Thermostaat, welke richting?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MattjeR4
Berichten: 25
Lid geworden op: ma apr 10, 2017 8:35 pm

Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168694Bericht MattjeR4 »

Afbeelding
Hallo, ik twijfel over iets
Naar welke kant moet de dunne kant (waar de was in zit)
Moet deze in de waterpomp of richting de bovenkant van de radiator?
Renault 4 beige 83'
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168695Bericht Tweety »

volgens mij in de richting van de waterpomp. Ik druk de thermostaat altijd in de slang en dan is het logisch dat 't randje er als laatst in gaat. Ik boor wel altijd een klein gaatje om de ontluchting te vereenvudigen. Als er net een luchtbel voor zit gaat de thermostaat namelijk niet open !
Henno
Berichten: 131
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 1:29 pm
Locatie: Woensdrecht

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168697Bericht Henno »

hier staat het keurig uitgelegd op de site van la4ldesylvie.fr : https://la4ldesylvie.fr/index.php?optio ... Itemid=139
4L 1965 , F4 1976, F6 1984
Gebruikersavatar
MattjeR4
Berichten: 25
Lid geworden op: ma apr 10, 2017 8:35 pm

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168701Bericht MattjeR4 »

Okay toch werd ik daar niet veel wijzer van. De verwarming blaasde geen warme lucht. Dus dacht dat thermostaat stuk was, en dat was ook zo maar nu met de nieuwe na 20 minuten warm draaien word de lucht nog niet warm van de kachel. Zou het kunnen dat de thermostaat niet goed aangesloten is of net niet ver genoeg met de was in de waterpomp? Want ik hoor wel de kachel als ik de blaazer aanzet.
Renault 4 beige 83'
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168704Bericht JelleP »

Is het koelsysteem wel goed ontlucht? Misschien hangt er een luchtbel in de kachel waardoor het water er niet doorheen wil. Het koelwater hoort uit dat piemeltje uit het schutbord te stromen als je dat opendraait.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
MattjeR4
Berichten: 25
Lid geworden op: ma apr 10, 2017 8:35 pm

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168706Bericht MattjeR4 »

De slangen naar het interieur, lopen die van (als je voor de auto staat) van rechtsonder naar linksboven want linksboven is na 20 minuten nog niet echt warm terwijl de dikke slangen van radiator wel heet zijn.
Renault 4 beige 83'
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168710Bericht Bertje »

MattjeR4 schreef:De slangen naar het interieur, lopen die van (als je voor de auto staat) van rechtsonder naar linksboven want linksboven is na 20 minuten nog niet echt warm terwijl de dikke slangen van radiator wel heet zijn.
Jelle heeft gelijk, idd niet goed ontlucht dan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
MattjeR4
Berichten: 25
Lid geworden op: ma apr 10, 2017 8:35 pm

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168711Bericht MattjeR4 »

De koelvloeistof komt uit de ontluchtingnippel in het schutbord. Maar misschien even door laten lopen?
Renault 4 beige 83'
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168714Bericht JelleP »

Je moet het eigenlijk dichtdraaien terwijl het eruit stroomt, zodat de lucht geen kans heeft weer naar binnen te glippen. Dit alles doe je met het koelvloeistofvaatje zonder dop zo hoog mogelijk op te hangen, bijv. aan je motorkap.

Afbeelding
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168715Bericht Tweety »

ik ontlucht altijd bij draaiende motor met een paar rubber handschoenen zodat de warmekoelvloeistof niet recht op m'n handen komt, desnoods geef ik even gas, dan krijg je een mooi straaltje.
n.b. Als de bovenslang goed warm wordt gaat de thermostaat in ieder geval wel open.
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168716Bericht BartF7P »

Ontluchten gaat nog gemakkelijker met een vacuumvuller. Geen risico meer op lekkende ontluchtingsnippels enz.
Gebruikersavatar
MattjeR4
Berichten: 25
Lid geworden op: ma apr 10, 2017 8:35 pm

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168725Bericht MattjeR4 »

Weer een poging gewaagd. Motor 15-20 minuten laten draaien. Expansievat hoog. Verwarming op warm. Kachel aan. Ontluchtingsnippel open. Een goeie stroom koelvloeistof maar nog geen warme lucht binnen in de motor. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Bovenste slang langs motor nog steeds koud. Alleen slang boven aan radiator is warm.
Renault 4 beige 83'
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168727Bericht JelleP »

Er lopen vanaf het motorblok 2 slangen richting de kachel. Als je vóór de auto staat: de linker gaat de kachel in (linksbovenin schutbord) en de rechter komt de kachel uit (rechtsonderin schutbord). Daar tussenin op het hoogste punt zit het ontluchtingsslangetje. Nu zou het zo kunnen zijn dat je kachelradiator verstopt zit. In dat geval komt de vloeistof nog wel gewoon uit het ontluchtingskraantje omdat de linker (ingaande) slang daar in de buurt zit. Het wil alleen niet verder stromen naar de rechter (uitgaand).

Wat je kan proberen: beide kachelslangen losnemen van de waterpomp, en kijken of je de radiator door kunt spoelen. Linkerslang volgieten, kijken of en wat er uit de rechterslang uitstroomt. Als er niks uit komt of eerst een hoop drab dan weet je genoeg. Er gaat wel redelijk wat koelwater verloren als je die slangen losneemt dus beste om even een stuk karton ofzo onder je auto te leggen.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
diamond
Berichten: 293
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168730Bericht diamond »

Draait je kraan wel open of draait misschien alleen je knopje binnen?
Gebruikersavatar
MattjeR4
Berichten: 25
Lid geworden op: ma apr 10, 2017 8:35 pm

Re: Thermostaat, welke richting?

Bericht: # 168733Bericht MattjeR4 »

Alleen knopje draaide.... bedankt voor hulp. Nu die knop weer soepel krijgen
Renault 4 beige 83'
Plaats reactie