Waterpomp vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Waterpomp vervangen

Bericht: # 167269Bericht JelleP »

Hoi,

Helaas heeft mijn waterpomp dit weekend de geest gegeven. Hij ging er gelukkig makkelijk af (met dank aan Ido die er 2 jaar geleden aan heeft gedacht de bouten in te kopervetten :P ). Ik heb een nieuwe pomp liggen en heb er ook een papieren pakking bij. Moet ik daar dan ook nog vloeibare pakking tussen aanbrengen of kan het gewoon droog tegen elkaar aan? En moet ik verder nog ergens op letten? Ik heb al gelezen dat je een nieuwe waterpomp nooit droog mag laten draaien en dat hij wat inlooptijd nodig heeft.

Het is een GTL blok, trouwens.

groetjes Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 167270Bericht jandoe1000 »

Laatst een nieuwe waterpomp gemonteerd op een 1962ertje, met pakking en vloeibare pakking in verband met kleine oneffenheden in het montagevlak. Vloeibare pakking van de juiste kwaliteit en hittebestendigheid kan geen kwaad en zonder is het geheel toch vaak moeilijk waterdicht te krijgen en te houden.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 167271Bericht JelleP »

Oké, bedankt voor je reactie, doe je die vloeibare pakking dan aan beide zijden van de papieren pakking? Dus pomp-vloeibaar-papier-vloeibaar-blok?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 167272Bericht jandoe1000 »

Yep, maar niet te dik.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 167291Bericht JelleP »

Gelukt.. denk ik.. moet het systeem nog vullen en ontluchten en dan weet ik het zeker. Misschien lukt dat morgen, en anders van het weekend.
Ook gelijk de poelie een mooi vers verflaagje gegeven en nieuwe snaartjes erop gezet. 8)
Afbeelding
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 167297Bericht Bertje »

Ziet er netjes uit, je blok is ook mooi droog (nog geen drupje lekkage van de kleppendekselpakking). En dat jampotje als detail in de hoek heeft ook wel wat :wink:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 167300Bericht JelleP »

Bertje schreef:Ziet er netjes uit, je blok is ook mooi droog (nog geen drupje lekkage van de kleppendekselpakking). En dat jampotje als detail in de hoek heeft ook wel wat :wink:
Goed he, dat is jouw oude kleppendeksel. Ik heb de dekselpakking in een sliert vloeibare pakking in het deksel gelegd en de boel daarna op een glasplaat enigszins laten drogen zodat het volledig pas was. Daarna aangebracht en niet te hard aangedraaid. Zit nu al een jaar volledig lekvrij erop.
Het potje is trouwens van appelstroop 8)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 167315Bericht JelleP »

Ik heb de boel afgevuld en naar mijn idee op de juiste manier ontlucht. Vaatje hoog opgehangen, slangetje uit schutbord opengedraaid tot het water daaruit komt. Het eigenaardige is dat er nu met draaiende motor af en toe wat belletjes in het koelwaterreservoir omhoog komen. In het slechtste geval is dit een lekke koppakking maar aangezien ik daar verder geen symptomen van zie en het ook geen constante grote stroom is denk ik zelf dat het nog wat restjes lucht zijn die eruit worden geklopt. Het is ook alleen met open thermostaat het geval. Een beetje alsof er een visje in het reservoir zwemt. Iemand ook weleens zoiets gehad na het opnieuw vullen van het koelsysteem?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 167318Bericht Okido »

Ja, altijd. Er blijft altijd lucht achter.

Je had wel de verwarming aan?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 167321Bericht JelleP »

Ja het kachelkraantje stond de hele tijd opengedraaid 8) maar ik hoef dus niet direct aan een lekke koppakking te denken?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 167322Bericht dick holtrop »

dat er lucht in het vaatje komt is heel normaal na een motorwissel of pomp wissel. ik rij meestal wat ritjes en moet dan het expansie vaatje nog een paar keer bijvullen, totdat alle lucht uit de motor is.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 167335Bericht JelleP »

Gelukkig, ik maakte me al een beetje zorgen. Er zit in de pomp bovenop een extra afdopping waar ik ooit een temperatuursensor in wil schroeven. Heeft het zin om die even los te draaien voor wat extra ontluchting?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 167339Bericht Tweety »

lijkt mij niet nodig, bij mij is er na de eerste echte behoefte aan wat extra koelvloeistof. Ik probeer tijdens het leeghalen en bijvullen van het koelsysteem de vermangskraan dicht te houden en draai deze pas open bij het ontluchten, anders is het helemaal een hoop gedoe.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 171430Bericht JelleP »

Nu een jaar na dato is de nieuwe pomp helaas toch een beetje gaan lekken aan de onderkant. Ik kan niet goed zien waar het vandaan komt, maar het meest logisch lijkt mij via de pakking?

Een wijs man zei ooit dat 'alleen dwazen na falen precies hetzelfde doen en een ander resultaat verwachten', dus wat kan ik het beste doen als ik de boel maar weer demonteer? Met welk vloeibaar pakkingmiddel hebben jullie de beste resultaten? En, aangezien ik nu toch een momentsleutel te leen heb: welk aanhaalmoment raden jullie aan? (GTL 1108 blok).
Ik ga overigens eerst de bouten nog eens natrekken op het juiste moment, voordat ik alles uit elkaar haal. Misschien helpt dat.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Waterpomp vervangen

Bericht: # 171431Bericht Bertje »

Weet je zeker dat de lekkage tussen kop en pomp zit? Kan ook een slang zijn die net niet lekker vast zit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie