waterpomp vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
hkambier
Berichten: 35
Lid geworden op: za nov 27, 2004 9:07 pm
Locatie: VLISSINGEN

waterpomp vervangen

Bericht: # 165411Bericht hkambier »

Misschien kan iemand zijn voordeel doen met dit verhaal
Al enige tijd kwam er een vervelend geluid van onder de motorkap van mijn R4 GTL 1984 en had ik de distributie de schuld hiervan gegeven. Op het forum las ik dat de distributie wel enkele tonnen kan mee gaan dus ontstond er twijfel. Tot het moment dat er koelvloeistof onder de auto lag. Eerst nog de slangen hiervan verdacht totdat ik onder de pomp nattigheid voelde. Het was duidelijk, de pomp was aan het einde van zijn levensduur( 33 jaar).
Een nieuwe pomp besteld en aan het sleutelen. Waar ik al bang voor was gebeurde, de onderste 3 boutjes zaten vast in de kop, gaven even mee en braken daarna af. (Stalen boutjes in een aluminium kop zonder wat kopervet is vragen om problemen.) De pomp verwijderd maar dan? Verschillende opties kwamen bij mij op 1e twee moertjes op de achtergebleven schroefdraad vastzetten en proberen de draadeinden er zo uit te draaien. 2e een moertje op de draadeindjes vastlassen waardoor de draadeindjes goed heet worden en weer krimpen. 3e en laatste optie was uitboren.
Gelukkig lukte optie 1 bij alle drie de afgebroken boutjes nadat ik meteen ijzeren hamer de draadeindjes eerst flink heb laten schrikken.
Na montage van de nieuwe pomp maakt het motortje weer het oude vertrouwde geluid.
Met de RENAULT 4 club in het vizier meer plezier
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: waterpomp vervangen

Bericht: # 165428Bericht jurjenz »

Fijn dat het gelukt is! (beer)
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: waterpomp vervangen

Bericht: # 165433Bericht JdeW »

Inderdaad mooi werk, ik had hetzelfde viewtopic.php?f=18&t=17351&start=15#p164434 om nu gegalvaniseerd staal in aluminium te gebruiken dat is vragen om galvanische corrosie.
Inmiddels messing bouten gebruikt om de waterpomp te monteren en het staat nog beter ook :D
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Plaats reactie