe kun je een smeerbende voorkomen wanneer je de onderste radiatorslang eraf haalt? De slang ligt immers niet er vrij. Ik vermoed ook dat er veel koelvloeistof gaat lekken op de drukgroep die er pal naast / onder zit...

Het ontluchtingsslangetje lijkt verstopt. Perslucht erop? Dan zou je de rommel rechtstreeks het verwarmingselement in blazen...
Ik heb van een lege koelvloeistof container een soort hele grote rechthoekige trechter gemaakt door de bovenzijde er van af te snijden. Ik kan de foto helaas niet meer vinden, hoe dan ook deze past dan mooi onder de onderste radiator slang en het gat van de dop heeft dan wel vrije doorgang naar beneden.
't heeft ooit wel in de vrijbuiter gestaan.
het slangetje zou ik voorzichtig doorprikken met een fietswiel spaak oid, het beste is naturlik de hele kacheluint uitbouwen, maar das best veel werk en waarschijnlijk niet echt nodig.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 172413Bericht Tweety »

Ah toch gevonden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 172415Bericht JelleP »

Geniaal, die vierkante trechter! Ga ik ook doen.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

spoelen / ontluchten

Bericht: # 172433Bericht R1126 Beige Sahara »

Uiteindelijke oplossing: dop radiateur eraf, onderste koelslang eraf en vervolgens perslucht op het ontluchtingsslangetje. Thermostaat eruit, en met water flink doorgespoeld. Het lijkt dan redelijk schoon, maar roestvrij wordt het niet ;-)

Gezien de rommel die eruit kwam zal het wel enig effect gehad hebben. Kachel wordt mooi warm.

Aftappunt koelvloeistof onder in de motor (nog) niet gevonden...
Plaats reactie